Renovering av en Ford Escort 1988 (Liemannen)

Renovering av en gammal Ford Escort, 1988. Två amatörer utan någon tidigare kunskap. Huvudsyftet är upprustning av motor, chassi och interiör, sedan får vi se vart det bär av.
  • 10 Följare
  • 3 866 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 augusti 2020
Addemod
4 maj 2020 · 13 Inlägg

Tjena! Jag och en polare köpte en Ford escort, årsmodell 1988, som vi tänkte renovera för att lära oss mer om bilar och motorer. Ingen av oss har någon direkt tidigare kunskap, men ett intresse finns hos båda! Då kanske ni undrar varför just en gammal Ford escort. Varför inte?! big_smile

Kända problem är
* väldigt svårstartad när motorn är varm
* dålig tomgång efter motorn gått i ca. 5 minuter
* rostskador lite här och där
* går inte att lägga i femman
* avgasröret hänger lågt

Planer ([X] = Klar, [/] = Påbörjat, [ ] = Ej påbörjat, [?] = Möjligtvis i framtiden)
[X] Fixa tomgången
[/] Fixa problem med start
[X] Rostlaga fronten
[ ] Hänga upp avgasröret
[ ] Ny inredning
[ ] ICE (In-car entertainment), typ stereo, baslåda mm.
[ ] Rostlaga karossen
[ ] Elhissar
[ ] Tvätta och polera
[ ] Solfilmsskydd
[ ] Sportratt
[ ] Kunna lägga i femman (Med andra ord, renovera växellådan alt. köpa ny)
[ ] Blästra, rostskydda och lacka underredet
[ ] Coil-overs
[ ] Nya gasfjädrar till bagaget
[?] Renovera motor
[?] Omlackering
[?] Sportstolar
[?] Fjärrnyckel för upplåsning

Tyvärr har vi glömt att ta en vanlig bild på hela bilen, men det kommer! Här ser ni en på avstånd, där vi redan börjat skruva lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-2a9b00b397208107e9f9d496ec5fab8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-aacdd54afd8956bd5958b75121fc542b.jpg

Det som gjordes först var att byta luft-, bränsle- och oljefilter samt olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-66b0875c0acd72e6b82500742b7e0d7e.jpg

Under tiden vi väntade på delarna från Tyskland hittade vi en stor rostskadad del i fronten som vi "lagade", om man kan kalla vår svetsning för lagning lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-13ea1e3ed39e86de2d16c4977413fde4.jpg

Först fick vi ta till vår lilla vän vinkelslipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-90c6432f561c6bfe1f0eb6d98650428c.jpg

Sen mätte vi ut en bit plåt som skulle ersätta den rostiga delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-a6d3e0ccf881d90fa88af63fd18a0157.jpg

Därefter svetsade vi fast den. Innan ni slänger ur er alla möjliga olika glåpord om hur illa vi svetsar; vi hade ALDRIG tidigare rört en svets i hela vårt liv. Vi vet att det absolut inte är fint, men den sitter, vilket är det viktigaste i vårt tycke. Det gör heller inte så mycket då stötfångaren sitter framför och täcker upp det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-41e6ad92f19187322aa1f7a5efe86ec5.jpg
Sedan sprayade vi såklart rostskydd över hela skiten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-b0309faa40bcafda34c0ac64f9abf6ef.jpg

Detta var allt för nu! Hoppas ni vill följa vår resa till besiktningen i september! Nytt inlägg kommer imorgon angående misstaget med insuget roll Någon med ett bra öga kanske kan se på den här bilden vad som har hänt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-2c127e924ef853d087abcaf8ab44044f.jpg

Senast redigerat av Addemod (15 maj 2020)

turbonova gillar en riktig burnout
5 maj 2020 · 1 174 Inlägg

Kul bygge smile ser ut som om nån dragit i gänger lite för hårt så godset spuckit smile

Addemod
5 maj 2020 · 13 Inlägg

turbonova skrev:
Kul bygge smile ser ut som om nån dragit i gänger lite för hårt så godset spuckit smile

Kul att du vill följa vårt projekt! Vet inte om du menar godset som i själva insuget eller en "skruv" (nippel?), men ja, något i den stilen lol

Nytt inlägg kommer ikväll, får se vad som hinns med. Oavsett så kommer en uppdatering kring insuget! smile

Addemod
5 maj 2020 · 13 Inlägg

Förra veckan fick vi den briljanta idéen att rengöra insuget, både vid spjällhuset och alla "nipplar" (vet inte rätt benämning på dom). Det gick väl bra, fram tills att vi skulle in med ena nippeln, då vi (jag roll) råkade skruva in den snett, vilket jag inte uppfattade förrens det var för sent, och gängorna var skit. Oerfarna som vi var tänkte vi att vi trycker in skiten ändå, och hoppas på det bästa, vilket vi inte skulle gjort.. Den gick av på mitten och nu har vi ett obrukbart insug.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-6159c7854fc865e7bd3b4b9bb3b57573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-c500b74796fb5d8638b44743688be7ce.jpg
But do not fear, bilskroten is here! Via bildelsbasen hittade vi ett insug som såg exakt likadant ut, vilket vi köpte igår.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-69e67cd56f125120bde6107d34c5734a.jpg
När vi nu hade det nya insuget behövde vi packningar, både till delen som sitter mellan blocket (topplocket?) och insuget, där inspruten sitter, samt själva insuget. Här gör vi mallen till första packningen till insprutsdelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-ea0b00c11c6b9d6e16d1a4f62685f462.jpg
Sen, andra packningen till "insprutsdelen" och insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-8b3ba32d90373bb93c02ef67b7147f45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-320e10815bf32c2ca0651b872c13a125.jpg
Blev lite snett. Gör om, gör rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-c197f4bb95313a857c4792119303250b.jpg
Vi gjorde klart båda packningarna. Såhär blev första packning väl på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-35902c22edd71f2b7caaae6bd7d4b764.jpg
Sen andra packningen till insuget. Här har vi även monterat inspruten då det var enklare att göra det innan insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-c2bf69f2b1344443d5a70a01d6906cbf.jpg
Insuget på! Vet, det är skitigt som fan i hela motorutrymmet. Syns extra mycket nu med blixt då det hade hunnit bli lite mörkt. Men det är något som ska göras i framtiden! Här kände vi att vi skulle hinna testa starta fanskapet, men ack så fel vi hade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-99ef69eb8569796f0a8e89aa67bec03f.jpg
Vi hade glömt att montera fästet för tillsatsluften, samt att fästet täcker ett hål in i topplocket (antar jag att det heter), vad nu det hålet fyller för funktion? Vi behöver iallafall skruva av insuget igen, då det är i vägen för fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-b011eaf5e37a45d8d52e86df71b94fdf.jpg

Där gav vi upp för dagen då klockan hade hunnit slå sent och jobb väntar tidigt imorgon. Förhoppningsvis kommer ett nytt inlägg imorgon också, där vi förhoppningsvis startat bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-b21f36f52c43ec1eeda1ecbff196304a.jpg

Senast redigerat av Addemod (6 maj 2020)

turbonova gillar en riktig burnout
6 maj 2020 · 1 174 Inlägg

Gött att det går framåt iaf smile

Addemod
6 maj 2020 · 13 Inlägg

Insuget på, spjällhuset på och en "ny" insugsslang på, då den tidigare var sprucken och läckte luft. Men! Startar den..???
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-e7c22e63b6ffb477e05baa727a8455f1.jpg

Ta en titt på videon här vettja! (Kvalitén blev riktigt kass pga. att den skickades över Facebook)



(Spoiler alert!)



Den startar! Tyvärr kvarstår problemet med tomgången, men nu kan vi iallafall utesluta läckage vid insugspackningarna.

Vi lät bilen stå med motorn igång, den går som en klocka fram tills efter ca. 5 minuter, då börjar den kämpa med tomgången och dör sedan efter ytterligare någon minut. Därefter felsökte vi säkringar och "sockerbitar". Vi upptäckte att sockerbiten till kallstartsventilen inte gav något utslag, men känns skumt att den skulle vara problemet till dålig tomgång?

Vi fortsatte felsökningen genom att spänna gasvajern så spjället stod liiite på glänt, vilket lyckades hålla bilen igång i ca. 30 minuter utan att den dog. Därefter släppte vi lite på gasvajern så varvtalet låg på ca. 900-1000 rpm. Den gick lite ostadigt men orkade ändå hålla sig vid liv. Tidigare hade vi hittat en knapp på  själva spjällhuset som "gasbrickan" ligger emot när man inte ger någon gas, vi antar att det har något med tomgången att göra? Vi skruvade upp tomgångsskruven som sitter på spjällhuset och släppte på gasvajern så den låg emot knappen, detta gör att den vill dö efter ett tag även fast den först ligger stadigt på 900-1000 rpm. Någon som har någon aning om vad felet där kan vara? Hjälper inte att skruva upp tomgångsskruven mer, den vill dö ändå så fort den ligger emot knappen.

Vi spände gasvajern igen så den inte låg emot knappen, och sänkte luften lite så varvtalet låg på ca. 900 rpm, då dog den inte på tomgången, så vi misstänker att något är kasst med den knappen som (vi antar) styr tomgången?

Se videon nedan för knappen.

Senast redigerat av Addemod (7 maj 2020)

Addemod
12 maj 2020 · 13 Inlägg

Några dagar sen det senaste inlägget, men vi har mekat på i princip varje dag! Tomgången går stabilt nu, inga problem än så länge. Knapparna har vi antagligen kommit fram till att det är spjällägesgivaren, om ni har några andra idéer får ni gärna komma med dom!

Det har skruvats en hel del under helgen. Vi har felsökt varför den inte vill starta när den är varm, och kommit fram till att det var ett kasst insprut. Vi tror därför även att problemet inte låg i att den var varm, utan pga. att bilen har varit igång; vilket innebär att bränsleslangarna har fått ett tryck, ett tryck som ett insprut inte orkat hålla och då läckt ut i cylindrarna. Detta har gjort att motorn blivit sur och varit väldigt svår att starta efter den varit igång. Väntar man någon/några timmar dunstar bränslet bort (rinner undan?) och är då lättare att starta. Vi testade inspruten genom att slå på tändningen så det blev ett tryck i bensinslangarna. Då var det ett insprut som sprayade ner allt som var, vilket det inte ska göra bara för man slår på tändningen, så vi valde att byta det.

Vi hittade ett insprut på en närliggande skrot som vi tog hem. Det har tydligen suttit på en escort, -85 smile
Vi började med att plocka ut alla insprut och skruva loss det som var dåligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-2d6f5f8806f47958ccdf171db8f5827f.jpg
Vi använde o-ringen från det förra insprutet då det som satt på det "nya" var helt torrt och hårt, vår o-ring var även i gott skick. Vi fick även ta den "gula delen" från förra insprutet (vet inte vad det heter) och sätta på det "nya".
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228711/228711-3bf1bb732705d34c3f8d606ca253add0.jpg
När insprutet väl var på plats återmonterades resten av alla delar, sen var det dags för start...! big_smile



Det lät som att motorn ville starta, så jag gav lite extra gas för att "fånga" varven. Pang sa det.. heh? Eftersom vi är helt nya till allt detta blev vi självklart oroliga. Vi kollade runt i motorutrymmet, kontrollerade kamremmen, luktade, tittade och pillade, men hittade inget som kunde ha gått sönder, förutom inne i själva motorn då. Vi tänkte att vi testar igen, för om något gått inne i motorn gör det inget att vi testar igen, eftersom skiten ändå hade varit skrot. Vi hämtade brandsläckaren för säkerhetsskull. Då startade han! Vi gissar på att det var något tryck inne i det nya insprutet som gjorde att det smällde så, eller så baktände motorn helt enkelt? Någon som varit med om nåt liknande?

Vi tog han på en rundtur genom byn så han fick värma upp sig. Gick mycket bättre än innan, men vi tog inte ut något i förskott. Väl hemma på uppfarten så stängde vi av och testade att starta direkt. Motorn vill tända, men man måste "fånga" starten med gasen för att orka tända helt och hållet. Vi testade ca. 10 gånger med olika lång tid mellan varje gång, och varje gång ville den starta, så vi antar att vi har löst problemet (delvis, måste som sagt ge gas så man fångar varven).

Nu väntar upphängning av avgassystem, går väldigt lågt och är inte upphängt korrekt av de som satte dit det. Vi kommer inte bygga om avgassystemet (just nu wink), nu ska vi endast hänga upp det så man kan köra normalt.

Efter det väntar rivning av inredning samt kabeldragning till slutsteg och baslåda (såklart). Tanken är att klä om allt till nya fräscha färger och material. Vilket vet vi inte än, någon som kan ge lite inspiration? Tanken är att INTE behålla originalet, så mycket vet vi big_smile

Senast redigerat av Addemod (12 maj 2020)

turbonova gillar en riktig burnout
12 maj 2020 · 1 174 Inlägg

Det går att få bra ljud i en sån bil, kommer ihåg när jag hade min escort behövdes inga värsting grejer för att få det låta bra(högt wink )

Addemod
12 maj 2020 · 13 Inlägg

turbonova skrev:
Det går att få bra ljud i en sån bil, kommer ihåg när jag hade min escort behövdes inga värsting grejer för att få det låta bra(högt wink )

Visst är det så, vi har redan testat slänga in en helt okej låda och två 6x9 tum högtalare, låter gör det minsann! Men mer om det när vi väl drar kablarna på riktigt, bakom paneler osv

turbonova gillar en riktig burnout
9 augusti 2020 · 1 174 Inlägg

Hur går det här då? 😊

Addemod
10 augusti 2020 · 13 Inlägg

turbonova skrev:
Hur går det här då? 😊

Det går trögt, på grund av världssituationen har det inte blivit något jobb på escorten då vi befinner oss i olika delar av Sverige, tyvärr. Oklart när/om det kommer bli nåt mer gjort sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang