Opel astra J 1.6 Turbo 2010

HerbMcGruff
15 september 2021 · 3 Inlägg

Hej,

Har köpt mig en Opel Astra J 1.6 Turbo 180hk från 2010. Bilen har bara rullat 3300 mil och är i ett jätte fint skick. Kamremsbytet är gjort och service på det, servicen har alltid gjorts i tid enligt boken. Nästa fix blir skivor och bromsbelägg är tanken.

Jag behöver hjälp, är ingen bilfantast eller jätte kunnig om bilar än förutom det mest nödvändiga man bör veta. Vad behöver jag hålla ett öga på dvs, är det någon här som vet mer om just denna modell. Vad som bör bytas, fräschas upp, underhållas m.m. de mest generella felen som vanligvist uppkommer på denna bil och vad jag kan göra för att "uppgradera" den? Jag vill försöka hålla denna bil i så gott skick det går då jag verkligen gillar den.

Uppskattar all hjälp jag kan få, och om jag har postat inlägget fel ber jag om ursäkt. Skapade kontot alldeles nyss..

husseman
15 september 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, byt olja ofta o bara kvalleolja gäller här.  De vanliga elektronikproblemen som du lär få på en Opel...lär vi få höras om senare..Lycka till
mvh/Husse

Mossan1
16 september 2021 · 2 752 Inlägg

Olja av kvalitet är alltså olja med rätt klassning för din motor, för att vara tydlig.
Inte Firmanamnet på behållaren.

Med endast 3000mil på 11år betyder att den körs mycket lite.
Självklart, men HUR den körs spelar roll. Låga mil är inte alltid så bra på gamla bilar.

Körs den ordentligt när den väl körs, och står skyddat är det ok. Serva enl bok. Sådana lågmilare är i regel bra köp, om än onödigt dyra.

Står den ute och körs sällan OCH kort är det verkligen inte bra för bilen.

Du kanske inte vet hur föregående har nyttjat bilen. Men byt olja och filter ganska tätt några gånger för säkerhetsskull. Bromsarna har du redan planerat. Batteriet bör också vara bytt. Det har knappast överlevt 11år med så få mil om den inte underhållsladdats regelbundet.

Råttor letar ofta sig in i bilar som står.
Leta eftet gnagspår under huven och finner du skadad kabel bör den isoleras innan problem uppstår.
Bygger bo under plastmotorkåpor.

HerbMcGruff
16 september 2021 · 3 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, byt olja ofta o bara kvalleolja gäller här.  De vanliga elektronikproblemen som du lär få på en Opel...lär vi få höras om senare..Lycka till
mvh/Husse

Tack så mkt för svar! Stöter jag på nåt mer så lär jag höra av mig

HerbMcGruff
16 september 2021 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Olja av kvalitet är alltså olja med rätt klassning för din motor, för att vara tydlig.
Inte Firmanamnet på behållaren.

Med endast 3000mil på 11år betyder att den körs mycket lite.
Självklart, men HUR den körs spelar roll. Låga mil är inte alltid så bra på gamla bilar.

Körs den ordentligt när den väl körs, och står skyddat är det ok. Serva enl bok. Sådana lågmilare är i regel bra köp, om än onödigt dyra.

Står den ute och körs sällan OCH kort är det verkligen inte bra för bilen.

Du kanske inte vet hur föregående har nyttjat bilen. Men byt olja och filter ganska tätt några gånger för säkerhetsskull. Bromsarna har du redan planerat. Batteriet bör också vara bytt. Det har knappast överlevt 11år med så få mil om den inte underhållsladdats regelbundet.

Råttor letar ofta sig in i bilar som står.
Leta eftet gnagspår under huven och finner du skadad kabel bör den isoleras innan problem uppstår.
Bygger bo under plastmotorkåpor.

Tack för svar!
Jag kan aldrig vara helt hundra men det jag har fått till mig så va tidigare ägare en äldre herre i Trollhättan som körde bilen mellan affären och familj. Innan jag köpte bilen så bad jag om en besiktning av slitage delar och de kunde inte hitta några fel lr något som har slitits onormalt. Ska fixa bromsarna och be de samtidigt kolla för eventuella fel, nästa sak blir nog stötdämparna. Kände idag att bilen gungade lite för mkt.

Vet du nåt om själva motorn, defekter o annat. Turbon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang