Stockholmare = Värdelösa bilförare !

sveddan
10 februari 2006 · 1 453 Inlägg

patrik79 skrev:
tycker faktiskt att stockholmarna är rätt snälla i trafiken hällst när man kommer med en lite störra van eller lastbil.

Kan bero på att de flesta lastbilar i stockholm bara kör utan hänsyn, är man då rädd om kärran så backar man automatiskt...

wipeout
10 februari 2006 · 44 Inlägg

Uppslala är alla helt värdelösa och kassa tyvär

GrebyAxel
10 februari 2006 · 524 Inlägg

Hehe... De jävligaste e typ en stockholmare ute å kör på semester... :p

StiFf Wankel
11 februari 2006 · 1 080 Inlägg

carnageman skrev:
Hmm undrar hur många fotisar som kolat sen zebraregeln kom? smile Haha

läste i tidningen att dom ville avskaffa sebra lagen, tror det redan var gjort men är inte säker...
dom skrev att dödsolyckorna har minskat, men antalet olyckor med skadade har ökat sen zebralagen infördes

MDS Västerås
TS_quattro fyrkrafsare
11 februari 2006 · 1 443 Inlägg

jag bor utanför vimmerby, staden om i stort sett helt saknar trafikregler, högerregel har de flesta inte hört talas om. var man får och inte får parkera och när är det ingen som har en aning om, blinka när man ska svänga? omöjligt, blinkers är extrautrustning på samtliga bilar som säljs i vimmerby och bara 10% köper det till sina bilar verkar det som... men nu när det är snö och skanskas snöbudget tog slut redan på annandag jul så kan man iaf se att folk kan visa hänsyn, många stannar då två bilar ska mötas på en smal illa plogad väg. och visst de flesta använder sina speglar och kör inte mot enkelriktat (till skillnad från korkade turister med husvagn på somrarna...) sen körs det lite hur som helst och i vilken hastighet som helst (visst jag kör inte helt lagligt själv så jag ska inte gapa för högt) men jag har å andra sidan aldrig sett en fartkontroll sedan jag tog körkort för sju år sedan och närmaste farbror blå finns i västervik...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
volvo240tic Egen företagare & Flockare
11 februari 2006 · 314 Inlägg

Kan ju för info tala om att dom som krockade på E4an inte krockade bara för att det var halt.
Jag var själv där men på motsatt sida precis när det small.
Det yrde upp snö så man såg inte 1 meter ( detta var ca 50-75 m ) framför bilen och det som hände var att dom som låg längst fram körde liiiite saktare än dom som kom bakifrån , därav smällen.

Volvo 240 turbo 4 life
N33d4Sp33d Ingenjör
11 februari 2006 · 256 Inlägg

Jag kan hålla med.

Har även sett det på film att dom kör som dårar och inte använder blinkers.


Get away Stockholm tror jag filmen hette.

Senast redigerat av N33d4Sp33d (11 februari 2006)

Det är inget brott förrän man åker fast
AttackMedic
11 februari 2006 · 379 Inlägg

Alecci skrev:
Är i Stockholm nästan dagligen... Har sett en hel del om hur folk kör i och med att man är yrkeschaufför. Kan bara säga att enda stället jag varit på där de kör sämre än i Stockholm är i Norge...

Finns värre ställen än Stockholm och Norge att köra i. Absolut värsta staden jag kört i är Kabul, Afghanistan. Herrej#vlar. Dåliga vägar (Vägverket här är kungar i jämförelse), folk kör där det finns väg och på alla möjliga håll... Att komma hem och se trafikljus var lite annorlunda

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Scratch
11 februari 2006 · 719 Inlägg

Tycker det finns idioter på alla vägar vart man än är. I stockholm har man ju ett helt annat körsätt dock som har uppkommit pga den höga trafik intensiteten vilket göra att man måste ta minsta lilla chans man får att byta fil osv.

Problemet är att man tar sitt körsätt dit man kommer och då tycker man alla andra gör fel för att dom inte gör som en själv.

Sen vad som är en bra bilförare är ju jätte tolkningsfråga. Finns ju så många olika trafikförhållanden.

live free, die young.
Grabber Dagdrömmare
3 juli 2007 · 2 836 Inlägg

He he rolig läsning. Fick ont i ogönen... wink
Som yrkes chaffis kan säga att i Sthlm ska alla fram helt enkel o i Gbg ("går la bra det") är det samma fast lite lugnare.
Borås är helt enkelt katastrof område! Alla ska fram som dom vore ensama på vägen.

Men saningen är det att det spelar ingen roll var man bor eller var man befinner sig vid ett tillfälle - det finns idioter överallt på vägar!
Många får sina kort i julklappar, andra i kornfleks paketet osv...

Det gäller att se upp o "tänka för andra".

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
lingua
3 juli 2007 · 2 271 Inlägg

Scratch skrev:
Tycker det finns idioter på alla vägar vart man än är. I stockholm har man ju ett helt annat körsätt dock som har uppkommit pga den höga trafik intensiteten vilket göra att man måste ta minsta lilla chans man får att byta fil osv.

Problemet är att man tar sitt körsätt dit man kommer och då tycker man alla andra gör fel för att dom inte gör som en själv.

Sen vad som är en bra bilförare är ju jätte tolkningsfråga. Finns ju så många olika trafikförhållanden.

Håller med Scratch till fullo. Allt handlar om invanda körsätt.
Att en norrlänning skulle va skickligare än en stockholmare är väl ett lite konstigt påstående? Finns ju knappt nåt att jämföra med i körmiljö.

"Folk" finns över allt, men måste dock påpeka att fästet på vintervägar utanför stockholm är mycket bättre. Ungefär som att hoppa ut med sommarsulor vintertid i norrland kan stockholms "svart is" jämföras med. Med ofta underkylt regn osv.

Sen att stockholmare verkar tro att 1 dec är den dan man sätter på vinterdäcken fattar jag inte smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Frippe08 Galen
3 juli 2007 · 849 Inlägg

carnageman skrev:
Har varit lite här & där i Sverige genom åren, I norrland fungerar samspelet mellan bilister bra, norrlänningarna kollar backspegel, flyttar på sig när nån ligger bakom & vill om.
Dessutom klarar dom att köra utan vägsalt.

Värmlänningar & Dalmasarna verkar också kunna det här med samspel i trafiken, tyvärr så saltas det en del där me... Det snackas om att det räddar liv, tyvärr inte sant, räddar möjligtvis jobb men saltet dödar. Spolarvätskan tar slut och det är långt till nästa mack... Vad gör du? Kör vidare så klart, utan sikt och smäller - dör...
Det är blött på backen, saltet har smält snön - Du kör fortare. Det blir skymning & tempraturen går ner, saltet smälte snön, nu är det is på vägen och du flyger av i 110 X)
Miljöpartistfråga, vägsaltet alltså, kan väl knappast vara bra för miljön? Och inte heller för bilarna som får brun-fläck-tyfus....
MP trodde att det va en glaskupa över Stockholm och införde biltullar, yttligare ett tecken på att Stockholmare är idioter. Iallafall dom som bor innanför tullarna...

I Göteborg & Malmö flyter trafiken bra, även där verkar man i allmänhet ha bra koll runt omkring sig.

Men så har vi Stockholm, staden där vägverket nästan fick sina arslen stämda bara för att 35 klantiga bilister krashade på E4:an när det va halt, Anledningen var att vägverket gjorde bedömningen att det inte behövdes salt.
Dagligen ser jag bilister som helt plötsligt byter fil SAMTIDIGT SOM NÅGON ANNAN REDAN LIGGER I FILEN BREVID. Ingen förvarning (blinkers) och knappast nån koll i spegeln.
Jag undrar vad dom tänker... Typ som "Va spännande nu ska vi se om det smäller..."

Vet inte hur det är i övriga landet men i Stockholm visar man inte vad man ska i t.ex rondeller smile
Ska man höger - blinka inte, vänster - blinka inte. Och ALLA rondeller är enfiliga, vet att ni i Uppsala har samma problem, fick köra i kärnan på stora rondellen i Uppsala i somras med bil+släp efter en bilist trodde han hade hamnat på en STCC-bana...
Undrar varför det alltid ligger massa glas & bildelar i rondellerna?

Vad tycker du om trafiken i ditt område?
1 T.ex om du ska köra om någon, hur många av 10 bilar flyttar på sig?
Jag får nog svara 1 av 10 i Stockholm

Hur är det hos dig?

Jag bor i Tyresö och jag tycker folk har ganska bra koll där faktiskt wink
Men du säger att det inte finns två filiga rondeller tongue det finns faktiskt en utanför biltema i Haninge och eftersom du bor där borde du väll veta det wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Akka
3 juli 2007 · 1 174 Inlägg

håller med lite det dära med saltet, men tror inte många norrlänningar skulle klara tempot inne i citty lr på seingen i rusning..

MrTobias
3 juli 2007 · 1 297 Inlägg

Usch på folk som byter fil utan att veta vad som är där. Fotgängare som tror att de äger hela världen när det är vid ett övergångsställe. Går över UTAN att vända huvudet för de har "rätt". Idioter! Samt alla kärringar å gubbar som kör för sakta. Dags att lämna tillbaka körkortet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang