Saab 9000 "Turbo problem"

Oz-line
27 juni 2007 · 8 Inlägg

Sitter med en fråga som skulle vilja ha lite tips om .

kör saab 9000 turbo men är nåt skumt med den.
kör turbon upp på ca 35% och jag sedan växlar friläge dör "ibland" bilen. lägger jag den i växel så startar den, men grymt jobbigt i tex en kurv inte nåt viddare när servon dör.

nån som vet vad det beror på ? förmycket luft in i motorn ?
själv inte en anning

undrar oxå om det är lätt att bytta bränsle mätaren i tanken.

jonTe
28 juni 2007 · 5 710 Inlägg

1. Vad är det för 9000 turbo?

MVH Jonas
..............
blackracing
28 juni 2007 · 23 Inlägg

säkert trasigt nyckel lås saab har ju problem med det eftersom det är kopplat till växelspaken den dödar la motorn på nått sätt tror jag...

Fallan Illustratör
28 juni 2007 · 826 Inlägg

blackracing skrev:
säkert trasigt nyckel lås saab har ju problem med det eftersom det är kopplat till växelspaken den dödar la motorn på nått sätt tror jag...

Är inte det först på 900 som dom kör med att man måste ha backen i? är det så på 9000 me? Blir ställd där. hmm Asså jag vet att man inte behöver på min men ska det vara på nyare modeller eller nått annat liknande på dom da?

Senast redigerat av Fallan (28 juni 2007)

Tänker...
Oz-line
28 juni 2007 · 8 Inlägg

jonTe skrev:
1. Vad är det för 9000 turbo?

typ av turbo har jag inte nån aning om köpte den i söndags, ägaren visste inte men han har aldrig testat platan, allt som jag vet är det är en Saab 9000 T16 CD-89

vilket sätt skulle det vara kopplat till växelådan ? hmm

Oz-line
28 juni 2007 · 8 Inlägg

jonTe skrev:
1. Vad är det för 9000 turbo?

typ av turbo har jag inte nån aning om köpte den i söndags, ägaren visste inte men han har aldrig testat platan, allt som jag vet är det är en Saab 9000 T16 CD-89

vilket sätt skulle det vara kopplat till växelådan ? hmm
hittar inte nåt lås som e sönder bilen grymt finnt skick 1 ägare,

Asse
29 juni 2007 · 3 Inlägg

Funktionen med backen finns inte på 9000...

twin_cam Smålänning
29 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Har du öppen "Dumpventil" på den?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Oz-line
30 juni 2007 · 8 Inlägg

ska jag vara ärlig har jag inte en anning den är så orginal från början den kan bli. får en ny från micro om ca 3 veckor nån ny typ som kommer ut, annars är det den som sitter från fabriken.

jonTe
2 juli 2007 · 5 710 Inlägg

Oz-line skrev:

jonTe skrev:
1. Vad är det för 9000 turbo?

typ av turbo har jag inte nån aning om köpte den i söndags, ägaren visste inte men han har aldrig testat platan, allt som jag vet är det är en Saab 9000 T16 CD-89

Det jag undrade var alltså vilken modell av SAAB 9000 turbo du hade eftersom det finns ett par olika modeller genom åren.....men nu vet jag.

Jag hade börjat med att rengöra tomgångsventilen.
Rengör och smörj därefter med typ 5-56.

MVH Jonas
..............
Oz-line
4 juli 2007 · 8 Inlägg

jonTe skrev:

Oz-line skrev:

jonTe skrev:
1. Vad är det för 9000 turbo?

typ av turbo har jag inte nån aning om köpte den i söndags, ägaren visste inte men han har aldrig testat platan, allt som jag vet är det är en Saab 9000 T16 CD-89

Det jag undrade var alltså vilken modell av SAAB 9000 turbo du hade eftersom det finns ett par olika modeller genom åren.....men nu vet jag.

Jag hade börjat med att rengöra tomgångsventilen.
Rengör och smörj därefter med typ 5-56.

blir inte klok på motorer big_smile
jag o polaren började leta hittar fan inte rätt  =/
är ju en saabla röra i motorn finns ju inte plats nånstans. var ska jag leta ?
om du vet en länk vars en bild hur det ska se ut skulle vara upskattat.

btw om motorn e kall tar det 2-4 secunder innan den startar men e den ljumen eller varm startar motorn direct så bör inte vara nåt med tänningen eller ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang