Volvo 740 88A Startar inte

jEPPI94
11 maj · 22 Inlägg
#1

Tjena!

Har en Volvo 740 modell 1988A, B230F med LH 2.2

problemet är som följer:

Var ute och åkte, en dag som alla andra då motorn började gå ryckigt och dåligt vid acceleration, rent generellt om gaspedalen trycks ner mer än några cm.

Accelerationen var också extremt långsam i hastigheter över 60km. Vid Cruise gick den hur fint som helst utan problem. något ojämn tomgång dock. avgaserna såg och luktade normalt.

Dagen därpå, ska felsöka. Bilen är stendöd, går runt utan en antydan till att tända.


Konstaterat:

-Det kommer soppa fram till fuel railen, ca 1 dl på 2-3 sekunders körning med startmotorn.
-Gnista finns på alla stift
-Hallsensor fungerar då bränslepump går och gnista finns.
-Tändningen står rätt.
-Luftfiltret nytt
-komp finns, 13kg i alla cylindrar
-Bytt relä till bränslepump
-Bytt tändmodul
-Bytt relät vid expansionskärlet
-Kollat alla säkringar
-kopplat plus direkt till tändspolen plus, ingen skillnad.

Börjar få slut på ideér, misstänker endå något vajsing med bränslet, det verkar som att det kommer väldigt mycket soppa, stiften är genomvåta efter några sekunder med startmotorn, sprutar nästan soppa ur cylindrarna då stiften är ur.

Steff240
11 maj · 184 Inlägg
#2

Jag hade en gång en 240 lh2.2. På den gick luftmassemätaren sönder och då gick det inte att starta hmm

Jag kan inte garantera att det är så på din bil men det är en idé åtminstone.

jEPPI94
11 maj · 22 Inlägg
#3

Det är ju inte omöjligt, har dock ingen sådan liggandes, får bli en vända till skroten!

Bonnpojken
12 maj · 123 Inlägg
#4

En motor måste ha kompression, bensin, gnista och timing för att gå. Kolla så att kamremmen inte är slapp och möjligtvis hoppat någon kugg.

Senast redigerat av Bonnpojken (12 maj )

jEPPI94
12 maj · 22 Inlägg
#5

Redan gjort, som synes om man läser inlägget wink

Bonnpojken
12 maj · 123 Inlägg
#6

jEPPI94 skrev:
Redan gjort, som synes om man läser inlägget wink

Ojdå. Har missat det isåfall..

Steff240
12 maj · 184 Inlägg
#7

På min 740 hände det en att kilen i kamdrevet gick av så kamdrevet flyttade sig några kugg. Men alla markeringarna på dreven stämde så allt verkade rätt, det var först när vi tog av kåpan och faktiskt kollade kammen som vi upptäckte att ventilerna stod fel.

Bara en tanke smile

jEPPI94
12 maj · 22 Inlägg
#8

Har kåpan av å nollat om motorn, så det stämmer!

Idag fick jag igång den, har nog isolerat problemet till bränsle insprut, den får på tok för mycket soppa. Kopplade ur alla kontakterna till spridarna och satte i de en och en sakta medans polaren vred på startern, då hoppa hon motvilligt igång. Gick kasst, men efter ett par vänder fram och tillbaka på höga var gick den bättre och bättre.

Jag ska börja med att byta bränslefilter och pump, sedan spridare. Återkommer med info!

Steff240
12 maj · 184 Inlägg
#9

Skönt att du är nåt på spåren!

Brådhis * Voff voff *
12 maj · 5 238 Inlägg
#10

För mycket soppa på en insprutare är ju alltsomoftast relaterat till tempgivare och/eller LMM. Så mät upp värden för dessa om du har möjlighet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jEPPI94
26 maj · 22 Inlägg
#11

Det var tempgivaren som spökade, ny sådan och den går som ny!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang