Utväxling bakaxel volvo 740

Idamadde
22 juni 2021 · 3 Inlägg

Hej. Vi har bytt till h reg på en volvo 740 gl 91 med m47 låda. För registrering krävs att vi räknar ut utväxling på bakaxel. Någon som kan hjälpa.mig med hur man lättast gör? Vill helst skruva isär så lite som möjligt eftersom vi har begränsade möjligheter till upphissning av bilen. Läste att man ska snurra på kardan och se hur många varv den snurrat innan däcket snurrat 1 varv. Men sen då? Kardan hinner snurra 3 1/4 varv innan hjulen snurrat 1. Säkert mycket dumma frågor men första gången jag gjort något på en bil.

Utmarks-Loke
22 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Idamadde skrev:
Hej. Vi har bytt till h reg på en volvo 740 gl 91 med m47 låda. För registrering krävs att vi räknar ut utväxling på bakaxel. Någon som kan hjälpa.mig med hur man lättast gör? Vill helst skruva isär så lite som möjligt eftersom vi har begränsade möjligheter till upphissning av bilen. Läste att man ska snurra på kardan och se hur många varv den snurrat innan däcket snurrat 1 varv. Men sen då? Kardan hinner snurra 3 1/4 varv innan hjulen snurrat 1. Säkert mycket dumma frågor men första gången jag gjort något på en bil.

Det beror på hur noga du har varit när du snurrat, men det skulle betyda att du har 1-3.25, eller bara 3.25 som man brukar säga. Men den utväxlingen vet jag inte om den finns på 740, men 3.31 finns. Annars är det bara att lyfta på difflocket och räkna kuggarna på kronhjulet och pinjongen och räkna ut det.

Steff240
22 juni 2021 · 1 016 Inlägg

Utväxlingen ska stå angiven på en klisterlapp på bakaxeln smile inte alltid lappen finns kvar dock men kolla under eventuell underredsmassa så sparar du lite jobb smile

Idamadde
22 juni 2021 · 3 Inlägg

På klumpen i mitten på bakaxel?

Lasse62
22 juni 2021 · 292 Inlägg

Nej lappen brukar sitta på något av rören till vä/hö om "klumpen"

Lucif3r
22 juni 2021 · 2 207 Inlägg

Sitter på vänster rör, relativt nära hjulet, lagom utsatt för väder och skit och är mer ofta än inte oläsbar smile

Idamadde
22 juni 2021 · 3 Inlägg

Ok. Får kolla där och hoppas att den är läsbar 🙏

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang