Köpråd, Nissan NV200 Van 1.5 dCi eller Nissan primastar 2.5 dCi?

SandraFeCa
4 maj · 11 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder skulle jag vilja ha lite köpråd.
Vilken av dessa två bilar är mest bil för pengarna?
Om ni själva kör eller har kört någon av dem, för- och nackdelar?
Hit me, med all info ni har.
Alla åsikter, råd, tips osv mottages med gläjde!smile

Här är bilarna jag har kollat in:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping … d/95408574
https://www.blocket.se/annons/kalmar/ni … i/95467218

MVH
en som aldrig köpt eller ägt en bil tidigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
tisdag 20:23 · 13 884 Inlägg

Primastar är en Renault med Nissanmärken.
Den är dessutom en smula törstig...

Osäker på om även NV200 är det i någon form?
Men i så fall köper du Renaultvarianten. Billigare bil

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
SandraFeCa
tisdag 20:36 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Primastar är en Renault med Nissanmärken.
Den är dessutom en smula törstig...

Osäker på om även NV200 är det i någon form?
Men i så fall köper du Renaultvarianten. Billigare bil

Där ser man, det visste jag inte smile
Jag fick till mig att den drar 0.8/mil. Vilket känns ok för att vara en såpass stor bil med stor motor.
Vet du något mer om renaualt? T.ex. hur är kvalitén på deras bilar och om det finns billiga reservdelar?

Utmarks-Loke
tisdag 21:04 · 4 092 Inlägg

Om du behöver utrymmet i den större skåpbilen så köp den, annars välj den mindre. Det är tyvärr renaultteknik i båda, så de går inte att välja bort.

SandraFeCa
tisdag 21:07 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du behöver utrymmet i den större skåpbilen så köp den, annars välj den mindre. Det är tyvärr renaultteknik i båda, så de går inte att välja bort.

Okej, så renault är inte ett pålitligt märke alls?

Utmarks-Loke
tisdag 21:09 · 4 092 Inlägg

SandraFeCa skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om du behöver utrymmet i den större skåpbilen så köp den, annars välj den mindre. Det är tyvärr renaultteknik i båda, så de går inte att välja bort.

Okej, så renault är inte ett pålitligt märke alls?

När Renault och Nissan gick ihop så sjönk kvaliteten hos Nissan och höjdes hos Renault till de möttes någonstans i mitten. Skall man säga något snällt om Renault så är det ju relativt billiga grejer i alla fall. De satsar på enkel teknik som inte är superdyr att laga när den går sönder.

xXSammy
tisdag 21:30 · 6 002 Inlägg

Vad ska du ha bilen främst till? NV är en liten skåpbil medans Primastar är mellanstor

Ford Transit är ett annat alternativ, har kamkedja istället för rem som Primastar.
Ljudnivån är liknande
Hade sagt Transit Connect men för den budgeten så är Transiten bättre.. Första generationens Connect är väldigt bullrig.

Verklig förbrukning att räkna med en skåpbil är 1 liter milen, går att köra snålare.. Kört en Transit 2.2 L3 H2 på 0.85L/mil med flyttlast, dock körde jag aldrig fortare än 90

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
onsdag 16:17 · 13 884 Inlägg

SandraFeCa skrev:

Hybrid_ skrev:
Primastar är en Renault med Nissanmärken.
Den är dessutom en smula törstig...

Osäker på om även NV200 är det i någon form?
Men i så fall köper du Renaultvarianten. Billigare bil

Där ser man, det visste jag inte smile
Jag fick till mig att den drar 0.8/mil. Vilket känns ok för att vara en såpass stor bil med stor motor.
Vet du något mer om renaualt? T.ex. hur är kvalitén på deras bilar och om det finns billiga reservdelar?

Det anses allmänt att franska bilar från 2010- och framåt är relativt bra bilar jämfört med innan. 2000-2007 var de rätt usla. Sen började kvalitetsresan uppåt. Ju nyare bil - ju bättre alltså. Som xXsammy nämner är NV200 en liten skåpbil. Faktum är att den ser lite ut som något man köper till ungarna så de kan leka i trädgården big_smile

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mb_pucken
onsdag 17:14 · 4 705 Inlägg

Jag hade valt nv200 om den passade behoven.
Med dieselmotorn så är dom problemfria, går billigt och ganska pigga.
Nackdelen är ljudnivån i kupén men det får man nästan räkna med i en billig skåpbil.
Vi har ett par på jobbet som går hårt lastade och mycket mil men dom kommer i princip bara in på service.
Möjligen att vi byter något glödstift ibland.
:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SandraFeCa
onsdag 18:38 · 11 Inlägg

Tack för alla svar, Nissan NV200 är såld. Jag ska åka och kolla på Primastar imorgon smile

viccoA
onsdag 19:36 · 2 859 Inlägg

Det är inget fel på Primastar. Renaults transportbilar har god hållbarhet och prisvärda reservdelar.
Komforten är rätt okej och den svänger ganska bra för biltypen.
Tex Ford Transit är sämre, särskilt när det gäller upphängning av dörrar, felkoder på motorer osv.

SandraFeCa
torsdag 12:32 · 11 Inlägg

viccoA skrev:
Det är inget fel på Primastar. Renaults transportbilar har god hållbarhet och prisvärda reservdelar.
Komforten är rätt okej och den svänger ganska bra för biltypen.
Tex Ford Transit är sämre, särskilt när det gäller upphängning av dörrar, felkoder på motorer osv.

Tack! Jag har läst så mycket olika, det finns ju för och nackdelar med alla bilar. Många olika åsikter också. Jag har också förstått att det finns billiga reservdelar, vilket känns bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang