Bilen kommer inte upp i arbetstemp!?

johanbrolin
20 oktober 2020 · 108 Inlägg

Hej!
Köpte en e36 320i 99 förra veckan, men när jag kör med den kommer den inte upp i arbetstemp.
Tempmätarn landar ungefär så här efter 4 mil motorvägskörning (OBS lånad bild från google.)
Vad kan vara möjliga fel och även möjliga lösningar? Varmluft i cupen fungerar bara om jag klickar i blåst på rutan.smile https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236834/236834-b72d2bb0dcde60d34bb730265245b467.jpg

MVH Johan

Stora fötter - Stora skor
uhlin
20 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Första jag tänker på är termostaten som står öppen. Går tempmätaren upp mera om du kör stadskörning, eller bilen går på tomgång?

Kan även va tempgivaren men då går den inte upp mera om du kör i stan eller har den på tomgång.

Jag slår ett slag för defekt termostat.

torsen
20 oktober 2020 · 7 234 Inlägg

Sätter också en slant på en defekt termostat.

johanbrolin
20 oktober 2020 · 108 Inlägg

uhlin skrev:
Första jag tänker på är termostaten som står öppen. Går tempmätaren upp mera om du kör stadskörning, eller bilen går på tomgång?

Kan även va tempgivaren men då går den inte upp mera om du kör i stan eller har den på tomgång.

Jag slår ett slag för defekt termostat.

När jag var och provkörde den va tempen lite högre än va den var påväg till jobbet imorse. Termostaten är den jag också tänkt på. Får bli en sväg till feltema och köpa en påväg hem och prova i väntan på att jag beställer hem en av märke.

Tack för svar! Ska provas.smile

MVH Johan

Stora fötter - Stora skor
uhlin
20 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Skulle inte köpa en från biltema, köp en av riktigt märke så slipper du byta igen.

Och BMW kan va riktigt, riktigt svåra att få ur luften ur kylsystemet efter man bytt termostaten.

Utmarks-Loke
20 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Det brukar ju gå att kolla termostaten genom att känna på kylarslangen. Den skall inte bli varm förrän termostaten öppnar och släpper igenom vattnet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2020 · 14 041 Inlägg

johanbrolin skrev:

uhlin skrev:
Första jag tänker på är termostaten som står öppen. Går tempmätaren upp mera om du kör stadskörning, eller bilen går på tomgång?

Kan även va tempgivaren men då går den inte upp mera om du kör i stan eller har den på tomgång.

Jag slår ett slag för defekt termostat.

När jag var och provkörde den va tempen lite högre än va den var påväg till jobbet imorse. Termostaten är den jag också tänkt på. Får bli en sväg till feltema och köpa en påväg hem och prova i väntan på att jag beställer hem en av märke.

Tack för svar! Ska provas.smile

MVH Johan

Kan du köra med bilen utan problem så skulle jag vänta på den "riktiga" termostaten och bara söla med glykol en gång!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
johanbrolin
20 oktober 2020 · 108 Inlägg

Vettemannen skrev:

johanbrolin skrev:

uhlin skrev:
Första jag tänker på är termostaten som står öppen. Går tempmätaren upp mera om du kör stadskörning, eller bilen går på tomgång?

Kan även va tempgivaren men då går den inte upp mera om du kör i stan eller har den på tomgång.

Jag slår ett slag för defekt termostat.

När jag var och provkörde den va tempen lite högre än va den var påväg till jobbet imorse. Termostaten är den jag också tänkt på. Får bli en sväg till feltema och köpa en påväg hem och prova i väntan på att jag beställer hem en av märke.

Tack för svar! Ska provas.smile

MVH Johan

Kan du köra med bilen utan problem så skulle jag vänta på den "riktiga" termostaten och bara söla med glykol en gång!

/Benny

Kan och kan vet jag inte. Första långa turen med den idag sen jag körde hem den efter köp. Vill inte att motorn ska ta skada av körandet. isåfall får jag plocka fram min gamla e36a och köra den en vecka till som var tanken att ersätta med den nya. Lite tråkigt men kan det vara värt. Stor kvallitetsskillnad på mekonomen och autoexperten?

Stora fötter - Stora skor
uhlin
20 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Motorn tar inte skada av att gå lite för kall. Enda som kan va är att den tar lite mer bensin och du fryser kanske.

Termostat brukar gå att beställa och den kommer dagen efter om de inte har nån i lager. Mekonomen eller autoexperten är jämngoda. Se bara till du får en av känt märke.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang