Growe skrev:
aw30-43LE så lär man byta svepet eller svetsa om.. flera bilar har kört med den låda vet att en del toyota haft det som ett exempel.. men vet inte om det är värt besväret på en sån låda.. fördelen svepet går att skruva loss från lådan iallfall
men ska man börja modda så är nog en låda från en merceders eller bmw bättre val.. där finns det mängder av eftermarknads godis
Vet du några automatlådor som skulle vara av intresse där moddningen inte kräver för mycket? Det jag önskar är:
- En låda som är mer effektiv än gamla volvo-automater (de brukar väl ha rätt mkt effektförluster)
- En låda som är pålitlig/håller (jag önskar nog trimma lite, men säkert inte för mycket, kanske max 300hk)
- Inte för mycket avancerat meck för att få den att fungera i min 760 (svepet i sig är ju en utmaning, men det går nog få hjälp med nånstans, det elektroniska vet jag inte om det är lurigt/svårt?)
- Helst vill jag kunna växla manuellt också om så önskas, om det är med spak eller paddar spelar mindre roll
Jag fick en propp i ryggen för massa år sen som slog ut vänsterbenet helt initialt, fick tillbaka rörlighet men så begränsat att jag inte kan köra koppling längre. Jag saknar den kontroll man hade med manuell och koppling - kan jag åtminstone kontrollera växlingen manuellt om man vill leka lite så vore det ett enormt lyft för min körglädje.
Så tips på alternativa lådor vore mycket tacksamt, det kanske är värt ett försök när man ändå måste byta låda. Än mer om man kan få ett tips på nån som ev. kan bistå med hjälp som vet hur man gör på specifik låda.
PS.
Det är multilink och planetväxel på min bil, men tror inte om det påverkar kardanens placering där de möts.
PS2.
Du sa något om "mängder av eftermarknadsgodis" - finns det även färdiga svep för konvertering att köpa t.ex?