3489
Sök

Volvo 940 92- äter luftmassemätare och går fett

2 Inlägg
fredag 11:59
Trådstartare
Tjenare har en 944 med b230FB som jag felsökt till oändligheten och tillbaks,

Det började sommaren 2024- när jag var påväg uppåt på motorvägen när bilen började kännas riktigt slö, kort därefter tändes ?lambda? lampan, efter ett kort stopp vid närmsta rastplats och utnyttjande av felkodsläsaren så klargjorde jag att luftmassemätaren var kass, alla symptom stämde samt att bilen satt felkod på den.
Inga större bekymmer tänkte jag, Jag var ändå påväg uppåt för att köpa diverse delar så frågade snällt grabben om han hade en LMM 016 och det hade han, köpte denna och körde hem inga problem.

Går ungefär en vecka, samma sak händer igen, då blir jag fundersam, har jag haft otur och köpt en som vart väldigt lite liv i kvar eller något annat?

Jag köper en till från en gemensam vän, bilen går bra, i 2 dagar sen går den sönder, Fick nog vid det här laget så körde bara så till och från jobbet i en vecka, helgen därpå valde jag att börja felsöka märkte att bilen misstände i insuget vid just mellan 1500-2000 varv, gick att varva resten av registret men bilen var otroligt trött efter 3000 varv, och då menar jag riktigt trött, mätte upp 0-100 på ett ungefär och då låg jag på 19 sekunder och det är generöst.

Bytte rotor samt fördelare, bilen blev spontant rappare gick utmärkt i en vecka sen gick lmm sönder igen,
Anade soppa problem så bytte ut hela bränslesystemet till sprillans nya slangar, nytt filter, nya spridare samt konverterade till enbart pumpen i tanken (940 turbo)
Gjorde ingen skillnad,
Bytte btr
Ingen skillnad

Har nu bytt LMM 4 ggr på en månad och blir inte klok, har bytt allt, slipat varenda jordpunkt på bilen

Bilen är just nu extremt trött? Går som en F med bara grenrör, gick otroligt bra när jag köpte den för 3 år sedan samt väldigt billigt, är nu både törstig och riktigt seg, blir inte klok

Ska komp testa nu idag och se om det är kolvringar eller dylikt, jagar spöken vid dehär laget får hoppas den lagar sig själv snart

Alla delar är handlade från mekonomen, alla givare och dylikt är Bosch, så misstänker att dem funktionerar

Även med LMM i så går bilen otroligt slött, den går jämnare och behåller tomgång men är fortfarande törstig och går fett, kan svartryka ibland ur avgasröret vid gaspådrag

Ja jag har kollat så kamremmen står rätt, 35 ggr, varje gång jag skjutit en lmm, dock så upplevde jag lite spel på remhjulet längst ner? Är detta normalt går att röra cirka 1.5-2 grader åt båda hållen

Hoppas någon klok har några idéer

Lista på saker som bytt
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Soppa pump
Tändstift
Tändkablar
Elring sotningsats
Justerat ventilspel
Spridare
Bränsletrycksregulator
LMM x 250ggr
Inre tempgivare
Yttre tempgivare
Vevaxelgivare
Lambdasond
Bränslefilter
Bytt alla vakuumslangar till insug till sprillans nya
Tomgångsmotor

Mvh August
Senast redigerat av Orkelborkel (fredag 12:01)

* Voff voff *
10 969 Inlägg
fredag 13:56
Sportluftfilter...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 Inlägg
fredag 15:27
Trådstartare
Brådhis skrev:
Sportluftfilter...?

Tyvärr inte så enkelt, satt sportluftfilter när jag köpte bilen, men jag var snabb med att montera luftburk med nytt filter, kollat och bytt det igen för nån månad sen bara, ser fint ut frf sad

6 226 Inlägg
fredag 22:03
Man kanske kan dra några slutsatser av på vilket sätt som LMM går sönder. Är det själva tråden som brunnit av? Och hur ser det ut invändigt, rent och snyggt eller oljigt och smutsigt?

Sök