Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden! Tillfällig gästspelare: 244GL -84 barnfind!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 90 Följare
  • 24 568 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 september
Lucif3r
16 september · 449 Inlägg
#141

AC i 240 är ju rätt ovanligt överlag, så bara det kan ju vara anledning nog att putta hem en till bil smile

Mew
16 september · 1 493 Inlägg
#142

Cuefa skrev:
Hahaha, varför är jag inte förvånad! 🤣
Nåja, bilen verkar ju ändå få ett bra hem, om än tillfälligt!
Och ja, AC har jag saknat hela sommaren i Jeepen...! Nu spelar det ju mindre roll eftersom vintern är i antågande men NÄSTA SOMMAR! Då jääääklar ska ACn igång!
Kul o följa med på spårandet!

Ja, du förstår mitt problem hör jag. lol Lycka till med kylan du med! tongue

Lucif3r skrev:
AC i 240 är ju rätt ovanligt överlag, så bara det kan ju vara anledning nog att putta hem en till bil smile

Ja, speciellt detta tidiga systemet i förgasarbilarna. Visste inte ens att det gick att få på de tidiga vagnarna innan jag såg denna bil, trodde det bara fanns på 260 då. Så man lär sig något nytt varje dag. lol
Och jo precis, ungefär så resonerar jag med. big_smile

Xebers76
16 september · 1 817 Inlägg
#143

Fler projekt! 😍

Senast redigerat av Xebers76 (16 september )

Mew
16 september · 1 493 Inlägg
#144

Jag fick fria händer att klämma och känna på 244an, så jag åkte dit tillsammans med en vän. Huvgångjärnen gick väldigt trögt i början, så pass så att plåten sviktade. Öppnade försiktigt huven precis så pass att det gick att sträcka in armen och dränkte alla leder i wd40 samtidigt som jag vickade mer och mer på huven, en liten bit i taget. När den började gå hyfsat mjukt så väntade jag lite och bytte sedan till CRC Multi Lube som både kryper och smörjer väldigt bra och dränkte allting rejält medan jag rörde på lederna. Även huvlåset fick samma behandling. Snart rörde allt på sig så fint igen.

Märkte även rätt så snabbt att både gasvajern och chokevajern var stumma. Choken gick inte att dra ut mer än någon cm och gaspedalen låg stumt mot golvet. Testade dock att försiktigt smörja upp även dessa på samma sätt, både armarna vid förgasaren och vajrarna i höljet, och det tog längre tid och krävde lite mer pillande, men ganska snart löpte även dessa som de skulle.


Efter detta testade jag först att dra runt motorn med spärrskaft, och det gick runt så fint så. Kollade vätskorna, både motoroljan och automatlådeoljan såg fin ut. Förgasaren var tom på olja, så lite sådan fylldes på. Kylsystemet var dock helt tomt, så antingen har det tömts när bilen blev ståendes eller så lär det finnas en läcka någonstans. Detta är ju dock inget som hindrar en provstart, så jag lät det vara sålänge.

Gick sedan all in och chansade på att vrida om nyckeln. Motorn gick runt fint och kompen lät bra, men den startade inte. Först testade jag startgas, utan resultat. Kollade gnistan och den var... obefintlig. Efter lite felsökning visade det sig att brytarspetsarna låg emot varandra konstant, lossade fästet och justerade hela paketet lite längre ifrån axeln så att de kunde öppna och stänga sig som de skulle. Testade öppna dem för hand med tändningen på med hjälp av ett plastverktyg, och jag fick en fin gnista varje gång. Bad kompisen köra lite på starten, samma sak. smile Nu hade bilen en fin gnista igen.
Märkte också att bilen verkar ha ställts nyservad med nya NGK tändstift, nytt fördelarlock och nya brytarspetsar. Tändstiften var fortfarande blanka och fina överallt! Även kamremmen byttes bara något år innan den ställdes permanent år 2009 enligt klisterlappen på fläktkåpan.

Men den startade ändå inte. Testade startgas igen, och... big_smile

https://www.garaget.org/video/156089



Men den gick BARA på startgas. Lossade bränsleslangen, och mycket riktigt kommer det ingen soppa till förgasaren. Det är ju inte speciellt högt tryck i systemet på förgasarbilar, så jag testade att suga i slangen... Och efter att det gurglat en stund i pumpen fick jag en munfull med bensin. Kan inte rekommendera smaken, men effektivt var det iallafall. Satte tillbaka slangen och vred om nyckeln... Och bilen hoppade igång! Den har dock enormt hög tomgång, och skruvar man på förgasarens justerskruv händer absolut ingenting. Men strunt samma, den går!
Finns ju vissa saker man kan behöva åtgärda någon gång, som... big_smile
https://i.imgur.com/BRD3Tof.jpg


Testade försiktigt lägga i växlarna och gick varvet runt några gånger. Lådan verkar vara frisk, men bromsarna har satt sig rejält, så det spinner bara. Tog fram släggan och gav fälgarna några omgångar, men bilen stod bara och grävde ner vänster bakhjul när man försökte rucka loss den. Jordgolv... Så jag lade bilen i neutral, backade upp 245an bakom den, band en rejäl lina mellan bilarna och började dra. Tyvärr är det gräs framför där den står så det var inte jättebra grepp där heller, det slutade med att jag fick backa upp lite och dra i små ryck för att det inte skulle slira. Efter ett antal ryckningar så klonkade det till, och bilen hade flyttats framåt!

Tog bort linan och satte mig i 244an för att se om den flyttade sig av egen maskin. Och jodå, visst gjorde den det! Vindrutetorkarna fungerar inte, märkte jag när jag ville få bort all gammal skit och damm från rutan. Frambromsarna ligger självklart fortfarande an en hel del, men bilen rörde sig både framåt och bakåt på egen hand för första gången på många år!
https://i.imgur.com/y4HLhPx.jpg
https://i.imgur.com/FuA7B4I.jpg


Nu är det fritt fram för mig att hämta bilen, ska bara ordna fram en transport. Kände återigen att det hade varit trevligt med biltransportsläp... lol

Senast redigerat av Mew (16 september )

vEight Baronen
16 september · 1 092 Inlägg
#145

Härligt! Jag skulle kunna tänka mig en automatare. Man lär sig att liksom inte ha så bråttom då. 😄

I brist på macka får man äta limpa.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 september · 2 827 Inlägg
#146

Nice!

Den där går väl att få fason på wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
17 september · 1 493 Inlägg
#147

vEight skrev:
Härligt! Jag skulle kunna tänka mig en automatare. Man lär sig att liksom inte ha så bråttom då. 😄

Ja, jag hade som hastigast en lågmilad vit 244 -85 med automat innan jag hittade min nuvarande 245a. Var inte helt dumt och man kom snabbt in i det, det kändes inte som att något saknades vilket jag trodde att det skulle göra först. tongue Det var inga problem att hänga med i trafikrytmen heller, trots att även den hade den lilla b200k-motorn. (Föredrar fortfarande manuell om jag får välja dock.)

Cuefa skrev:
Nice!

Den där går väl att få fason på wink

Jag hoppas det! Synade den lite noggrannare undertill när den stod på asfalt. Den ena tröskeln är rätt så dålig i bakkant och på en fläck mitt på av någon anledning? Den andra verkar vara bättre. Fanns lite rostfläckar i golvet, men det verkar vettigt i det stora hela. Balkarna såg faktiskt ut att ha klarat sig bra vad jag kunde se och det lilla jag kunde knacka på dem, vilket bådar rätt så gott. smile

Mew
17 september · 1 493 Inlägg
#148

Passade på att klämma och känna lite medan bilen stod så avsides som den gjorde. Där fanns gott om småvägar som så gott som aldrig används, så jag provkörde den en snutt. Jag bor inne i "stan" så det är lika bra att passa på att göra det här där man är ensam, inte så passande att göra det i ett bostadsområde kanske. roll

Först det positiva, bilen går väldigt mjukt och fint i både motor och låda, precis som den ska. Gjorde dock en del observationer:

-Har hög tomgång på P och N, men när jag lägger den i någon växel så sjunker tomgången direkt till normal nivå. (Tips angående detta mottages tacksamt.)

-Vindrutetorkarna fungerar inte. (Inget har förändrats här med andra ord.)

- Bromsoket höger fram nyper och ligger an något fruktansvärt, de andra har dock släppt rätt så bra. Körde en liten testrunda i lugn takt på "kostigarna" i närheten, efter bara några hundra meter började det vibrera, röken bolma och jag tappade all bromsverkan. Handbromsen fungerar dock klanderfritt... roll lol

- Dålig kontakt /dålig jord lite varstans, syns i form av flimrande lampor etc. Samtliga kontakter och jordpunkter bör ses över. Ingen överraskning dock.

- Har inte lyckats få igång AC:n. Kompressorn slår inte igång, men det händer heller inget när jag ändrar reglaget från varmluft till kalluft. Det blåser väldigt varmt oavsett. Känns som att något hoppat loss, ska också ses över då AC:n självklart ska igång. Lite anledningen till att jag köpte bilen.

-Kylsystemet var helt tomt på vätska, dock hittar jag inga läckor efter att ha fyllt på och låtit bilen stå på tomgång ett tag. Kanske tömdes när den ställdes? Det var lite skum-aktigt rostbrunt klet i slangarna. Började först hälla i kylarvätska men ändrade mig rätt snabbt när jag lossat slangen och sett hur det såg ut. Fyllde med rent vatten istället då jag vill spola igenom systemet flera gånger. Gjorde en första spolning på plats efter att den varmkörts på tomgång, vattnet som kom ut var mörkbrunt så det kändes välbehövligt.

Bilen höll även tempen precis som den skulle, och det läcker ingenting så det syns iallafall. Servot går mjukt och fint, C-lås fungerar på samtliga dörrar.

Rostmässigt verkar den rätt så vettig undertill som sagt. Balkarna ser och känns helt okej det lilla jag kunde se och känna. Golvet verkar vara rätt så okej med. Den ena tröskeln är dålig i bakkant och på mitten. Den andra ser rätt fin ut längs med hela, men har säkert rost i fram- och bakkant, konstigt vore annars. Baljorna har små hål längst ner, som nämnts tidigare. Långt ifrån ett hopplöst fall med andra ord, vilket får ses som positivt - speciellt med tanke på att bilen stått i 17 år. Denna bilen är mycket finare än den gröna jag tog servot ifrån, och den bilen hade ändå nästan 8 månader kvar på besiktningen när jag köpte den. tongue

Avslutade med att ta denna bild därifrån - denna bilen var inte det enda som stod där. tongue
https://i.imgur.com/U7x5XmJ.jpg

Så nu är bilen hemma! Den backades till och med in på uppfarten av egen kraft (men höger framhjul lämnade ett fint spår i gruset hälften av vägen lol ).
https://i.imgur.com/pPioE0H.jpg

Den ena är patinerad, den andra bara rostig. big_smile
https://i.imgur.com/szz4gnk.jpg


Nästa steg är en storstädning både in- och utvändigt. Hann inte så mycket nu på kvällen, men jag började så smått med att avfetta och tvätta av snobbringarna och navkapslarna iallafall. De kommer dock behöva fler omgångar, märkte jag. tongue
https://i.imgur.com/1Baa8Ww.jpg

vEight Baronen
17 september · 1 092 Inlägg
#149

Vad kul med nytt projekt! 😊

I brist på macka får man äta limpa.
Mew
22 september · 1 493 Inlägg
#150

vEight skrev:
Vad kul med nytt projekt! 😊

Ja... Det var väl inte riktigt tanken, men innan jag visste ordet av blev det såhär ändå. lol

Mew
22 september · 1 493 Inlägg
#151

Tog ett ryck och tvättade av bilen ordentligt. Tog ett bra tag, skiten satt hårt. Men det blev rent till slut iallafall!
https://i.imgur.com/rFqAg2Z.jpg
https://i.imgur.com/yOAdYSO.jpg

Efter att ha tvättat av bilen öppnade jag förardörren - och det stod vatten på golvet. Åh.. Visade sig att dräneringen från luftintaget var igensatt. Här stod det vatten..
https://i.imgur.com/F2qm4g3.jpg
https://i.imgur.com/RvO1DUN.jpg

Tog bort panelen vid fötterna också - och ut ramlade en massa skit. Genomblött skit. Här har mössen trivts, varenda centimeter av tomrum var fyllt av diverse musbo-material. Det förklarar också varför armen till värmereglaget är stum. Den har legat mitt i skiten (till höger i bild), så vajern kan inte rubba den.
https://i.imgur.com/QDrVG1h.jpg
https://i.imgur.com/aBJ89DU.jpg

Rengjorde iallafall mittkonsolen från allt mög, och smorde upp armen. Nu rör den sig fint igen.

Dagen därpå var det dags att ge sig på inredningen. Det var... Jag låter bilderna tala för sig själv. roll
https://i.imgur.com/LnxyHfy.jpg
https://i.imgur.com/vOw6eJZ.jpg

Inredningen blev dock till slut riktigt fin, helt klart den finaste biten av bilen. Överdragsklädseln hade släppt en massa gammalt skumgummi så det dammade friskt när den drogs av, men efter en rengöring såg stolarna nästan nya ut. smile
https://i.imgur.com/bUtcHJp.jpg
https://i.imgur.com/8nscfwt.jpg
https://i.imgur.com/HpK348u.jpg

Innertaket var absolut värst och tog längst tid med råge. Jag skrubbade och skrubbade med starkare och starkare dosering av medlet, som brukar ta väldigt bra även utsätt i normal dos... Efter säkert 10 skrubbningar såg det till slut ut så här - inte helt perfekt, men det duger gott.
https://i.imgur.com/EBi1zPY.jpg


Gav mig så på det första bromsoket, lika bra att börja med det värsta - höger fram. Fick efter lite pill loss båda bultarna till oket, och beläggens monteringsdetaljer togs loss, rengjordes och slipades. Dessa ok är lite kluriga då de har 4 kolvar, och de som sitter mittemot varann trycker gärna ut varann när man försöker trycka in dem. Normalt sett är det smidigast att plocka ut beläggen med oket på plats, och motionera ena sidan av killarna i taget medan det andra belägger sitter monterat och blockerar de motsatta kolvarna. Dock satt dessa kolvar alldeles för hårt för att göra så, så det fick lossas och motioneras med tving och tång. Oket var inte så mycket att ha, bland annat ser luftnipplarna ut att ha förlorat sin funktion för länge sedan, och damaskerna var inte helt hundra de heller. Så egentligen hade de väl behövt en renovering (eller bytas mot bättre begagnade), men vi får se. Smörjer upp det i första hand - iallafall inför besiktningen.
https://i.imgur.com/nGmuecH.jpg

Tog längre tid än jag hade trott, men till slut gick alla kolvarna mjukt och fint. Skrapade rent stag och leder - som verkar ha klarat sig hyfsat - och lade på ett lager rostskydd. Skruvade sedan tillbaks oket och gick på andra sidan.

Kändes som att det satt lika hårt här, men här hade den övre bulten till oket tappat någon halv mm eller så, så 19-hylsan glappande rätt så rejält. Hämtade en 3/4" hylsa, bättre men inte bra. Så det fick bli en nödlösning för att minimera risken att runddra den. big_smile
https://i.imgur.com/yu9fWBZ.jpg

Kändes lite bonnigt, men det funkade. Den satt hårt, men till slut så kom den.

Tog inga bilder från processen, men detta ok... Något skumt är det. Själva oket är väl sådär, damaskerna ser bättre ut än på högersidan men även här verkar luftnipplarna mest vara prydnad numera. De övre kolvarna släppte nästan direkt och gick mjukt och fint. Den nedre yttre krävde lite mer övertalning men lossnade sedan den också. Däremot den nedre inre... Wow, säger jag bara. Den var värre än högersidan med hästlängder.

Först så gav den med sig efter en del övertalan, men när jag sedan pumpat ut den igen så totalvägrade den, oavsett vad jag gjorde. Fick ta och skruva tillbaka oket och sätta ett mothåll mot navet och bryta med en kofot.

Tror ni inte att jag bryter av änden på kofoten?? Och kolven sitter hela vägen ute och bara flinar där bakom damasken. Så fick vrida hjulen åt höger så jag kom åt med den andra, kraftigare änden av kofoten. Det tog mig 45 minuters ömsom bändande och bankande på oket med slägga, men till slut - TILL SLUT rörde den sig med ett plopp. Efter det gick det att smörja upp även den normalt, och den gick aldrig riktigt lika lätt som de övre kolvarna men tillräckligt för att jag skulle nöja mig. Kan den ha satt sig lite snett, månntro, och därför totalvägrat så till den grad?

Nåväl. Bilen kommer förr eller senare behöva antingen renovera eller byta oken fram iallafall. Får se när det blir, och om det blir jag som gör det. För tillfället rör de sig rätt så fint iallafall. Rostskyddade även denna sidan och monterade ihop allt igen. Nu var det mörkt och jag var hungrig, så det fick markera slutet på den här dagen.
Och ja, det hade varit hundra gånger bättre, smidigare OCH mer tidseffektivt att bara byta ut oken. Men jag hade tyvärr inga på lager, och är man otålig så är man... Nåja. roll

Värt att notera - tomgången är som den ska nu, även i P och N. Grejerna verkar bara ha behövt användas. smile Sen kanske lite ny bensin gjorde sitt också... roll Vet dock inte hur mycket där var i, då tankmätaren inte funkar. tongue

Senast redigerat av Mew (22 september )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 september · 2 827 Inlägg
#152

Saker står sönder så enkelt... alla bilar mår bra av att röra sig!
Borde vara typ en BW35 växellåda i den där...? 🤔
Dom e rätt tåliga...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
23 september · 1 493 Inlägg
#153

Cuefa skrev:
Saker står sönder så enkelt... alla bilar mår bra av att röra sig!
Borde vara typ en BW35 växellåda i den där...? 🤔
Dom e rätt tåliga...

Eftersom det är en -84 GL med B23 har bilen den lite modernare 4-stegade AW70/AW71-lådan, den blev standard -85 men kom på de högre utrustningspaketen redan 1980. GL fick den rätt snart därefter. Tur det, dessa går att få en rätt vettig soppaförbrukning med, bara någon deciliter mer än manuell låda enligt egen erfarenhet. De gamla 3-växlade varvade något fruktansvärt och hinkade soppa därefter... lol

Loveless
24 september · 401 Inlägg
#154

Oj vad mycket som hänt den senaste tiden! Kul med en till 240 med! smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 september · 2 827 Inlägg
#155

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Saker står sönder så enkelt... alla bilar mår bra av att röra sig!
Borde vara typ en BW35 växellåda i den där...? 🤔
Dom e rätt tåliga...

Eftersom det är en -84 GL med B23 har bilen den lite modernare 4-stegade AW70/AW71-lådan, den blev standard -85 men kom på de högre utrustningspaketen redan 1980. GL fick den rätt snart därefter. Tur det, dessa går att få en rätt vettig soppaförbrukning med, bara någon deciliter mer än manuell låda enligt egen erfarenhet. De gamla 3-växlade varvade något fruktansvärt och hinkade soppa därefter... lol

Minsann! Ja AW70 tål ju en del de med. Fan var de så tidiga med 4-stegs alltså. Det var mer än jag visste smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang