Turbo problem

toomesa
17 mars 2020 · 4 Inlägg

Inlägget har rensats.

Senast redigerat av toomesa (2 juni 2020)

Utmarks-Loke
17 mars 2020 · 5 840 Inlägg

Jag vet inte om turbon är vattenkyld eller oljekyld eller hur det fungerar på en sån bil men det borde ju vara något med det som inte fungerar om turbon går sönder igen efter en dag. Om nu inte bitar av något lossnat och följt med luftströmmarna in i turbon och slagit sönder den på det viset.

Bmsone Reservdelsnisse
17 mars 2020 · 183 Inlägg

Lågt oljetryck knäcker en Turbo väldigt fort. Kolla att du har tillräckligt oljetryck i motorn.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Utmarks-Loke
17 mars 2020 · 5 840 Inlägg

Har inte oljebytena varit skötta på bilen förut?

Steff240
17 mars 2020 · 1 018 Inlägg

Vad är det för en verkstad du lämnat bilen till? Nisse på hörnet eller en "riktig" auktoriserad verkstad?
Känns spontant som att mekanikern inte är uppgiften mogen riktigt...

Janneutanb
17 mars 2020 · 7 271 Inlägg

Låter som att turbon inte ens var trasig från första början utan att en tryckslang är lös eller trasig alternativt trasig intercooler.
Och nu har det lossnat igen...

Mew
18 mars 2020 · 2 160 Inlägg

Alltså, om tryckrör/slangar är löst, t ex de till intercoolern, går bilen som en potta skit om den överhuvudtaget går. Det får dock inte turbon att rasa, utan det räcker att få systemet tätt igen, dvs sätta dit grejerna ordentligt. Insugsslangarna är inte lika illa, men även vid en läcka där bör bilen gå dåligt eftersom den får mer luft än styrenheten tror. Det låter inte som att turbon var ditt problem i början, som Janneutanb säger. Kanske verkstaden vädrade snabba pengar...?

Brådhis * Voff voff *
18 mars 2020 · 10 280 Inlägg

På vilket sätt var den gamla turbon trasig? Be verkstaden förklara och/eller visa!

Jag instämmer för övrigt med övriga här att det är tveksamt om turbon verkligen var trasig från början. Dessutom att EGR:en skulle vara trasig samtidigt och också behöva bytas låter märkligt. Väsande ljud och orkeslös bil och tänd motorlampa låter som lös eller trasig luftslang...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang