Peugeotmekaniker se hit! Styrservoproblem Peugeot expert 2009

foppaland
16 december 2019 · 2 Inlägg

Hej, fått problem med min expert att styrservon slutat fungera, får upp "power steering failure" på displayen och en röd ratt. Har haft den inne på aukt. peugeot verkstad och bytt servopump till en beg från skroten men fortfarande samma problem....har mätt upp lite själv och kollat runt på nätet och vad jag förstår så ska pumpen få can bus signal från abs enheten?

Har konstant 12v på ena kontakten till pumpen med grövre kabel. Den andra lite mindre med två stift antar jag är can bus? har följt kablarna och inga kabelbrott eller skador.Men pumpen startar inte ens än fast den får 12v.

På verkstan säger de att det antingen är abs enhet eller BSI styrboxen. Är inte så sugen att lägga ut en massa pengar då det är en 10 år gammal bil.

Så jag sätter hoppet till er här inne big_smile

foppaland
29 oktober 2020 · 2 Inlägg

Bumpar denna tråd igen då jag börjat bli lite för grov i armarna efter att kört utan servo typ ett år 🤣

Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Jag bara spekulerar, men borde det inte gå att göra en del intressanta tester med en lite bättre felkodsläsare? Prova att kommunicera med ABS och BSI och se om de svarar, och kanske det går att tvångsstarta servopumpen med en felkodsläsare som klarar live data och grejer?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2020 · 13 669 Inlägg

har du googlat felkoderna?   man brukar kunna hitta väldigt mycket information från ägare till dom mesta bilarna när man får konstiga fel som man inte riktigt klarar att lösa.

har du mätt canbusen ordekligt så signalen ser vättig ut?     just när det gäller canbus så kan ett fel dra med sig andra saker.  så det blir ganska viktigt att gå in på canbusssignalerna och kolla ordenkligt . ´ och när man kopplar ur vissa saker kan signalen ändras.      att Bsi strular är ju inget ovanligt men bör inte bli så kostsamt.. men det gäller att hitta personer som är vana att arbeta med dessa system.   och som inte är märkesverkstäder då dom har en förmåga att lösa allt genom att byta delar tills det fungerar. att säga det är antingen abs eller bsi är ju ett rent lotteri från deras sida.    att dom redan bytt servopumpen bekräftar ju att dom inte är rätt personer för att jobba med bilar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang