Pyssljudet

CarLegend
20 maj 2020 · 11 Inlägg

Hej! jag har en passat cc med tsi 2.0 motor, och nu håller jag på att fundera med att montera sport/öppetluft filter för att få fram det pyssljudet som vi alla älskar så vilken ska jag montera med tanke att jag har en återcirkulerande ventil på den. Tack

caromania Forummoderator
20 maj 2020 · 9 296 Inlägg

CarLegend skrev:
Hej! jag har en passat cc med tsi 2.0 motor, och nu håller jag på att fundera med att montera sport/öppetluft filter för att få fram det pyssljudet som vi alla älskar så vilken ska jag montera med tanke att jag har en återcirkulerande ventil på den. Tack

Generella svar du kommer få är att det är dåligt för motorn att sätta sportfilter på eländet. Men vafan, köp hem ett panelfilter från kvalificerad tillverkare och släng in det i luftburken.

På min för sin tid extrema turbokärra så hör man dumpen rejält med panelfilter från KN. Men ta det lugnt med oljan. 2-3tryck/pump räcker.

Öppet filter. Nja. Där håller jag med alla andra. Det suger.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CarLegend
20 maj 2020 · 11 Inlägg

caromania skrev:

CarLegend skrev:
Hej! jag har en passat cc med tsi 2.0 motor, och nu håller jag på att fundera med att montera sport/öppetluft filter för att få fram det pyssljudet som vi alla älskar så vilken ska jag montera med tanke att jag har en återcirkulerande ventil på den. Tack

Generella svar du kommer få är att det är dåligt för motorn att sätta sportfilter på eländet. Men vafan, köp hem ett panelfilter från kvalificerad tillverkare och släng in det i luftburken.

På min för sin tid extrema turbokärra så hör man dumpen rejält med panelfilter från KN. Men ta det lugnt med oljan. 2-3tryck/pump räcker.

Öppet filter. Nja. Där håller jag med alla andra. Det suger.

vissa säger att det är bra och visa säger ej med öppet filter meande jag, men tack för svaret.

torsen
21 maj 2020 · 7 234 Inlägg

KN-filter är öppnare = mindre "sugmotstånd".
Men kräver regelbunden service ofta.
Har själv haft KN-filter.
Men om det skulle åstadkomma "pyssljud" mins jag inte.
KN har "skräddarsydda" filterinsatser som passar befintlig "luftburk" till många bilmodeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang