Mercedes w210 270cdi -03, går inte att vrida nyckel

kkinggkkongg
12 augusti 2021 · 56 Inlägg

brukar vara nyckeln!

Stortag
13 augusti 2021 · 298 Inlägg

Yes tändningslåset låter rimligt, vet inte hur många sådanna jag bytt medans jag jobbade på mercedes märkesservice. Brukar vara som du beskrev, går inte att vrida nyckeln. Ibland går det inte att få ut nyckeln ur låset.
Kan tänka mig att man inte kan byta det själv utan behöver ha en mercedes dator. De bilar som har denna typ av FBS nyckel sänder en kod till tändningslåset (som är en styrenhet) och den gör en beräkning på koden och sänder sedan vidare till central gateway styrenheten som också gör någon beräkning, den sänder vidare till motorstyrenhet osv osv. Först när alla styrenheter som är inblandade har godkänt koden ur nyckeln ges starttillstånd.

Då man har tagit ur halva instrumäntbrädan och fysiskt bytt tändningslåset kommer det fortfarande inte gå att vrida om nyckeln utan det måste kodas in. Det är lite problematiskt att programmera styrenhter då man inte kan vrida på tändningen, så där kommer mercedes datorn in i bilden då de har en specialfunktion för just detta. Det räcker inte till här utan verkstan måste beställa en programmeringsnyckel som är förprogrammerad med din VIN nummer så du får detta temporära tillstånd att strömsätta styrenheter medans den skall programmeras. Slutligen då programmeringen är färdig stoppar du i nyckeln och då räknas antalet koder som finns i nyckeln (kan ta 1 minut eller 30 beroende på antalet) Sedan är det klart.

Och ifall du undrar nu, ja koderna i nyckeln är av begränsat antal så de kan ta slut och nyckeln slutar fungera. Det är dock ett väldigt stort antal koder så det är ytterst ovanligt att de tar slut, och så borde bilen även varna om att koderna börjar bli slut. Under de år jag jobbade där var det ingen som hade problem med själva nyckeln utan det var strömlåset som gav upp. Allra vanligast var det på w210 men andra kunde nog råka ut för det också.

Senast redigerat av Stortag (13 augusti 2021)

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
kkinggkkongg
17 augusti 2021 · 56 Inlägg

Simmeey skrev:
Som sagt, MB w210 270cdi -03, Nyckeln går inte att vrida, endast trycka in. Tidigare idag var jag ut när jag städade den inuti, då funkade allt klockrent, senare när jag ska röra mig utåt så går det inte att vrida på nyckeln, inte ett smack händer, bara rattlåset som går ur när nyckeln sätts i. Har slitit i ratten som ett tok och hållt på försöka få vrid på den satan. Nån som har nån aning om va det kan handla om? Batteriet börjar bli dåligt, tänkte om det har med det att göra, eller ska jag rent av elda upp den?

har du inte löst de så pma !

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

kkinggkkongg skrev:

Simmeey skrev:
Som sagt, MB w210 270cdi -03, Nyckeln går inte att vrida, endast trycka in. Tidigare idag var jag ut när jag städade den inuti, då funkade allt klockrent, senare när jag ska röra mig utåt så går det inte att vrida på nyckeln, inte ett smack händer, bara rattlåset som går ur när nyckeln sätts i. Har slitit i ratten som ett tok och hållt på försöka få vrid på den satan. Nån som har nån aning om va det kan handla om? Batteriet börjar bli dåligt, tänkte om det har med det att göra, eller ska jag rent av elda upp den?

har du inte löst de så pma !

TS kanske redan har löst detta då tråden är 8 år gammal.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kkinggkkongg
17 augusti 2021 · 56 Inlägg

Vettemannen skrev:

kkinggkkongg skrev:

Simmeey skrev:
Som sagt, MB w210 270cdi -03, Nyckeln går inte att vrida, endast trycka in. Tidigare idag var jag ut när jag städade den inuti, då funkade allt klockrent, senare när jag ska röra mig utåt så går det inte att vrida på nyckeln, inte ett smack händer, bara rattlåset som går ur när nyckeln sätts i. Har slitit i ratten som ett tok och hållt på försöka få vrid på den satan. Nån som har nån aning om va det kan handla om? Batteriet börjar bli dåligt, tänkte om det har med det att göra, eller ska jag rent av elda upp den?

har du inte löst de så pma !

TS kanske redan har löst detta då tråden är 8 år gammal.

/Benny

ojdå såg ej det !

dkws2
17 augusti 2021 · 176 Inlägg

rengör ir sensorn i både nyckel och tändningslås med en blöt tops. funkade för mig

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
dkws2
17 augusti 2021 · 176 Inlägg

jag missade detta också att de va en gammal tråd

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang