Renoveringen av "Sudden" - Volvo 765 TDIC - 87

Skall renoveras/återställas och förbli relativt original! ;)

Loveless

Loveless
3 mars · 324 Inlägg
#141

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: höger bak - del 7: färdigställande roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ad380e548b3ca6db6303ea01d7c519e.jpg
När den silvriga hammarlacken torkat målade jag samma yta ytterligare en gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cae6a0682eb5a747174f4dbb02ca3d44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b3e8a9e8567e170725e38d06ffd9b33.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4ad8eb1c9340fa76c9befc53b87b3798.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a757bce9571c340b5aeffb09da5cc2e2.jpg
Sedan var det dags att pensla på ett lager svart underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ff21d48d6eb41a557f509dd0f66af509.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-768d457c1f7ce1faca6d534aa0cdeef7.jpg
Tog även fram body och underredsmassa för hålrum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06001021e8a6c6afbf024fb52cbadb98.jpg
Den sistnämnda sprutade jag in genom inspektionshålen i tröskeln. Sedan monterade jag tillbaka täcklocken för hålen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-565aa7c964e3b6aa7900d52876c27b23.jpg
Sprayade även flera lager svart body på tröskeln. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02d062896678ebed6894a6c679f16c4b.jpg
Började skrapa bort gammalt fastsättningsmaterial för skärmkantslisten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02499118934eeb649767501047a671c8.jpg
...och monterade en plastinnerskärm i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca84d90559428096626f2e7fbf88c49d.jpg
Dags för återmontering av dessa två: ventilationsgaller och bakre stänkskydd. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cb79359a00aa38c5b3b3393ce4541f89.jpg
Började med stänkskyddet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54d617e53e0dd8b2f8e3d8ce67bbc230.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dfe1a190984f621ad5d05fe136a3b187.jpg
Mätte ut och borrade hål på lämpliga ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ead1fd54d5c26d957d751ea143f5b43.jpg
Monterat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-78da7a8329e313d2043c2357f47df256.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-165f8f06c3e535c55d387230403daea9.jpg
Bultarna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a83a71bd0939c348ca1e5adbacc07869.jpg
Dags för ventilationsgallret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d70b2e332deab89757d2147acda2e5fc.jpg
Tog hjälp av en plattskruvmejsel och silikonspray.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59efee8e97f32dc8d4f0acb0811128fb.jpg
Dags för att lacka de ytor som skulle vara i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-176ab2c939366e051f1ea95c10a51604.jpg
Började med att slipa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b6135b7eccca8264ab0d5cd85bf5b85a.jpg
...sedan grundfärg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a6ba824e90282081510b9d3c6be9356.jpg
...och efter det finspackel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-87e4bbe44330a6a40f0113525e724d6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-242c7bfc4b65e464feda63c49f14c774.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-192f7dcc201974156210bcfd311adb17.jpg
Började slipa ner spacklet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44f5a3799af080f6ecbd7ba0e75d5ded.jpg
Sedan grundning igen. Därefter ytterligare en spackling, slipning och grundning. Sedan fick det vara bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-217635c9c10c267de2464ffeb62b7c58.jpg
Lade på bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7c0d34c8021e7447142727e09e9c211.jpg
Fortfarande en del mindre ojämnheter kvar, men jag kände inte för att lägga mer tid på spackling just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c168c488bacd25aacb378f35f3f2ce3e.jpg
Lade på några lager klarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a319a9846bbf2d3c982917166d3d6ae.jpg
Efter att färgen fått torka någon dag var det dags att montera den kromade skärmkantslisten. På 760 sitter dessa limmade med någon form av dubbelhäftande tejp till skillnad mot på 260-serien, där de sitter med clips. Jag valde att göra ytorna helt rena och istället sätta fast listen med sikaflex.

I samma veva monterade jag tillbaka kofångarplasten som sitter utanför ventilationsgallret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-12db0ad4a648a7fe33ba02ace2210c19.jpg
Tog hjälp av diverse tvingar, klädnypor och t.o.m. lite brädbitar för att hålla listen på plats under torktiden. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5a85b0ca6baf85c9df90d13814e2ec25.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69e92095e0ea33c9a2469bed343097cc.jpg
Såhär blev slutresultatet. big_smile

Skönt att ha fått den här sidan klar!

Senast redigerat av Loveless (3 mars )

Mr_Humble
3 mars · 644 Inlägg
#142

Blir ruskigt fint big_smile

Det är detaljerna som gör det
JofooN Skrap
4 mars · 2 089 Inlägg
#143

Fint jobb!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Loveless
23 mars · 324 Inlägg
#144

Rostlagning av reservhjulsbaljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7374ba2628ae261c68ac41324367b3d9.jpg
Med högersidan klar hade nu turen kommit till reservhjulsbaljan och plåten i anslutning till den. Här fanns ett par synliga hål, men det skulle visa sig vara ännu värre än det först såg ut. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-599e4b7e09a4d275c2657b82cb2f2c44.jpg
Jag började med ett av de synliga hålen. Kapade ut den rostskadade plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-126c5e966fa391976c949178b1786c1c.jpg
Knackade bort dålig plåt med hjälp av hammare och kniv där vinkelslipen hade svårt att komma åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e04f25d179a1e8174b62c602ed128389.jpg
Slipat rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2eaa073b39da61b59b8d878fa69271c5.jpg
Klippte ut och böjde till en ny plåtbit! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2f700e02adb2243387ac66595e17b3e.jpg
Punktad på plats. Snart var det här hålet klart... eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a66df6992d743355baa55512553ca852.jpg
Gick över plåten strax ovanför med kniven. Den var sämre än den först såg ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-03e73c4a88e49a19176ab2643c823c7a.jpg
Fick kapa ut ännu mer dålig plåt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2efe0c0b3cc8537811e27c45852672f2.jpg
...och klippa ut ytterligare en plåtbit. Nåja, det var ganska snabbt ordnat. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6f4e430b62448be2a2f958674c91345c.jpg
Värre var det under. Jag hade trott att nedre delen var bättre, men från undersidan såg det sämre ut. Jag slog ett par slag med "besiktningshammaren" och då var gick det hål i kanten direkt! neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-12d50a7112a9d2a6bd548e68f2cd32f4.jpg
Bara att bita i äpplet och ta tag i det också!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef5d37eb2b4c65ceac25258563637689.jpg
Så kapen fick åka fram igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-960eeea58fc8bb07269667ef13bc6580.jpg
Sedan slipskiva och ståltrissa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-60b8c17c1eec397b1dba1112e8f1273e.jpg
Tillverkade några plåtbitar som punktades på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17cbfe3fc2e14447e83a40b767e88ced.jpg
Helsvetsade dem. Sedan klippte jag ut och böjde till en lite längre bit. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-280621411e629b52d0ab487c4fa9b525.jpg
Punktade den. Som synes hade den behövt vara lite större.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-66fcd867ee918df346fd9e70abafaee7.jpg
Men det löste sig med lite små plåtbitar jag hade liggande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8427f6a3558b0a1378f188c4ed3b0e75.jpg
Nu var det dags för det här stället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2881fe1f0c87955b677eb546d8bf6e0.jpg
Kapade ut och klippte till en bit som svetsades på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-25dede0b2eaa52206576890e79249444.jpg
På undersidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-66e5f251bd696e2c704c8292d28ea986.jpg
...tänkte jag använda mig av karosserikitt i skarvarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-653f97fd64b179d6f418ca9f516dabac.jpg
Skarvarna kittade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83d215a10d8ea01758d0c8ec4a3c3348.jpg
När kittet stelnat blev det dags att måla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b95d3d7b97d19ffeee95ffdfc3310ca7.jpg
Det blev silvrig hammarlack även här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-105dc42a1683d52a23d1d9b00dcfe8ea.jpg
Började måla över kittet som nu hade stelnat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8e2096c8849767fff0808d3ce17d522.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee3e6ca485b57c05d4f680fda95a18f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-feb90d1076d6d55907414fcc67237f80.jpg
Hammarlacken på plats. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3782bd66872fc5992458ab24fe3933d5.jpg
Blev även ett lager underredsmassa ovanpå detta.

Senast redigerat av Loveless (23 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 mars · 2 127 Inlägg
#145

Rost är ALLTID värre än det ser ut sad
Men snyggt slutresultat i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Loveless
24 mars · 324 Inlägg
#146

Cuefa skrev:
Rost är ALLTID värre än det ser ut sad
Men snyggt slutresultat i alla fall!

Ja, små hål blir snabbt flera gånger större än vad de först ser ut att vara!
Tack! smile

Loveless
24 mars · 324 Inlägg
#147

Detta återstår på rostfronten! wink

Känns ibland som att jag tröttar ut er följare med eviga rostreparationer som aldrig tycks ta slut! Innan jag fortsätter tänkte jag därför lägga ut lite bilder på det som återstår, så att ni ser att det trots allt finns ett ljus i slutet av tunneln. De kända rostskador som återstår att laga upp inför besiktning är dessa:

Hjulhus, tröskel och balja - vänster bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49263c8d521ffa89a8421aa8390e6cfd.jpg
Vänster bak, hjulhus (sista hjulhuset att laga upp).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf48573324c6d385252e5c2357a5b3fc.jpg
Här har även tröskel som balja drabbats av genomrostning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd0dc2e66920502f5fb9791acf84d83a.jpg
...och tröskeln är delvis borta. Även den inre tröskelplåten är drabbad. hmm Domkraftsfästet kommer dessutom att behöva förstärkas eller bytas ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53fcc302de8cd5ea9d771e43d113d869.jpg
Som synes satt det en plastinnerskärm även i detta hjulhus. Men varför kan inte de bakre innerskärmarna på 7/900 gå hela vägen ner? mad Rosten kommer ofta precis där innerskärmen slutar... Eftermarknadsskärmar bak (åtminstone de till 200-serien) täcker hela hjulhusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd26bc23891b5c03a8bda2a22920d55a.jpg
Vad gäller baljan har stänkskyddet precis som på andra sidan skyddat en hel del. Men precis framför skyddet samlas smuts och där är genomrostningen ett faktum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20a8357f6a8ff48b3e59b295aa6a00ed.jpg
Även i reservhjulsbaljan, mot vänster hjulhus återstår det ett hål.

Rutramen

Även rutramen är väldigt rostskadad, visade det sig. Faktiskt bland det värsta jag sett på en 7/900-vagn... Jag lyfte nyligen på torpedplåten och tog ut den spuckna vindrutan och fick då se flera hål som efter en lätt petning blev stora som femkronor! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-daf0cf10d8a6e44600464aafd902314c.jpg
Torpedplåten demonterad. Först såg det inte allt för farligt ut. Mest små hål...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f145d5182b1af297f4272b7929a240d.jpg
...men dessa blev snabbt större när man tog bort clipsen och började peta med kniven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc5b40c2e9eb51de84eb7335b816e08c.jpg
Demontering av rutan går alltid lättare när man inte är själv. Fick hjälp med att "såga" ut rutan (med en vajer) av både Grunden1700 och AronsenElliott från Garaget, som kom förbi verkstan för att kolla status på mina projekt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ada81cec3ba2ab75383df04277fa2c9.jpg
Fullt mer rost just runt rutramen. Men nere under ventilationsgallret fanns ingen rost. Troligen p.g.a. att det är en utsatt del som är galvad redan från fabrik även på tidiga vagnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf8b378f8d3b68eea919306bdb257f21.jpg
Rutan ute! Även i ramens ovankant är det ordentligt med rost och ett par mindre hål i taket finns också. hmm

Det är främst detta som återstår innan jag kan börja montera ihop Sudden igen. Är verkligen sugen på att få ut honom på vägarna, men vill inte stressa ihop det heller! roll

Senast redigerat av Loveless (24 mars )

Bob-Miller
24 mars · 1 022 Inlägg
#148

Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....

Berglund_89
24 mars · 1 138 Inlägg
#149

Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
volvoqq Lastbilsmekaniker
24 mars · 4 033 Inlägg
#150

Berglund_89 skrev:
Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?

Haha den är bra om man jämför med den jag hämtade den är dålig under finns inga balkar kvar under föraren och nästan alla hålena är lagade med plåt och popnit wink

Loveless
25 mars · 324 Inlägg
#151

Bob-Miller skrev:
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....

Har haft funderingar på det, alltid roligt med ett rostfritt exemplar. Dock såldes det väldigt få dieslar i USA. Så skulle jag importera en Volvo skulle det nog bli en 265:a! big_smile

Loveless
25 mars · 324 Inlägg
#152

volvoqq skrev:

Berglund_89 skrev:
Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?

Haha den är bra om man jämför med den jag hämtade den är dålig under finns inga balkar kvar under föraren och nästan alla hålena är lagade med plåt och popnit wink

Haha, ja det finns alltid värre! Men detta är ändå i överkant. Hade det varit en vanlig 745 GL bensinare hade nog många gett upp och skrotat (inget ont om dem, men där kan man fortfarande få tag i ett bra exemplar till ett vettigt pris).

Jag tror som jag nämnt tidigare att  orsaken till merparten av rosten är att han stått på jord, med fullt av löv på sig, under höga träd som knappt släpper igenom någon sol... Enligt förra ägaren var Sudden väldigt fin när han kördes och fick även beröm på besiktningarna.

Bob-Miller
25 mars · 1 022 Inlägg
#153

Loveless skrev:

Bob-Miller skrev:
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....

Har haft funderingar på det, alltid roligt med ett rostfritt exemplar. Dock såldes det väldigt få dieslar i USA. Så skulle jag importera en Volvo skulle det nog bli en 265:a! big_smile

Bara hojta till,så ber ja polaren kolla runt lite...rullar mkt äldre Volvo i Kalifornien.

Loveless
26 mars · 324 Inlägg
#154

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 1

Då var det dags att börja med vänsterbaljan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d7451f0cf0bd747b9f57fd6e00ab69d.jpg
Började med att ta loss sidan till kofångaren och stänkskyddet. På det sistnämnda hade ena bulten rostat fast, så den fick kapas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d5040f30b8268c5a3795b1f8ac28f68.jpg
Stänkskyddet loss. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9d8c91b0bc560468a50a905d3b1cb61.jpg
Baljan inifrån. Egentligen är det bara främre delen som drabbats av rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6fee0715da35e487622959b67ed3738e.jpg
Baljan underifrån med stänkskyddet borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c150c0b4b739e626d7a176238ca3c57b.jpg
Kofångarsidan demonterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ab392535162f3b9322991a82664e6af.jpg
Kapade ur den dåliga plåten och började skrapa bort färg och underredsmassa med hjälp av en kniv i anslutning till där jag kapat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69d08186b979f85c95581615caaa4c24.jpg
Urkapningen inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db6a5cf0d1337226faf630345507fe22.jpg
Körde med en slipskiva för att få en ren yta både på ovan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-666cf07428473b64081d9a39e83ebb65.jpg
...och undersidan. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad5b1e52f4dad62c3f04d4ac4c22fc0e.jpg
Sedan måtta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fbe8e593578fe079b604a8edd61472b3.jpg
...klippa ut en mallbit i kartong för den yttre delen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a6bfa3290d545488737d62258c3c7e4.jpg
...och en för den inre delen. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d0d2821d973e22f9c88cf5e66024d44.jpg
Klippte till plåtar med hjälp av plåtsaxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b224fb6840cf75a6c75a566fba711f7.jpg
Dessa såg ut att kunna funka!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9c6ca6cd4ad32e8b8b8f34c3f7215c1.jpg
Gjorde tre hål i den yttre plåtbiten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90d57141e487e2b8496e6679f8c69d0f.jpg
...så att den skulle kunna svetsas fast mot den inre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ff589832773551003ece79c5c45b5aad.jpg
Innan svetsningen körde jag en vända med ståltrissan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2edd92d2c299f62658d2805b5e8678a.jpg
Plåtarna delvis punktade på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccae37e50e51710c15f40214fec3e076.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-76a3eaf86a54b5105e192c6f7e52e72b.jpg
Helsvetsat från båda sidor. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08ac4d43961695bfb96f8f755654f238.jpg
Då var bottendelen av baljan klar. I nästa update lagar jag plåten från baljan in mot hjulhuset. tongue

Senast redigerat av Loveless (26 mars )

Mew
26 mars · 1 204 Inlägg
#155

Ujuj, massa rost... Tur att den hamnade hos dig, för det är nog inte många som hade orkat lägga så mycket tid och ork på den. tongue Bra jobbat, kämpa på! Nästan en ny bil när du är klar med svetsen. tongue

Bob-Miller
26 mars · 1 022 Inlägg
#156

Kolla lite för skoj me polaren i USA igår,o 240 finns massa 265 minns han inte när han såg sist,o diesel finns mkt få,bensin va ju billig på 80 talet..

Loveless
27 mars · 324 Inlägg
#157

Mew skrev:
Ujuj, massa rost... Tur att den hamnade hos dig, för det är nog inte många som hade orkat lägga så mycket tid och ork på den. tongue Bra jobbat, kämpa på! Nästan en ny bil när du är klar med svetsen. tongue

Jo, är övertygad att den har många mil kvar att ge när den väl blir klar. roll

Bob-Miller skrev:
Kolla lite för skoj me polaren i USA igår,o 240 finns massa 265 minns han inte när han såg sist,o diesel finns mkt få,bensin va ju billig på 80 talet..

Intressant! Kanske blir att spara ihop en slant och ta hem ett fint exemplar på sikt. wink 265:orna har aldrig varit speciellt vanliga, så det är inte konstigt om han inte ser dem så ofta. Totalt tillverkades 35 061, vilket kan jämföras med 264 som tillverkades i 132 390 exemplar. Ca ett hundratal 265:or finns kvar i det svenska registret. Men då "lyxkombin" mest var tänkt för den amerikanska marknaden borde det finnas fler där, även om många har skrotats. Ang. dieslar stämmer det med vad jag hört. Såldes inte många sådana i USA på den tiden. Men några finns allt.

Hittade ett klipp när Amerikanska Motorweek testar 245 i början av 80-talet.
Se: https://www.youtube.com/watch?v=Q0NOcj6pgW4


Står att det är från 1985, men det måste vara från 1981-84 eftersom det sitter en B21/B23:a i testbilen. 5:23 in i klippet får man dock se en 245 GL D6, med en D24 som står på tomgång. smile Så här säger de om den:

"In fact, we were so pleased with this gasoline DL:s two week wisit, that when we turned it in Volvo agreed to provide us with this upline GL Diesel for a longer term appraisal! We´ll let you know how this ultimate combination of Volvo wagon utility and oil-burning economy fares for us over the months ahead."

Senast redigerat av Loveless (27 mars )

Loveless
27 mars · 324 Inlägg
#158

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 2

Nästa steg var att fixa hålen mellan vänster hjulhus in mot reservhjulsbaljan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d798d84ed2a45ecdc82de060df28c62.jpg
Hålen sedda från utsidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fe192289bcbc70d9661c794d9e2d7f7.jpg
...och från insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a7d65a2485fa817476cd0dd69b8e872.jpg
Lika bra att kapa ut en större bit eftersom plåten i direkt anslutning till hålen sannolikt också är dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83caaca2d5cc0f6d6380e9803c0fb32d.jpg
Plåten urkapad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39cbc9e31a8899bb6a32c17c53454f29.jpg
Använde en huggmejsel för att ta bort karosserikitt där jag tänkt svetsa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e1e5c18e2eb5e45f9506cdb2c4e1a3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b24801b793d7ae56834ce0578a6c0536.jpg
Slipade rent med ståltrissan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f12c3e056ed22a7f41dfca95c08c642f.jpg
Sedan den obligatoriska mallbiten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a4e2611c3b5ea4d9992b73466292c7cc.jpg
Klippte ut och böjde till en plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf626ae892f0f867ca181197ed3f86a0.jpg
...som jag punktade fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6b0cc8916505c2831a04a0a4777090e.jpg
Snart är reservhjulsbaljan klar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-272326a63d434cb5d402e6a795d5d960.jpg
Plåten svetsad från insidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ad6a4abb24eb1a994e856adafdb168a.jpg
...och från utsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d93889b97e5aac3f05a08168a3de350.jpg
Det var sista uppdateringen för Sudden den här veckan. Vi hörs! smile

Senast redigerat av Loveless (27 mars )

Loveless
tisdag 16:07 · 324 Inlägg
#159

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 3

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a812ac494e9c7e979860a170b75f7b61.jpg
Då var det dags att laga upp nedre delen av hjulhusets bakre del, in mot den vänstra baljan. I den förra updaten lagade jag baljans bottendel. ^^ roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f6d4820c679ef40ce3667aba84c54ad7.jpg
Genomrostning fanns och plåten i närheten av hålen var väldigt mjuk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-97f880421fedcd226845d0f5219c7cca.jpg
Började med att kapa ut den dåliga plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9df5c23c216f47d14b99c13fdf85ddae.jpg
Lämnade "stolpen i mitten" till en början.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8e34014c20ec3011cee9bc215a32091a.jpg
Klippte sedan ut en ny plåtbit efter en mall jag gjort i papp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4568647da31d0822f8d742fff2b9454d.jpg
Den såg ut att kunna passa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2bea823dc587e701a663f81419f9580.jpg
Slipade rent plåten och kapade bort nedre delen av "stolpen i mitten", som var dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-959c51cac06de086e789549e5ee9e700.jpg
Inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb1979013d9edc0854f045174fa098bb.jpg
Klippte ut en ny "stolpe" av 1,6mm plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0d02533dd88a2c9ad341b288c8ff029.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0be8594eb96ad2da1b4254a9c994feeb.jpg
Svetsade den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcea3a8ce14783a81733d4424db56fae.jpg
Sedan började jag punkta fast plåten. Använde en hammare för att hålla den på plats medan jag svetsade. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-780fa2a67260ffe0998593b974937814.jpg
Svetsade även fast plåten i nederkant från baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43c7b8c8916e3a6bd5447e22f872581a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd2cd18f502dbab7c9d62e0567f6169e.jpg
Färdigsvetsat från den här sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d38eb591fbecf04d003d2903d886e67.jpg
Över till insidan av baljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a33639d40794566b4642d8f83038703.jpg
Här svetsades den nya plåten fast runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c7eec45627255c92bbb9840ebb95714.jpg
Samma sak inifrån hjulhuset. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd7c7c30f30d15f8484b4ac2f43dbaa8.jpg
Sedan var det bara att börja slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a29db47dbd5bacc444dccefffd79ff16.jpg
Och så var den delen i princip klar för målning. big_smile

Senast redigerat av Loveless (tisdag 16:31)

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
onsdag 08:00 · 848 Inlägg
#160

imponerade rost lagnings jobb du gjort på den bilen :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang