Twofortie skrev:
Lite uppdatering på bilen, har införskaffat ett nytt förkopplingsmotstånd som jag ska fästa bara så är den biten fixad:)
Meen som någon sa så kunde det varit kamremmen som blivit ditsatt fel och så verkar det nog vara, den satt inte med strecken som den skulle sitta och det borde ju betyda att den sitter helfel. Första gången jag gjort något sådant så får skylla på det hahah
Men kan jag ha skadat motorn med mina rätt så många startförsök när remmen sitter fel? Och kan det vara därför bilen inte startar?

Sakta i backarna!!!
Vad avses med "strecken"?
Ofta har kamremmar till rödblockarna färdiga streck på sig för vev, kam och aggregataxel för att underlätta monteringen. Dom strecken stämmer inte bara motorn roterat ett varv. Återkommer inte föränn okänt många varv. Remmen gör inte ett varv per vevaxelvarv liksom eller ens något därikring. Kanske kan ta hundratals varv.....
Om strecken" avser markeringarna på dreven mot sin markering på block/topp så ska dom stämma varannat vevaxelvarv.
Förkopplingsmotståndet går strömmen igenom när tändningen är på och startmotorn står stilla. När startmotorn går, förbikopplas motståndet med direkt 12v till spolen via en egen kontakt på startmotorn som ger ström när solenoiden slagit till. Då går spolen med överspänning vilket ger kraftigare gnista i startögonblicket. Det är alltså INTE kabeln från tändlåset, och man kan INTE ta från kabeln från tändlåset. Sammankopplas dom kan du ge bakström till saker, men sannolikt kortsluter du tändspolen genom solenoiden, alt, en startmotor som inte släpper. Det är en extra kontakt som får ström av startkontakten inuti solenoiden på 240 med brytartändning.
Skulle gissa att många idag inte vet det när man "slänger dit" en startmotor som kanske passar fysiskt, men då finns kanske inte den kontakten.
Isf en kabel över vid startmotorn.
Då blir den nog trögstartad som kall...
När sådana motstånde pajade ville motorn starta så länge startmotorn gick (direktström till spolen) men stannade så fort man släppte nyckeln. Då fick ju inte spolen ström via motståndet längre.
Inte bara Volvo som hade det så.
B19, B21 och B23 inkl alla 8v orginalvarianter av dom är non-interfearence, dvs kolv och ventil når inte varandra. 16v är interfearence.
Sen kan man ha annat än original kamaxel osv och ändra på sådant....
Så många är sönderskruvade idag.