Renovering av en gammal audi klassiker, som även ska få sig ett snyggare utseende och komma närmare asfalten. rejält. Med hjälp av luftkuddar och accuair styrsystem. Lyckades komma över en svensksåld två dörrars Audi 100 ls 1975 "Oldtimer". Åkte 45 mil enkel resa (från halmstad till örebro) för att enbart titta på den samt skriva på ägarbytet, men det var det värt! Kunde ej provstarta bilen för där var inget batteri, men jag har tänkt gå igenom och byta ut vätskor, ev. packningar och slangar innan jag startar upp den. Tyvärr kunde jag ej ta med mig bilen hem direkt utan har fått transportera hem den via fraktfirma, så har lite bilder får när jag var där uppe, men blir mer när jag fått hem bilen! Tanken är att fixa i ordning bilen så att den är körbar till och börja med, sedan gå bortom originalstuk.
Gert_K skrev: Hade en 100 Ls som min första bil, en beige från 1973 med sollucka. Minns jag inte fel så hade även !00Gl dubbla strålkastare och en mittkonsol från instrumentbrädan och ner mot kardanen, en riktig drömbil så att säga...
Fina grejer! ja så var det nog säkert lite mer ovanliga nu än vad de var innan
Det går sakta framåt! Trodde jag skulle få gjort mer under sommarledigheten men det blev inte så mycket. Det är ju trots allt ett långtidsprojekt
Fått lite gjort iaf! Haft över polare som hjälpt till lite med rostlagning, börjat med att kapa bort lite plåt med rost för att svetsa dit ny.
Jackade även upp den med domkraft för att lossa ena drivaxeln (damasker som ska bytas) Har aldrig haft en så hög bil så är ovan att få in domkraften med sånt mellanrum xD tur att den ska sänkas
Efter ett jävla meck med en S4 som fått rs4 uppgradering, och precis när företaget som gjorde det är klara och kör testrunda så havererar ett av det nyrenoverade K04 aggregatet... så det var bara att börja plocka ner allting igen...
Men nu rullar hon! Så då kan jag äntligen lägga tid och pengar på min ögonsten!
Det lilla som gjorts under denna tid (som jag har glömt uppdatera..) är att baksidan av de nya lyktorna samt höljet runt dem har blivit blästrade av min gode vän @harry_s här på garaget. Fått lite rostskyddsfärg på sig också. inom kort påbörjas skruvandet med bilen som var tänkt att skruva med från början
Efter ett jävla meck med en S4 som fått rs4 uppgradering, och precis när företaget som gjorde det är klara och kör testrunda så havererar ett av det nyrenoverade K04 aggregatet... så det var bara att börja plocka ner allting igen...
Det lilla som gjorts under denna tid (som jag har glömt uppdatera..) är att baksidan av de nya lyktorna samt höjaet runt dem har blivit blästrade av min gode vän @harry_s här på garaget. Fått lite rostskyddsfärg på sig också. inom kort påbörjas skruvandet med bilen som var tänkt att skruva med från början
Fick jobbat lite mer i veckan, lyckades få in en halvdag under semestern så jag kunde jobba lite på bilen. båda drivknutsdamaskerna ska bytas då det är hål i båda, började med den som var mest intakt. Får använda mig av universal då det inte verkar finnas modellanpassade till denna, skumt..
fick ta bort mesta av hjulupphängningen för att få bort drivaxeln från navet, lite drygt då bultarna sitter lagom men gick till slut. hann tyvärr inte få bort drivknuten för att trä på den nya damasken, men det görs nästa vecka.
Har även börjat sätta av tid efter jobbet så det kommer bli mer uppdateringar här nu, då jag kommer jobba på bilen mer frekvent varje vecka