Jaha, nu så är det dags att vakna ur vinterdvalan, mycket ska göras innan säsongen drar igång!
Vi spräckte ju grenröret på Action meet så ett nytt införskaffades från TM Racing!
Så mycket bättre klass på det än det gamla! Det blev även en ny intercooler också som ska monteras.
Tänkte lägga upp liter bilder på grenröret, mer bilder från garaget kommer snart, då vi behöver sätta igång som fan! Mappning och bromsning är bokat i maj, en vecka innan Emmaboda!
Jaha idag var det dags för mappning och tyvärr hade vi inte tillgång till bänk så det fick bli ett par repor på Björkvik ring.
Och denna dag hade man kunnat vara utan då den slutade med ett ras.
Exakt vad som hände vet vi inte riktigt än men vi tror att en spridare fallerade så tändstiftet smälte och sköt ut. Vi har inget komp på ena cylindern och efter en kamerainspektion så verkar kolven vara intakt sånär som på lite märken. Troligen sitter problemet i toppen.
Så nu blir det till att riva motorn och det får bli ett stort fett pass på Emmaboda.
Kan dock säga att vi gång på gång verkar underskatta denna motor och frågan är vart denna resa ska sluta, för man ska inte kunna åka runt med hjulspinn på femmans växel i 250+km/h.
Toppen är på behandling. Senaste raset smälte en bit på en ventil och slog sönder ett tändstift så nya säten fixas och så försöker vi får tag på nya ventiler, kolvar och lite annat.
kruxet är att eurospec inte längre finns kvar så det finns ingen att rådfråga eller få tag på delar på längre. Troligtvis kan vi få lite hjälp från bar-tek motorsport (https://www.bar-tek-tuning.com/)
skodakungen skrev: Inte så mycket nytt att komma med men ju iaf avslöja att det lyser i garaget på kvällarna.
Härligt! Följer med stort intresse! Hur mkt Hk tror du original boxen klarar av innan man måste köra standalone?
Den klarar nog det mesta tills du behöver öppna motorn. Kanske lite till efter. Tekniken har ju gått framåt rätt så rejält.
Kört stand alone sedan 2.2l motorn kom i.
Originalmotorn petade ut en vevstake genom blocket vid 234hk på hjulen har jag för mig.
Ok, sedärja. Trodde de tålde mer än så innan man behövde byta ut. Målet för mig blir runt 400-450 med nya stakar, kolvar insprut mm. Var sugen på Holset Super HX35 . Har du någon erfarenhet av dem? Vad kör du? Något annat du rekomenderar vid detta effektuttag på gata?