Volvo S80 Bromsarna Krånglar

Danne_1977
12 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Volvo S80 2.5D -1999 med automat. Idag hände något med bromsarna som jag inte känt av förut, när jag bromsar in hård eller mjukt och hastigheten kommer till runt 40 och därunder så börjar det pulsera i pedalen och låta som ett skorrande ljud, händer alltid när jag bromsar in men bara i hastigheter under 40km/h.. det känns ganska rejält i pedalen och skrapljudet vet jag inte var det kommer ifrån men fram nånstans kanske vid huvudbromscylindern eller liknande.. jag får känslan av att problemet blir värre och värre..

Bromsarna är totalt nyrenoverade fram och bak med allt vad det innebär för 5-600 mil sen så det är inga dåliga bromsklossar eller nåt liknande som orsakar problemet..

Tacksam för svar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Xebers76
12 maj 2021 · 2 278 Inlägg

Det är ABS som falskt aktiveras

zzr94092
12 maj 2021 · 4 403 Inlägg

Hade så på en golf4,var givarfel...

Danne_1977
12 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Det finns ingen felkoder eller felmeddelanden... sensorer och givare ligger väl i canbus systemet och borde varna för det om nåt blir fel ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mossan1
12 maj 2021 · 2 841 Inlägg

Troligen en av tandringarna som. ABS sensorerna reagerar på som är sprucket så att sprickan antas vara en extra kugg.

Ger inga felkoder så länge diskrepansen mellan hjulen är inom felmarginalen.

Edit:
Ringarna syns mellan yttre drivknutens skyddsbälg och hjulnavet med vridet hjul. Kolla båda fram hela varvet runt efter sprickor eller saknad kugg

Senast redigerat av Mossan1 (15 maj 2021)

Danne_1977
12 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Jag har mina aningar om vad det kan vara för fel, kanske är det helt och håller mitt egna fel eftersom jag inte satt fast ABS sensorn jag nyligen bytte riktigt eftersom bulten gick av och jag måste borra ur och gänga upp igen, ska undersöka det imorgon... skaplig nöt man är som inte kommer på tanken att kolla det innan man börjar söka hjälp... hmm

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
14 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Nu har jag kollat upp en del saker, det var inte sensorn på vänster sida som jag bytte som hade lossnat... men jag fick fram några felkoder som jag skriver ner här... om nån vet vad som kan vara problem så är jag tacksam för information..

Vänster sida gäller detta.
ABS-0011
ABS-0010

Idag började även röd kontrollampa för bromsarna lysa, i displayen står det Bromsservice omgående, jag kan absolut inte komma att tänka på vad som kan orsaka detta, första gången det dyker upp faktiskt.. ang ABS så drog jag ur sensorn på höger sida fram för att slippa att ABS går in och jobbar när jag bromsar i hastigheter under 30km/h...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jomn
14 maj 2021 · 58 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Nu har jag kollat upp en del saker, det var inte sensorn på vänster sida som jag bytte som hade lossnat... men jag fick fram några felkoder som jag skriver ner här... om nån vet vad som kan vara problem så är jag tacksam för information..

Vänster sida gäller detta.
ABS-0011
ABS-0010

Idag började även röd kontrollampa för bromsarna lysa, i displayen står det Bromsservice omgående, jag kan absolut inte komma att tänka på vad som kan orsaka detta, första gången det dyker upp faktiskt.. ang ABS så drog jag ur sensorn på höger sida fram för att slippa att ABS går in och jobbar när jag bromsar i hastigheter under 30km/h...

Tror ABSringen vänster fram är sprucken, brukar vanligtvis spricka på den sidan av bilen av någon anledning. Hissa upp bilen och titta efter sprickor, brukar synas relativt tydligt 🙂

Ringen sitter på drivaxeln, där den möter hjullagret.

/ Jomn

Senast redigerat av Jomn (14 maj 2021)

Danne_1977
16 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Grejen är den att när jag bytte ABS sensorn på vänster fram så fungerade bilen felfritt i en vecka ungefär, sen börjar den krångla igen med att ABS aktiveras i låga hastigheter när man bromsar och dessa felmeddelanden som jag nämnde i inlägget längre upp.. jag har kollat på ringen och tycker mig inte se nåt fel på den förutom att den har lite rostbeläggning som jag anser mig tro är obetydligt i sammanhanget....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mossan1
16 maj 2021 · 2 841 Inlägg

Och höger fram då?
Hur ser det ut där?

Det är för övrigt väldigt noga att sensorn hamnar exakt rätt.

Senast redigerat av Mossan1 (16 maj 2021)

Danne_1977
17 maj 2021 · 3 292 Inlägg

Höger fram har jag inte haft några problem alls, det är vänster som det är felkod.. kransen ser ungefär lika ut på vänster som höger.. varför jag drog ur häger ABS sensor nu är för att slippa att ABS går in och jobbar när man bromsar... jag har noterat att Tripmätare och Farthållare inte fungerar nu när höger sida är ur funktion.. när vänster var ur funktion krånglade hastighetsmätaren och växellådan växlade dåligt...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang