Cadillac sedanette 1949, nu blir det Ls-motorbygge med lite tidstypisk stil.

Den tråd handlar om den Cadillac sedanette som jag hittade i Usa och vad som har hänt med den på vägen både i Usa och härhemma, diverse restaurering och annan ombyggnation. Det är ganska ovanlig bil i Sverige och Usa, det ska finnas ett par andra i detta utförande men har inte träffat på någon i norra Sverige. Jag hittade den på nätet på en amerikansk annonssida, den stod i Wheat ridge Colorado, bilen kommer ursprungligen från Texas och har gått där från 1949-2014. Det som gör den lite speciell är att den är en såkallad "milestone car" alltså en bil som på ett eller annat sätt haft en betydande påverkan på bilindustrin. Planerna har ju ändrats med tiden så efter snart 3 somrar så är siktet inställt på en någorlunda snygg Ls-motorinstallation med 4l60e automatlåda, mer info kommer snart.
  • 83 Följare
  • 43 854 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 november
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 augusti · 2 938 Inlägg
#181

Till rätt kurs går allt att sälja 😁
Får hoppas den nya passar bättre då!
Ska bli intressant o se hur lång leveranstid Du får.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
19 augusti · 1 068 Inlägg
#182

Fick den andra nya generatorn idag, lackade den med etch primer och svart med en gång. Denna passade iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-dcd6a88100c7649f87819fae079a5a53.jpg

Senast redigerat av N_W (19 augusti )

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 augusti · 2 938 Inlägg
#183

Snyggt 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
4 september · 1 068 Inlägg
#184

Nu blev det så att bilen startade inte i garaget efter ett par försök på startmotorn, såg dock att bensinen kom forsande efter garagegolvet så jag hade mina aningar.
Tog upp den på lyften och såg att matningsledningen från bränslepumpen i tanken släppt, det är modern pushloc koppling men av någon idiotisk anledning valde jag inte en sån med skruvlåsning(har såna i motorutrymmet).
Tyvärr måste tanken ner för att komma åt. Beställde en ny koppling så sen hade man en kväll i garaget, gjorde nya distanser och flyttade ner tanken lite också och la gummi runt om spännbanden för att slippa skaller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ec5c6c6660b2810d068c7e797bc13e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-da58ed47ccf8a05148969e9281829b8c.jpg

Sen i och med att det blir retrobygge av motorn till nästa år så för att få plats att bygga in luftmassemätaren i luftrenaren så gjordes en ny bottenplatta som gör att innerhöjden blir 3cm högre. Passade även på att blästra luftrenaren för jag var inte nöjd med min tidigare lackering, är numer lackad och ser bra ut.(dock bara grundfärg på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-8b08167e4d466dd363abc468cdb334aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-1a7ca2761a36736e51099f1074f62ab4.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 september · 2 938 Inlägg
#185

Tur det hände i garaget i alla fall, snarare än någonstans på vägen! 😬
Ser snyggt ut med luftrenaren 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
23 september · 1 068 Inlägg
#186

Då var det dags för nästa idioti, har troligen ett litet läckage i ventilerna som ibland kan detekteras som en liten misständning. Märks inte vid vanlig körning men när lockupen ligger i och man motorbromsar och tomgång.

Så topparna ska av, det blir nya ventiler, ventilfjädrar, stötstänger,rulllyftare, topplocksbultar, toppackningar, diverse andra packningar, sen blir det fräsning av ventilsätena i topparna. Topparna planfräses också.
Sen måste ju topparna lackeras igen.

Det blir även en del andra småsaker som åtgärdas, det blir lite förberedelse för den ombyggnad som blir till våren för att få ett klassiskt utseende på motorn.




https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-db7bdcce717e4d3441f5d76ffddeca2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-3b5781324b16c80501eba51f8dce1b3c.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 september · 2 938 Inlägg
#187

Alltid är det något, eller hur... ^^
Blir nog bra med lite nya grejer under locket 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
24 september · 1 068 Inlägg
#188

Nu är topparna avgivna så imorgon åker de ner till motorverkstan som får slipa in ventilsätena.
En dryg sak är att lyftarna har fastnat, ska se om vi får tag i ett specialverktyg imorgon och se hur det går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-3dfb7f8da002174d7c19338638db9429.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-bf9f273b3e3ba1e15aec9208b35154bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-6a2a3b2ad0ea6055845222a6ae38fd8b.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
29 september · 1 068 Inlägg
#189

Avgasventilerna var rätt slitna och poriga så det var nog rätt byta dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-fa66730b02c71d99147ce0bab4a5d616.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-349340a2ac56c9490dc8d306875036ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2f3719a66de5e08602dae33221360846.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 september · 2 938 Inlägg
#190

Hmm. Vad kan orsaka sådana skador på ventilerna? Hade motorn stått länge innan Du köpte den? 🤔
Men ja, då är det nog inte fel att byta!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
30 september · 1 068 Inlägg
#191

Cuefa skrev:
Hmm. Vad kan orsaka sådana skador på ventilerna? Hade motorn stått länge innan Du köpte den? 🤔
Men ja, då är det nog inte fel att byta!

Rätt vanligt att de blir så med tiden när de gått en del mil, han som rev motorn har rivit många tidiga ls som felkoda pga av det där som också fått nya ventiler/ventilsäten.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 september · 2 938 Inlägg
#192

Aha, på så vis.
Kommer bli finfint med nya grejer då hur som helst 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
25 oktober · 1 068 Inlägg
#193

Jag har anpassat ventilkåpor från 1949 så de kan monteras på lsmotorn. Tog och lackade dom. Blev betydligt vackrare att titta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c7ba9f128db550f915fa0429fe817c4.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac_firebird72
25 oktober · 926 Inlägg
#194

N_W skrev:
Jag har anpassat ventilkåpor från 1949 så de kan monteras på lsmotorn. Tog och lackade dom. Blev betydligt vackrare att titta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c7ba9f128db550f915fa0429fe817c4.jpg

Väldigt trevliga proffsigt

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
N_W V8 de bästa som finns!
25 oktober · 1 068 Inlägg
#195

Pontiac_firebird72 skrev:

N_W skrev:
Jag har anpassat ventilkåpor från 1949 så de kan monteras på lsmotorn. Tog och lackade dom. Blev betydligt vackrare att titta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c7ba9f128db550f915fa0429fe817c4.jpg

Väldigt trevliga proffsigt

Tack, det kommer nog bli bra när allt är klart.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Giuseppe
25 oktober · 336 Inlägg
#196

Snyggt

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 oktober · 2 938 Inlägg
#197

N_W skrev:
Jag har anpassat ventilkåpor från 1949 så de kan monteras på lsmotorn. Tog och lackade dom. Blev betydligt vackrare att titta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c7ba9f128db550f915fa0429fe817c4.jpg

WOW!

Det där blev ju ruskigt snyggt!
Passar de rakt av på en LS eller var du tvungen att ändra något?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
26 oktober · 1 068 Inlägg
#198

Cuefa skrev:

N_W skrev:
Jag har anpassat ventilkåpor från 1949 så de kan monteras på lsmotorn. Tog och lackade dom. Blev betydligt vackrare att titta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-2c7ba9f128db550f915fa0429fe817c4.jpg

WOW!

Det där blev ju ruskigt snyggt!
Passar de rakt av på en LS eller var du tvungen att ändra något?

De passar inte alls egentligen, de kommer att monteras ovanpå originalkåporna.
Jag har kortat några m6 förlängningsmuttrar och monterat dom på orginalkåporna, sen skruvas dessa gamla kåpor fast ovanifrån i de två hål som syns på varje kåpa, det var inte lätt att borra dessa på rätt ställe så de stämmer exakt med hålen  fästena som finns under.
Det är även urtaget hål för pcv-ventil och för en avluftning upp till spjällhuset på andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-756324235fa75c2e2ae65b756feb5619.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 oktober · 2 938 Inlägg
#199

Genialisk lösning i alla fall! Ruskigt snyggt blir det allt 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
FredGaute
26 oktober · 571 Inlägg
#200

Flott detalj!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang