Konstiga (regnrelaterade?) startproblem S70 -98

Smille
5 juli 2020 · 3 Inlägg

Tjena!

Har en Volvo S70 från 98 med 170-hästarsmotorn (ingen turbo). 19700 mil.
Idag när jag skulle köra iväg med den var den extremt svårstartad. Startmotorn gick runt och stod och tuggade (batteriet är nytt) men den ville fan inte tända. Till slut bluddrade den igång (så som en motor bluddrar när man får soppatorsk), för att sen dö igen. Höll på så i några minuter tills jag till slut fick igång den genom att sparka på gasen samtidigt som startmotorn fick gå i 10-15 sekunder, men då hann jag bara köra några meter innan den dog igen. Samma sak hände igen när jag försökte starta den. Till slut lyckades jag komma iväg genom att ge konstant med gas hela tiden, inte stanna med den och så fort den blev varm gick den precis som vanligt - körde en och en halv timme på motorväg och den gick finfint.

Bilen hade stått ute i spöregn i ett dygn när detta hände.
Jag tänker att det har antingen med soppa eller gnista att göra.
Bränslefiltret vet jag är 11 år gammalt - hög tid för byte alltså, men om det var igensatt borde det väl leda till att bilen går ryckigt och segt, snarare än att den blir svårstartad?
Tändstift - också dags för byte. Men kan gamla tändstift leda till såna här extrema symtom?
Tändspole/fördelarlock/rotor - mycket möjligt, om regnet är anledningen till att bilen inte startade.

Kanske en kombination av allt - tilltäppt bränslefilter, gamla tändstift och fukt i tänddelarna?

Jdmboy96
5 juli 2020 · 241 Inlägg

Ge den en rejäl service å utgå från det smile har du felkodläsare så se om du kan läsa av felkoder.

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Kolla om den är likadan igen när den är kall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smille
5 juli 2020 · 3 Inlägg

Motorolja och filter är nybytt och fräsch. Ska se över tändstiften, och förmodligen behöver bränslefiltret bytas också.

Ska inte regna inatt och det ska vara sol imorgon bitti så den kommer torka ordentligt - om den är lika dålig på att starta imorgon kan man väl anta att problemen inte är fuktrelaterade?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Smille skrev:
Motorolja och filter är nybytt och fräsch. Ska se över tändstiften, och förmodligen behöver bränslefiltret bytas också.

Ska inte regna inatt och det ska vara sol imorgon bitti så den kommer torka ordentligt - om den är lika dålig på att starta imorgon kan man väl anta att problemen inte är fuktrelaterade?

Gissar på dålig kallstart. Det går att felsöka sig fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Sån där var min gamla 245 en gång när den stått orörd fyra dagar ute i slask och blötsnö. Efter att jag till slut fick igång den åkte jag och köpte nya fina tändkablar och fördelarlock och sedan hände det aldrig igen.

Smille
6 juli 2020 · 3 Inlägg

Har varit torrt nu under morgonen och nu startade den som den ska!
Ska byta fördelarlock och rotor, förmodligen har det kommit in fukt där. Noterade även att tändkablarna är original tillverkade 97, så det blir byte av dem också. Samt tändstift. Helt ok livslängd på delarna ändå....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang