Söker efter mekaniker (fordonstekniker) till startup i Göteborg.

SimonEk
6 september 2021 · 4 Inlägg

Hej,
jag gör en vild chansning här att söka potentiell medgrundare till en startup.

Jag söker efter någon som har jobbat/jobbar som mekaniker och som vill vara med och lansera ett nytt koncept inom bilservice & reparation.

Personen jag söker bor i Göteborg med omnejd.
Ålder 25-40 år
Driven
Gärna Utbildad mekaniker/fordonstekniker

Jag värdesätter personlig koppling och kemi framför ålder och annat

Skriv gärna till mig om du tycker att detta verkar intressant och vill veta mer.

Bolaget är redan startat och en tjänst är under utveckling.

(Hoppas att detta inlägg var okej för admin)

Med vänlig hälsning, Simon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2021 · 17 385 Inlägg

Ett tillfälle till jobb? Javisst. det är helt ok. Är själv utbildad HVT.

Frågan är vad du letar efter? En allmänt bra mekaniker eller vissa specialområden som önskas? Att hitta någon i sin gyllende ålder på +40 år brukar kosta en del. Tro mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SimonEk
7 september 2021 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ett tillfälle till jobb? Javisst. det är helt ok. Är själv utbildad HVT.

Frågan är vad du letar efter? En allmänt bra mekaniker eller vissa specialområden som önskas? Att hitta någon i sin gyllende ålder på +40 år brukar kosta en del. Tro mig.

Tack för ditt svar, man kan väl säga att jag i dagsläget söker allmänt bra mekaniker, som kan utföra vanligare typer av arbeten, bromsbelägg, skivor, filterbyten etc på många olika typer av bilar.

Skillnaden är att det kommer att ske mobilt, vilket innebär att personen/personerna behöver initialt ha tillgång till bil, egna verktyg osv. Och inledningsvis nyttja dessa, mot ersättning givetvis.

Tobzter
7 september 2021 · 3 144 Inlägg

Låter intressant , Men hur ska detta ske praktiskt ??
Tex:
Säg att Arne som bor i lgh som har parkering på gatan vill ha byte av skivor och belägg runtom .
Ska din personal stå på gatan å byta ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torsen
7 september 2021 · 7 202 Inlägg

Tobzter skrev:
Låter intressant , Men hur ska detta ske praktiskt ??
Tex:
Säg att Arne som bor i lgh som har parkering på gatan vill ha byte av skivor och belägg runtom .
Ska din personal stå på gatan å byta ?

En så enkel servicegrej som byte olja och filter - ska det göras på gatan?
Ska ni ha bärgare eller bilsläp?
Både bärgare och bilsläp kan ha (grop-)domkraft för t ex bromsjobb.
Under ett bilsläp, utan golv mellan körbanorna, kommer man åt rätt så bra med att kolla nivåer i transmissioner och fixa med avgassystem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 september 2021 · 17 385 Inlägg

SimonEk skrev:

Hybrid_ skrev:
Ett tillfälle till jobb? Javisst. det är helt ok. Är själv utbildad HVT.

Frågan är vad du letar efter? En allmänt bra mekaniker eller vissa specialområden som önskas? Att hitta någon i sin gyllende ålder på +40 år brukar kosta en del. Tro mig.

Tack för ditt svar, man kan väl säga att jag i dagsläget söker allmänt bra mekaniker, som kan utföra vanligare typer av arbeten, bromsbelägg, skivor, filterbyten etc på många olika typer av bilar.

Skillnaden är att det kommer att ske mobilt, vilket innebär att personen/personerna behöver initialt ha tillgång till bil, egna verktyg osv. Och inledningsvis nyttja dessa, mot ersättning givetvis.

Detta låter lite flummigt. Ska personen i fråga byta olja på bilägarens parkering? Och dessutom inte ha en grundlön?
Vad fan?

Kan ju lika gärna den tilltänkta anställda personen göra likadant och dra igång en hemsida och behålla alla pengarna själv!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
7 september 2021 · 6 566 Inlägg

Vad säger kommunen och/eller markägaren gällande reparation på plats?

De/Dem
Utmarks-Loke
7 september 2021 · 5 814 Inlägg

Vad härligt det vore att stå ute i snöslask på någon parkeringsplats i ett miljonprogramsområde och byta topplockspackning

Janneutanb
8 september 2021 · 7 267 Inlägg

Vi har fullt med mobila mekaniker här i USA iallafall.
Hoppas det löser sig och du tjänar pengar medans alla nej-sägare fortsätter stå där på fabriksgolvet I ytterligare 10-20 år.

xXSammy
8 september 2021 · 6 566 Inlägg

Arbetsgivaren här har dock skyldighet att se till att arbetsplatsen är säker, samt tillhålla skyddsutrustning

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och … iljolagen/
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och … eskrifter/

Men sen finns det alltid dem som prioriterar hög personalomsättning i utbyte av lägre kortsiktiga kostnader eftersom de har svårt att förstå att en frisk och nöjd anställd presterar bättre och kan öka merförsäljningen samt hjälpa till med att utbilda nyanställda för att jobba mer effektivt

De/Dem
Mew
8 september 2021 · 2 152 Inlägg

Mobil mekaniker är i sig inte en dum idé, men hade nog krävt en hel del mer än bara en uppsättning verktyg. Det största är - någonstans att vara. Idén att nyttja ett släp eller bärgare som en "mobil smörjgrop" är inte dum alls, men kräver ett fordon som knappast någon privatperson har. (Det behöver gärna ha något skydd mot vädret med, på något sätt, inte kul att skruva i ösregn eller snöslask, den biten kanske inte är ett problem i ex Kalifornien men är definitivt viktigt att ha i åtanke i vårt varierande klimat). Och att stå på plats var som helst och skruva är inte alltid okej heller. Bara en så enkel sak som vätskespill, det behöver finnas oljeavskiljare i verkstadslokaler av en anledning, tror knappast någon kommun tycker det är OK att (som företag, rutinmässigt) göra massa oljebyten och annat som leder till vätskespill på gator och uppfarter. Du bör kolla upp noga vad som gäller ur miljösynpunkt.

Något som förmodligen i längden är långt smidigare och löser de flesta problem är att ha en vanlig verkstad, men erbjuda hämtning och lämning av kundernas bilar på plats med hjälp av biltransport - för en human summa som vanliga dödliga har råd med. Känns som ett mycket säkrare kort.  smile
Bärgare idag är snordyrt, sedan finns det säkert en anledning till det så du får säkert räkna med att gå back eller i bästa fall jämnt ut på just hämtningen trots ex fast milkostnad (en liten biltransport av typen som bildemonteringar använder kan rekommenderas här, bra mycket billigare än en riktig bärgare), men det kan vara en utgift som kan vara värt det för att locka kunder som behöver/föredrar den typen av tjänst, och sedan får man kanske försöka gå jämnt ut på utfört arbete. Utkörningsavgift/milkostnad lär du ha i vilket fall som helst, alternativt räkna med att företaget sväljer den kostnaden för din arbetstagare. Vad som är smidigast där måste du räkna på själv, göra en kostnadskalkyl där alla olika parametrar är med. Den avvägningen kan man inte göra på distans utan att ha all info som finns tillgänglig.


Hybrid_ skrev:

SimonEk skrev:
Skillnaden är att det kommer att ske mobilt, vilket innebär att personen/personerna behöver initialt ha tillgång till bil, egna verktyg osv. Och inledningsvis nyttja dessa, mot ersättning givetvis.

Detta låter lite flummigt. Ska personen i fråga byta olja på bilägarens parkering? Och dessutom inte ha en grundlön?
Vad fan?

Ditt inlägg i övrigt håller jag i mångt och mycket med om, men var får du detta ifrån? Av det TS skrev tolkar jag det som att man inledningsvis använder sin egen bil och egna verktyg, mot ersättning. Då utöver en grundlön, antar jag. Hittar inget i texten som tyder på en avsaknad av en grundlön. När jag läser konceptet han lägger fram tänker jag timlön, men jag kanske har fel?

Senast redigerat av Mew (8 september 2021)

SimonEk
8 september 2021 · 4 Inlägg

Stort tack för allas input här i tråden.
Det är bra med både ris och ros smile

Givetvis kommer personen ha Lön. I början i form av timlön, som en av ovanstående nämner.

Ambitionen är efter validering av konceptet att anställa personen med fast god lön, bra förmåner + Egen fullutrustad servicebil.

Klimatet i Sverige är onekligen ett hot. Men att byta topplock är det inte tal om. Utan snarare  merparten av tjänster som går smidigt att genomföra mobilt.

Det finns många branscher där folk arbetar ute året runt, det handlar nog snarare om personliga preferenser. (Och att arbetsmiljön är godkänd).

Senast redigerat av SimonEk (8 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september 2021 · 17 385 Inlägg

Vad hade du tänkt att betala i timmen? Och från och med när räknas denna tid? Ersättning för egen bil och bränsle? Ersättning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
8 september 2021 · 1 138 Inlägg

Sen att personen ska ha all utrustning, bil och etc. Betalar ni ersättning för det ? smile för enligt skatteverket så ska personen ha milersättning, om personen ska använda privat utrustning så ska de få en summa av er för att ni hyr dem etc. 

Man får känslan att ni har missat några punkter eller att meken kommer gå back  i affären. smile Sedan så får man oftast inte utföra någon form reperatation på gatan här i sverige ifrån markägaren, speciellt om det är staden, hyresrättföreningar eller bostadsrättföreningar!

Hamilton
8 september 2021 · 8 864 Inlägg

Herregud vad mycket svammel det blev i den här tråden om löner och annat, lön och annat tas ju upp vid en evt anställningsintervju och inte i ett forum.
Trådskaparen har en utmärkt ide och jag hoppas att det kommer att gå bra.

Fotograf på tierpidag.se
amazinjoey
8 september 2021 · 1 138 Inlägg

Hamilton skrev:
Herregud vad mycket svammel det blev i den här tråden om löner och annat, lön och annat tas ju upp vid en evt anställningsintervju och inte i ett forum.
Trådskaparen har en utmärkt ide och jag hoppas att det kommer att gå bra.

För många av dessa frågor kan vara bra att besvara ifall någon vill söka, sedan kan det vara bra att få sin idé sågad för att hitta fallgropparna som man har missat smile

Sedan vet jag 2 personer försökte göra liknande bolag (EXAKT likadant om jag ska vara ärlig) Ena i GBG och andra i STHLM, båda gick inte bra pga regler som finns uppsatta av staden eller flera av de lokala bostadsföreningen personerna åkte till smile  (Blev ett par böter )

Hamilton
8 september 2021 · 8 864 Inlägg

amazinjoey skrev:

Hamilton skrev:
Herregud vad mycket svammel det blev i den här tråden om löner och annat, lön och annat tas ju upp vid en evt anställningsintervju och inte i ett forum.
Trådskaparen har en utmärkt ide och jag hoppas att det kommer att gå bra.

För många av dessa frågor kan vara bra att besvara ifall någon vill söka, sedan kan det vara bra att få sin idé sågad för att hitta fallgropparna som man har missat smile

Sedan vet jag 2 personer försökte göra liknande bolag (EXAKT likadant om jag ska vara ärlig) Ena i GBG och andra i STHLM, båda gick inte bra pga regler som finns uppsatta av staden eller flera av de lokala bostadsföreningen personerna åkte till smile  (Blev ett par böter )

och jag känner till företag som gör exakt det här och dom börja någon gång på 80 talet så uppenbarligen fungerar det inte för alla.

Fotograf på tierpidag.se
Utmarks-Loke
8 september 2021 · 5 814 Inlägg

Det finns ju rätt många firmor som åker omkring och servar och reparerar grävmaskiner, traktorer och andra fordon som är svåra att ta till en verkstad. Eller alla dessa polska firmor som reparerar polska lastbilar som havererar längs E6:an.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang