3557
Sök

Volvo 240 b21a går inte att rubba fördelaren

7 667 Inlägg
torsdag 16:02
#21
Vet inte hur det är på B21:an, men om kolvarna inte tagit i ventilerna så har nog inget allvarligt inträffat.
För säkerhets skull, innan du demonterar topplocket, gör ett kompressionsprov.

5 830 Inlägg
torsdag 17:03
#22
Enda 8V rödblockaren som tar i ventilerna vid kamremsbrott original är B230K, övriga klarar sig så länge det inte sitter någon herrejösses kamaxel eller att toppen är rejält planad.


3 656 Inlägg
torsdag 17:59
#23
Twofortie skrev:
Lite uppdatering på bilen, har införskaffat ett nytt förkopplingsmotstånd som jag ska fästa bara så är den biten fixad:)

Meen som någon sa så kunde det varit kamremmen som blivit ditsatt fel och så verkar det nog vara, den satt inte med strecken som den skulle sitta och det borde ju betyda att den sitter helfel. Första gången jag gjort något sådant så får skylla på det hahah

Men kan jag ha skadat motorn med mina rätt så många startförsök när remmen sitter fel? Och kan det vara därför bilen inte startar?smile

Sakta i backarna!!!

Vad avses med "strecken"?
Ofta har kamremmar till rödblockarna färdiga streck på sig för vev, kam och aggregataxel för att underlätta monteringen.  Dom strecken stämmer inte bara motorn roterat ett varv. Återkommer inte föränn okänt många varv.  Remmen gör inte ett varv per vevaxelvarv liksom eller ens något därikring. Kanske kan ta hundratals varv.....

Om strecken" avser markeringarna på dreven mot sin markering på block/topp så ska dom stämma varannat vevaxelvarv.

Förkopplingsmotståndet går strömmen igenom när tändningen är på och startmotorn står stilla. När startmotorn går, förbikopplas motståndet med direkt 12v till spolen via en egen kontakt på startmotorn som ger ström när solenoiden slagit till. Då går spolen med överspänning vilket ger kraftigare gnista i startögonblicket. Det är alltså INTE kabeln från tändlåset, och man kan INTE ta från kabeln från tändlåset. Sammankopplas dom kan du ge bakström till saker, men sannolikt kortsluter du tändspolen genom solenoiden, alt, en startmotor som inte släpper.  Det är en extra kontakt som får ström av startkontakten inuti solenoiden på 240 med brytartändning.
Skulle gissa att många idag inte vet det när man "slänger dit" en startmotor som kanske passar fysiskt, men då finns kanske inte den kontakten.
Isf en kabel över vid startmotorn.
Då blir den nog trögstartad som kall...

När sådana motstånde pajade ville motorn starta så länge startmotorn gick (direktström till spolen) men stannade så fort man släppte nyckeln. Då fick ju inte spolen ström via motståndet längre.
Inte bara Volvo som hade det så.

B19, B21 och B23 inkl alla 8v orginalvarianter av dom är non-interfearence, dvs kolv och ventil når inte varandra.  16v är interfearence.

Sen kan man ha annat än original kamaxel osv och ändra på sådant.... 
Så många är sönderskruvade idag.
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 18:10)

44 Inlägg
torsdag 19:04
Trådstartare
#24
simlar skrev:
Enda 8V rödblockaren som tar i ventilerna vid kamremsbrott original är B230K, övriga klarar sig så länge det inte sitter någon herrejösses kamaxel eller att toppen är rejält planad.

Men va skönt!
För det är ingetdera av det så då ska den ju inte ha farit illa av detta då ju smile

44 Inlägg
torsdag 19:09
Trådstartare
#25
Mossan1 skrev:
Twofortie skrev:
Lite uppdatering på bilen, har införskaffat ett nytt förkopplingsmotstånd som jag ska fästa bara så är den biten fixad:)

Meen som någon sa så kunde det varit kamremmen som blivit ditsatt fel och så verkar det nog vara, den satt inte med strecken som den skulle sitta och det borde ju betyda att den sitter helfel. Första gången jag gjort något sådant så får skylla på det hahah

Men kan jag ha skadat motorn med mina rätt så många startförsök när remmen sitter fel? Och kan det vara därför bilen inte startar?smile

Sakta i backarna!!!

Vad avses med "strecken"?
Ofta har kamremmar till rödblockarna färdiga streck på sig för vev, kam och aggregataxel för att underlätta monteringen.  Dom strecken stämmer inte bara motorn roterat ett varv. Återkommer inte föränn okänt många varv.  Remmen gör inte ett varv per vevaxelvarv liksom eller ens något därikring. Kanske kan ta hundratals varv.....

Om strecken" avser markeringarna på dreven mot sin markering på block/topp så ska dom stämma varannat vevaxelvarv.

Förkopplingsmotståndet går strömmen igenom när tändningen är på och startmotorn står stilla. När startmotorn går, förbikopplas motståndet med direkt 12v till spolen via en egen kontakt på startmotorn som ger ström när solenoiden slagit till. Då går spolen med överspänning vilket ger kraftigare gnista i startögonblicket. Det är alltså INTE kabeln från tändlåset, och man kan INTE ta från kabeln från tändlåset. Sammankopplas dom kan du ge bakström till saker, men sannolikt kortsluter du tändspolen genom solenoiden, alt, en startmotor som inte släpper.  Det är en extra kontakt som får ström av startkontakten inuti solenoiden på 240 med brytartändning.
Skulle gissa att många idag inte vet det när man "slänger dit" en startmotor som kanske passar fysiskt, men då finns kanske inte den kontakten.
Isf en kabel över vid startmotorn.
Då blir den nog trögstartad som kall...

När sådana motstånde pajade ville motorn starta så länge startmotorn gick (direktström till spolen) men stannade så fort man släppte nyckeln. Då fick ju inte spolen ström via motståndet längre.
Inte bara Volvo som hade det så.

B19, B21 och B23 inkl alla 8v orginalvarianter av dom är non-interfearence, dvs kolv och ventil når inte varandra.  16v är interfearence.

Sen kan man ha annat än original kamaxel osv och ändra på sådant.... 
Så många är sönderskruvade idag.

Okej, men fy va bra hjälp och info. Dig kan man alltid lita på vilket är väldigt tacksamt smile
Då kanske jag ska dubbelkolla lite extra noggrant och se om det ändå sitter rätt.

Får kika på alla kablar på bilen så det sitter rätt smile

Håller med om att allt är sönderskruvat men denna är ändå ganska snäll på det sättet och för det mesta ?gubbägd?big_smile

Får helt enkelt ta mig en ordentlig titt på bilen

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
torsdag 20:19
#26
Twofortie skrev:
Lite uppdatering på bilen, har införskaffat ett nytt förkopplingsmotstånd som jag ska fästa bara så är den biten fixad:)

Meen som någon sa så kunde det varit kamremmen som blivit ditsatt fel och så verkar det nog vara, den satt inte med strecken som den skulle sitta och det borde ju betyda att den sitter helfel. Första gången jag gjort något sådant så får skylla på det hahah

Men kan jag ha skadat motorn med mina rätt så många startförsök när remmen sitter fel? Och kan det vara därför bilen inte startar?smile

nej   det är en rödblockare 8v  en sån dödar du inte i första taget smile

Kör fort så hinner inget hända...

44 Inlägg
Igår 15:07
Trådstartare
#27
Growe skrev:
Twofortie skrev:
Lite uppdatering på bilen, har införskaffat ett nytt förkopplingsmotstånd som jag ska fästa bara så är den biten fixad:)

Meen som någon sa så kunde det varit kamremmen som blivit ditsatt fel och så verkar det nog vara, den satt inte med strecken som den skulle sitta och det borde ju betyda att den sitter helfel. Första gången jag gjort något sådant så får skylla på det hahah

Men kan jag ha skadat motorn med mina rätt så många startförsök när remmen sitter fel? Och kan det vara därför bilen inte startar?smile

nej   det är en rödblockare 8v  en sån dödar du inte i första taget smile

Men dåså, fy va skönt smile)

44 Inlägg
Igår 15:11
Trådstartare
#28
Hejsan alla, nu verkar det som jag ändå hade satt kamremmen rätt Hahah

Förlåt att jag är så fram och tillbaka men när jag kollade nu och sket i strecken och kollade dreven så verkar det stå rätt.

Och jag hade bara en snabb nog dum fråga men bättre att vara säker än tvärtom, men visst är motorn nollad och första cylindern är högst upp när alla drev sitter rätt med sina markeringar

Eller är det bara vartannat varv som jag av någon anledning fått för mig smile)

3 656 Inlägg
Igår 18:26
#29
Cyl 1 i topp och enl markeringarna på övriga hjul så är den i 0.
Alla.markeringar på dreven ska linjera igen varannat vevaxelvarv.  Kamaxel och aggregataxel snurrar halva hastigheten.
Dvs dubbelt så stora drev.

Det krävs 2 varv på vevaxeln för en hel cykel tändnings och kamaxelmässigt.
Vid "0" tänder cyl 1. 
Nästa halvvarv på veven  tänder cyl 3, nästa halvvarv tänder cyl 4 och kommande halvvarv tänder slutligen cyl 2 och ett halvvarv till är vi vid cyl1 tändning igen. Dvs vid 0.
Nu har kamaxel och aggregataxel (med fördelare) snurrat ett varv och börjar från början med cyl1. Men veven har roterat 2 varv till den är i 0 igen för cyl1 tändning.
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

44 Inlägg
Igår 23:01
Trådstartare
#30
Vill bara ta och tacka alla för all fin hjälp med att få igång min lilla pärla smile

Nu efter mycket pill med kamrem, tändning, brytarspetsar och allt därimellan så har jag äntligen fått igång den big_smile
Dock så går den som en påse nötter Hahah
Så tänker att jag ska starta en ny tråd för den biten om någon vill veta/hjälpa mig med den biten och tack än en gång för all hjälp


Sök