Tickande Volvo 850 T5

JoakimIsaksson Sjölejon
29 juni 2007 · 80 Inlägg

Hejsan det är så att min motor tickar en aning när den är igång och det är ibland mer än andra gånger, en kompis berättade för mig vad det kunde bero på men jag har helt glömt bort det, någon som har någon ide eller har haft samma problem? Är det något allvarligt och kommer det bli dyrt att fixa?

Mvh Jocke.

^.^
Saab 9-5 (1999)
Greatsnyggo saabtok
29 juni 2007 · 1 306 Inlägg

Länge sedan du  bytte olja i den eller ? kan beror på att oljan är  för tun och den har gjort sitt....Eller så är de  ventilknack du har kanske ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
BBAD Utbildad hobbymekare
29 juni 2007 · 1 125 Inlägg

ha du testat å byta olja? kanske e spridarna?

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
twin_cam Smålänning
29 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Tror på ett oljebyte jag också. Hjälpte på min saab i alla fall. Spridarna tickar inte så att man hör det med stängd huv.
Och hjälper det inte att byta olja så kan det bli dyrt, ja.
Nej, det är inte allvarligt alls. Motorn tar ingen skada av det, men prestandan påverkas negativt, dock inte mycket man märker av det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JoakimIsaksson Sjölejon
29 juni 2007 · 80 Inlägg

Okej, jag köpte nyligen bilen så vet ju inte hur det ligger till med oljan så är lika bra att byta den. Det hörs i alla fall ganska högt ibland och tickandet ökar med varvtalet.

Tack för svaren, känns så skönt att så enkelt kunna fråga här ;D

Mvh Jocke

^.^
Saab 9-5 (1999)
sir_AnKA
29 juni 2007 · 87 Inlägg

har du kollat tändstiften?

Senast redigerat av sir_AnKA (29 juni 2007)

Saab 9-3 "BSR" (1999)
JoakimIsaksson Sjölejon
29 juni 2007 · 80 Inlägg

sir_AnKA skrev:
har du kollat tändstiften?

Nej, har i stort sett inte kollat något : ) Ska se över det med. Tack.

^.^
Saab 9-5 (1999)
Woogensea Volvoturbo For Life
29 juni 2007 · 366 Inlägg

Kan också vara så att ventilerna tickar lite inann motorn har fått upp oljetrycket, hörde troligtvis samma ljud i min men de va bara ventilerna som knackade lite innan oljetrycket kommit upp i normal läge, e normalt på dom flesta volvo har jag hört....Såvida de inte låter som fan....rekomenderar dej dock att kolla upp det på en BRA verkstad.....vet ju aldrig....men till saken hör ju också att jag hade bytt olja å filter 2 ggr på  mindre än ett halvår...så har du bytt olja så e de nog bara å gasa....

Senast redigerat av Woogensea (29 juni 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
JoakimIsaksson Sjölejon
7 juli 2007 · 80 Inlägg

Har bytt olja i den nu, oljan va dålig men det vart dock inte något mindre tickande. Antar att ventilerna behöver en justering men är inte det ganska avancerat på den motorn?

Mvh Jocke.

^.^
Saab 9-5 (1999)
BlackT5 Kloak dykare ;))
7 juli 2007 · 51 Inlägg

Tja.. Hade troligtvis samma ljud på min gamla 850.. Kan vara ventil lyftarna/hydral lyftarna.. Men tickandet försvann när motorn blev varm... Kanske låter hela tiden om dom är riktigt slitna.. Körde med det så i 3>4år.. Kostar inte så mycket, men arbetet kostar nog en del...

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
Boozer_87
8 juli 2007 · 21 Inlägg

Jag skulle tippa på lyftarna jag hade liknade problem för några månader sen, finns tilsats att köpa om man vill  testa me najg bytte ut, sen gick den som en dans på rosor igen big_smile

"Pure and Poison"
Davv3
8 juli 2007 · 1 019 Inlägg

Ventilerna, olja?

*edit: var lite snabb, var vist fler som skrivit de ;D

Senast redigerat av Davv3 (8 juli 2007)

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
Lindberg88
8 juli 2007 · 1 418 Inlägg

somsagt testa att byt olja, kör gärna med någon lite tjockare olja..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang