Dodge journey missljud koppling/växellåda

simpon
6 juni 2020 · 257 Inlägg

Hej har fått miss ljud när ja ligger i 40 och uppåt från kopplingen eller växel lådan . Det är som ett vinande ljud .när jag trycker ner kopplingen blir de tyst . Inga missljud i motorn    vad kan detta vara tror ni börjar från 40 km/h och blir högre ljud ju snabbare bilen går.
Det är en dodge journey 2010 2,4 l

Jag fixade din rubrik lite.
Mvh mod

torsen
6 juni 2020 · 7 189 Inlägg

Om, vid manuell växellåda, bilen står stilla, men med gående motor, och det "låter" från växellådan, men tystnar när kopplingspedalen trycks ner, är det vanligen urtrampningslagret som är defekt.
Har på annan bil, Lada Niva, erfarit att det även kan vara lager i växellådan som är på väg att ge upp, men tystnar när kopplingspedalen belastas.

simpon
7 juni 2020 · 257 Inlägg

Det låter fram i bilen glömde säga det  de kan va bra att veta kanske

Utmarks-Loke
7 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Måste ju vara något inne i lådan, kanske ett lager. Att det låter mer ju fortare du kör säger ju att det inte är urtrampningslagret, för det måste vara något som snurrar i takt med hjulen och inte i takt med motorn. Och att det tystnar när du trampar ner kopplingen säger att det inte är något ute vid hjulen eller drivaxlarna.

uhlin
7 juni 2020 · 2 829 Inlägg

Tror inte ett dugg på urtrampningslagret.

Nåt lager i lådan eftersom det tystnar då du trycker ner kopplingen.

Vore det urtrampningslagret borde det låta då du trycker ned kopplingen efter som det börjar snurra då.

simpon
7 juni 2020 · 257 Inlägg

Okej  jag ska till en bil firma i morn och se va dom tror från en test körning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang