Lite problem med Saab 9-5

Tobbeshoj
23 april 2020 · 101 Inlägg

Kombi 2.0 t, 150 Hk, [YS3E], Modellår: 2004,

Första frågan, längst fram under motorns högra hörn sitter ett grövre plaströr som går in i en burk i hörnet, detta rör är skadat (troligen är bilen använd i terräng eller kört på nån hare ) Jag kan inte se vad detta rör är till . Nån som har en aning om vad jag menar ?

Andra frågan , Jag har bytt vevaxelgivare på den men bilen går lite ryckigt fortfarande, dock troligen bättre än innan, på den nya givaren satt en o-ring men på den gamla satt det 2, så jag satt över en av de gamla vet inte vilket som är rätt.

Tacksam för hjälp

husseman
23 april 2020 · 1 590 Inlägg

Hmmm..plastburk höger fram.. låter som luftfilterburkens rör. Det e´ju rätt bra om luftfiltret får jobba så där bör det vara tätt.
Vevaxellägesgivare på Saab brukar vara ett problem. Fast det brukar alltid vara beroende av temp. o får den stå en stund så går den igen. Minns bara en o-ring, men ja e´senil o kan minnas fel. Kolla så du fått rätt givare. Sen brukar misständningar på Saab oftast bero på Tändkassetten .  eller en taskig bränslepump. Kassetten bör du få felkod på, pumpen brukar inte ge nåt.

mvh/husse

Tobbeshoj
23 april 2020 · 101 Inlägg

Tackar för svaret, jag ska se om jag kan dels hitta nåt till röret på nån skrot kanske o sen får jag läsa av datorn om det ger nåt med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang