Volvo v50 2,4i - 05

Simon1900
20 november 2020 · 1 Inlägg

Hej! Jag är långt ifrån kunnig om motorer om bilar så ställer frågan här ifall nån kan mer än mig. Och för att klargöra, jag ska ej göra nånting utan jag undrar om de är rätt av verkstan man lämnat in den på att komma till de här beslutet.
Min bil har stått ett tag med problem såsom att den började låta. Skramla typ vid gaspådrag. Först trodde jag att de var avgasröret. Men nu har dem släppt ner oljetråget och hittat massa små fläns av metall där i. Först var de snack om att byta vevaxellagren. Men dem tror att de är bättre att byta motorn helt å hållet. Å jag som ej kan nånting frågar här om de är rätt beslut då motorras på en verkstad går uppåt ett antal tusenlappar. Bilen fungerande perfekt innan å kördes dagligen innan
oljetråget släpptes ner. Bara att de skramla som satan! 😛

Tacksam för svar!

husseman
20 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, mjo verkstan har nog hittat ditt fel. Fast det lär bli en dyr historia. Byta lager kan vara en chansning då även vevaxel mm... kan tagit stryk. Beg. motor är även det lite av en chansning om du ska ha en till rätt pris. En beg. motor med nån form av garanti låter mest troligt att jag skulle rek. Men det lär inte bli gratis. Men du e´väl uppe i några papp redan efter felsökning.. så kan du inte göra jobbet själv, så räkna med 20-25 papp till.. på en sån bil är det frågan om det e´lönt. Ja hade sålt den till nån sk på Blocket för 10k.
mvh/husse

Nybergrobin
20 november 2020 · 2 378 Inlägg

Motorn bör bytas eller renoveras.....bara byte av lager duger inte ;(

jaka54
21 november 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller med ovan! Motorn måste bytas!
Kollade du inte oljenivån någon gång?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 477 Inlägg

Som Husseman skrev så är det inte lönsamt att byta ut maskinen. Sälj den billigt och köp en annan bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang