Ford Mondeo 2,0 Diesel - Motorfel vid -8C eller lägre

forrest80
26 januari 2014 · 8 Inlägg

Jag har en Ford Mondeo -10 2,0 Diesel som jag har ett märkligt fel på och undrar om någon kan hjälpa mig med möjlig lösning.

Vid yttertemperatur på -8C eller lägre får jag ett felmeddelande i färddatorn om ett "Motorfel" samt att en gul indikator med [i] visas, detta direkt vid start av bilen. Jag får inga ytterligare fel samt att bilen går helt som den ska.

När jag var i kontakt med Ford Service läste de av felkoderna och fann följande felkoder:
- P2127 - Gaspedalslägesgivare/-kontakt krets E låg insignal
- U0143 - Ogiltig data mottagna från VDM
- B112B - Rattmodul
- B1029 - Gaspedalsensor

De menade att enbart P2127 är en "riktig" felkod och efter lite fundering kom de fram till att det kunde vara ett kablage till motorn som gav detta problem. Vilket kostar 12.800 att byta.........

Jag har själv funderat lite samt googlat en del och tycker det låter märkligt att ett kablage kan ge detta fel och då enbart vid -8C yttertemperaturer. Jag är nu inne på att prova en Red Line Water remover i dieseln för att få bort eventuell vatten i dieseln.

Är det någon som har input till mitt fel på bilen?

xXSammy
27 januari 2014 · 6 570 Inlägg

Hur långt har bilen gått?

De/Dem
forrest80
27 januari 2014 · 8 Inlägg

7800 mil och servad på FORD enligt plan.

xXSammy
27 januari 2014 · 6 570 Inlägg

Lossa kontakten till gaspedalen, spraya kontaktspray/wd40/5-56

Kolla om det hjälper smile

De/Dem
AlfredHagglund
1 februari 2020 · 1 Inlägg

forrest80 skrev:
Jag har en Ford Mondeo -10 2,0 Diesel som jag har ett märkligt fel på och undrar om någon kan hjälpa mig med möjlig lösning.

Vid yttertemperatur på -8C eller lägre får jag ett felmeddelande i färddatorn om ett "Motorfel" samt att en gul indikator med [i] visas, detta direkt vid start av bilen. Jag får inga ytterligare fel samt att bilen går helt som den ska.

När jag var i kontakt med Ford Service iläste de av felkoderna och fann följande felkoder:
- P2127 - Gaspedalslägesgivare/-kontakt krets E låg insignal
- U0143 - Ogiltig data mottagna från VDM
- B112B - Rattmodul
- B1029 - Gaspedalsensor

De menade att enbart P2127 är en "riktig" felkod och efter lite fundering kom de fram till att det kunde vara ett kablage till motorn som gav detta problem. Vilket kostar 12.800 att byta.........

Jag har själv funderat lite samt googlat en del och tycker det låter märkligt att ett kablage kan ge detta fel och då enbart vid -8C yttertemperaturer. Jag är nu inne på att prova en Red Line Water remover i dieseln för att få bort eventuell vatten i dieseln.

Är det någon som har input till mitt fel på bilen?

Hej ! Fick du någon bukt på detta ?
Jag har en precis likadan Ford Mondeo diesel -10
Och helt plötsligt när vi ska ut o h vrida på nyckeln står det bara motorfel ? Går inte koppla upp datorn eller starta bilen,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang