Ägandekostnad elbil

it_mutt
10 september · 10 154 Inlägg

Brådhis skrev:
För att återknyta till ämnet som tråden en gång handlade om... Eller ja, iaf närma mig det...

Om folk slutar köra fossilbilar så försvinner en ansenlig mängd skattepengar som annars skulle gått till staten. Det uppstår då ett underskott någonstans. Detta underskott av intäkter måste då kompenseras för... Det kommer sannolikt ske förr eller senare. Troligtvis snarare förr än senare.

Jämför vi vad en elbil genererar (big_smile!) i skatteintäkter jämfört med en gammal diesel (tex min V70N) så skillnaden procentuellt enorm.

Att då sitta med elbilen när man på ett eller annat sätt ska kompensera ut detta kan vara spännande upplevelse, tex vad det gäller andrahandsvärde eller restvärde...

Sedan är ju elbilar en miljöbov på sitt eget vis. Eftersom elbilar sliter lika mycket på vägarna, sliter lika mycket däck, iaf nästan lika mycket bromsar och även använder tex spolarvätska (som måste fraktas kors och tvärs för att säljas) i samma utsträckning som en fossilbil så minskar miljövinsten jämfört med när man bara jämför utsläppen. Elbilen tar dessutom samma plats i en kö som en fossilbil och detsamma gäller parkeringen. Att sedan dessutom elbilsägare (dom jag känner, så empiriska och obekräftade studier bakom detta påstående) tenderar att öka sitt användande av bilen just för att det ju "är så billigt" är ju än mer kontraproduktivt. Elbilar och deras miljöbilsstämpel är på sätt och vis ett luftslott och ett sätt att rättfärdiga sitt användande av bilen som transportmedel...

Men kommer jag köpa elbil i framtiden? Absolut, högst sannolikt. Inte för att jag föredrar det ena eller andra utan för att det högst troligt kommer vara ett vettigt alternativ. Jag har inget som helst behov av att min bilmotor måste vara en förbränningsmotor, tvärtom kan den gärna få gå på el. Men utifrån mina behov och dom pengar jag vill lägga på min privata bruksbil just nu så finns det inget rimligt alternativ. Än...

Oavsett så kommer det aldrig vara billigt och enkelt att åka bil. Det kommer bara vara dyrt på olika sätt... Som alltid... I framtiden...

Gjorde ju en beräkning på det i en annan tråd.

Ser vi bara till drivmedelsförsäljning genererar fossilbränsleflottan 67,5mdkr in (i "skatter") till staten.
Av dessa är 30mdkr från bensinförsäljning, och resterande 37,5*mdkr från diesel. Edit; med "skatter" inkluderar jag skatter samt moms. Det är trots allt även som så att momsen tillfaller staten. Detta görs även i exemplet med el"skatten".

Totalt kördes ~7.8 MILJARDER mil av personbilar, bussar, tunga lastbilar, lätta lastbilar och motorcyklar under 2020. Här trillar sedan även elbilar in också, men låt för sakens skull säga att det BARA är fossildrivna kärror som kört (det är ju en nackdel i sammanhanget).

Det genererar  8:63kr in per mil till staten.


Skulle samma förutsättningar göras med el, skulle siffran givetvis bli lite lägre.

Låt säga att ett "elfordon" (vi leker med tanken på lätta lastbilar, mc osv) snittar 5kWh/mil. Att alla dessa då kör ~7.8 miljarder mil.

1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018 (jag orkar inte leta fram en nyare källa), 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten".
Vi räknar då på 5kWh = 5*65,25öre /mil= 3:26kr. Edit; Alltså samma sak här "skatt" inkluderar skatter + moms.

Så, om alla skulle köra "elfordon" istället för fossilbränsleåk, skulle statens inkomst, ENBART från bränsle, sjunka från 67,5mdkr till 25,4mdkr.

Detta då baserat på 2018 & 2019-siffror för elpriser samt skatt på fossilbränslepriset. Då är inte borträknandet av fordonsskatten medtaget i beräkningen.
Fordonsskatten enkom bidrog med 14,7mdkr 2020. Den totala skatten på vägtrafik var 21,6mdkr (det inkluderar trängselavgifter, fordonstullar, fordonsskatt osv).

2020 var f.ö. den totala inkomsten av punktskatterna på bensin, oljeprodukter osv ~46mdkr. Skillnaden mot mina tidigare påpekade 67,5mdkr beror dels på andra år, men även att i 67.5mdkr är momsen inkluderad.


Hur är det en koppling till driftskostnaden på en elbil? Idag är den månne inte vidare relevant, men, den visar ju tydligt vad "staten behöver få in". Och att man på något vis kommer behöva "hitta" de där ~40mdkr någonstans.

*Edit2

Senast redigerat av it_mutt (10 september )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
husseman
11 september · 1 234 Inlägg

Hmm, ja får väl va den som håller på trådskaparens fråga. (händer inte varje dag).
Ni yrar o vänder, men tillslut handlar det om var vi ska hitta all el som behövs?
Vi har ju en muppregering som vill ta bort all riktig elkraft vi behöver, dvs. kärnkraften. Vi ska fixa detta med stillastående Vindkraftverk, o Solel. som funkar när det är perfekta förhållanden , att åtminstone driva sig själva. O givetvis vattenkraften- den enda som ger nåt..-men inte kan levereras dit den behövs..då vi har inte har ledningar som fixar detta. Så mina damer o Herrar, problemet med elbilar är inte bilarna. Problemet är att få fram el till dom, utan att köpa kolkraftel från nåt muppland, eller dra igång oljebrännande kraftverk i detta land. Allt bullshit om att vi kommer exportera el är trams, vi kommer behöva varenda Kw/h i detta land, o det kommer inte räcka på långa vägar. Så var ska vi få el ifrån? Detta verkar vara nåt folk missat.

mvh/husse

viccoA
11 september · 2 956 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:
För att återknyta till ämnet som tråden en gång handlade om... Eller ja, iaf närma mig det...

Om folk slutar köra fossilbilar så försvinner en ansenlig mängd skattepengar som annars skulle gått till staten. Det uppstår då ett underskott någonstans. Detta underskott av intäkter måste då kompenseras för... Det kommer sannolikt ske förr eller senare. Troligtvis snarare förr än senare.

Jämför vi vad en elbil genererar (big_smile!) i skatteintäkter jämfört med en gammal diesel (tex min V70N) så skillnaden procentuellt enorm.

Att då sitta med elbilen när man på ett eller annat sätt ska kompensera ut detta kan vara spännande upplevelse, tex vad det gäller andrahandsvärde eller restvärde...

Sedan är ju elbilar en miljöbov på sitt eget vis. Eftersom elbilar sliter lika mycket på vägarna, sliter lika mycket däck, iaf nästan lika mycket bromsar och även använder tex spolarvätska (som måste fraktas kors och tvärs för att säljas) i samma utsträckning som en fossilbil så minskar miljövinsten jämfört med när man bara jämför utsläppen. Elbilen tar dessutom samma plats i en kö som en fossilbil och detsamma gäller parkeringen. Att sedan dessutom elbilsägare (dom jag känner, så empiriska och obekräftade studier bakom detta påstående) tenderar att öka sitt användande av bilen just för att det ju "är så billigt" är ju än mer kontraproduktivt. Elbilar och deras miljöbilsstämpel är på sätt och vis ett luftslott och ett sätt att rättfärdiga sitt användande av bilen som transportmedel...

Men kommer jag köpa elbil i framtiden? Absolut, högst sannolikt. Inte för att jag föredrar det ena eller andra utan för att det högst troligt kommer vara ett vettigt alternativ. Jag har inget som helst behov av att min bilmotor måste vara en förbränningsmotor, tvärtom kan den gärna få gå på el. Men utifrån mina behov och dom pengar jag vill lägga på min privata bruksbil just nu så finns det inget rimligt alternativ. Än...

Oavsett så kommer det aldrig vara billigt och enkelt att åka bil. Det kommer bara vara dyrt på olika sätt... Som alltid... I framtiden...

Gjorde ju en beräkning på det i en annan tråd.

Ser vi bara till drivmedelsförsäljning genererar fossilbränsleflottan 67,5mdkr in (i "skatter") till staten.
Av dessa är 30mdkr från bensinförsäljning, och resterande 37,5*mdkr från diesel. Edit; med "skatter" inkluderar jag skatter samt moms. Det är trots allt även som så att momsen tillfaller staten. Detta görs även i exemplet med el"skatten".

Totalt kördes ~7.8 MILJARDER mil av personbilar, bussar, tunga lastbilar, lätta lastbilar och motorcyklar under 2020. Här trillar sedan även elbilar in också, men låt för sakens skull säga att det BARA är fossildrivna kärror som kört (det är ju en nackdel i sammanhanget).

Det genererar  8:63kr in per mil till staten.


Skulle samma förutsättningar göras med el, skulle siffran givetvis bli lite lägre.

Låt säga att ett "elfordon" (vi leker med tanken på lätta lastbilar, mc osv) snittar 5kWh/mil. Att alla dessa då kör ~7.8 miljarder mil.

1kWh = 145öre enligt SCB som snittpris för 2018 (jag orkar inte leta fram en nyare källa), 45% "skatt" = 65,25öre/kWh i "inkomst för staten".
Vi räknar då på 5kWh = 5*65,25öre /mil= 3:26kr. Edit; Alltså samma sak här "skatt" inkluderar skatter + moms.

Så, om alla skulle köra "elfordon" istället för fossilbränsleåk, skulle statens inkomst, ENBART från bränsle, sjunka från 67,5mdkr till 25,4mdkr.

Detta då baserat på 2018 & 2019-siffror för elpriser samt skatt på fossilbränslepriset. Då är inte borträknandet av fordonsskatten medtaget i beräkningen.
Fordonsskatten enkom bidrog med 14,7mdkr 2020. Den totala skatten på vägtrafik var 21,6mdkr (det inkluderar trängselavgifter, fordonstullar, fordonsskatt osv).

2020 var f.ö. den totala inkomsten av punktskatterna på bensin, oljeprodukter osv ~46mdkr. Skillnaden mot mina tidigare påpekade 67,5mdkr beror dels på andra år, men även att i 67.5mdkr är momsen inkluderad.


Hur är det en koppling till driftskostnaden på en elbil? Idag är den månne inte vidare relevant, men, den visar ju tydligt vad "staten behöver få in". Och att man på något vis kommer behöva "hitta" de där ~40mdkr någonstans.

*Edit2

11% av alla världens dödsfall är kopplade till fossila avgaser från transportsektorn. Sjukvårdsräkningarna kommer gå ner något och pensionskostnaderna kommer öka om alla lever lite längre när vi slipper avgaser.

"Utsläppen från transportsektorn kopplas till hjärt- och lungsjukdomar, stroke och diabetes och tros ha kostat det globala samhället cirka 1 000 miljarder USA-dollar under 2015. Det motsvarar 9,3 biljoner kronor – eller drygt 1 200 kronor per människa på jorden."

Nu var det väl inte samhällets "kostnader" för att någon väljer att köra elbil som var trådens frågeställning utan driftskostnaderna för den enskilde bilisten. Svaret är: det är billigare med elbil än motsvarande fossil om man kör som medelbilisten eller något mer.
Står TS inför valet att köpa fabriksny bil idag är dessutom andrahandsvärdet på avgasbilar mer osäkert än för elbilar.

Senast redigerat av viccoA (11 september )

JN1975
11 september · 163 Inlägg

torpis skrev:
Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar? För el lär kosta, både pengar och miljö, så länge vi inte satsar på ny kärnkraft.

Dessutom måste ju servicen bli mer än 147kr för kupéfilter? Har inte elbilar hjullager, bromsar och annat som slits?

Senast redigerat av JN1975 (11 september )

Volvo V70N "GLT" (2002)
Chevrolet Astro "EXT" (1993)
Volvo V70 D5 "Geartronic Momentum" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september · 14 511 Inlägg

JN1975 skrev:

torpis skrev:
Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar? För el lär kosta, både pengar och miljö, så länge vi inte satsar på ny kärnkraft.

Dessutom måste ju servicen bli mer än 147kr för kupéfilter? Har inte elbilar hjullager, bromsar och annat som slits?

Alla bilar har det så den kostnaden är nog likadan. Fossilbilar har dessutom avgassystem, olja, oljefilter, växellåda, koppling och annat.
Men har torpis koll på vilken kylvätska hans bil vill ha? Vissa nya elbilar vill ha en speciell sort som är dyr.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
JN1975
11 september · 163 Inlägg

Hybrid_ skrev:

JN1975 skrev:

torpis skrev:
Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar? För el lär kosta, både pengar och miljö, så länge vi inte satsar på ny kärnkraft.

Dessutom måste ju servicen bli mer än 147kr för kupéfilter? Har inte elbilar hjullager, bromsar och annat som slits?

Alla bilar har det så den kostnaden är nog likadan. Fossilbilar har dessutom avgassystem, olja, oljefilter, växellåda, koppling och annat.
Men har torpis koll på vilken kylvätska hans bil vill ha? Vissa nya elbilar vill ha en speciell sort som är dyr.

Jo, givetvis är där ännu mer som slits på en fosilbil. Men tror skribenten underskattar servicekostnaden när han skriver 5000kr på tio år/25000 mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september · 14 511 Inlägg

JN1975 skrev:

Hybrid_ skrev:

JN1975 skrev:

Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar? För el lär kosta, både pengar och miljö, så länge vi inte satsar på ny kärnkraft.

Dessutom måste ju servicen bli mer än 147kr för kupéfilter? Har inte elbilar hjullager, bromsar och annat som slits?

Alla bilar har det så den kostnaden är nog likadan. Fossilbilar har dessutom avgassystem, olja, oljefilter, växellåda, koppling och annat.
Men har torpis koll på vilken kylvätska hans bil vill ha? Vissa nya elbilar vill ha en speciell sort som är dyr.

Jo, givetvis är där ännu mer som slits på en fosilbil. Men tror skribenten underskattar servicekostnaden när han skriver 5000kr på tio år/25000 mil.

Ah. Nu är jag med.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
torpis Forummoderator
11 september · 10 305 Inlägg

JN1975 skrev:
Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar?

Exakt så. Hade man kunnat få gratis diesel eller bensin så hade jag även åkt dit och tankat. :-)  Lite som att välja en parkering lite utanför centrum som är gratis istället för att betala multum mot att man får gå lite mindre. Jag väljer alltså något som passar mig.

Ang service så har jag kört väldigt många elbilsmil så det jag påstår har faktiskt anekdotisk backup.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
husseman
15 september · 1 234 Inlägg

Hmm, men var ska vi få elen från-?  Tjuvtankning lär ju inte funka länge till, så en gigantisk uppdatering behövs av laddstationer -dessa behöver el. Denna el kan vi inte plocka ut från en vanlig kopplingspunkt för Elverket. De e´inte gjorda för att ge den effekt som behövs. Har inget emot elbilar- men innan man dödar allt annat..så kanske man bör se till att hela Sverige kan förse oss med den el som kommer krävas.  Var ska vi få den ifrån?

mvh/husse

torpis Forummoderator
16 september · 10 305 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Tjuvtankning lär ju inte funka länge till

Desto större poäng att köra elbil nuuuu redan. Trådan handlar ju om nu och inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag ser inte riktigt problemet med elen. Där emot vet i säkert att oljan kommer ta slut så vi gör bäst i att gå över till el ASAP.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
candyweiss
16 september · 721 Inlägg

torpis skrev:

husseman skrev:
Hmm, Tjuvtankning lär ju inte funka länge till

Desto större poäng att köra elbil nuuuu redan. Trådan handlar ju om nu och inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag ser inte riktigt problemet med elen. Där emot vet i säkert att oljan kommer ta slut så vi gör bäst i att gå över till el ASAP.

Vänta bara, snart ligger laddkablarna risigt till. Det är inte själva kabeln man vill åt utan metallen i den.

Senast redigerat av candyweiss (16 september )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimerade Tiguan II 2.0tsi.
torpis Forummoderator
16 september · 10 305 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

husseman skrev:
Hmm, Tjuvtankning lär ju inte funka länge till

Desto större poäng att köra elbil nuuuu redan. Trådan handlar ju om nu och inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag ser inte riktigt problemet med elen. Där emot vet i säkert att oljan kommer ta slut så vi gör bäst i att gå över till el ASAP.

Vänta bara, snart ligger laddkablarna risigt till.

Förklara

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
candyweiss
16 september · 721 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:

torpis skrev:

Desto större poäng att köra elbil nuuuu redan. Trådan handlar ju om nu och inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag ser inte riktigt problemet med elen. Där emot vet i säkert att oljan kommer ta slut så vi gör bäst i att gå över till el ASAP.

Vänta bara, snart ligger laddkablarna risigt till.

Förklara

Du hann citera innan jag redigerat.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimerade Tiguan II 2.0tsi.
torpis Forummoderator
16 september · 10 305 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

candyweiss skrev:

Vänta bara, snart ligger laddkablarna risigt till.

Förklara

Du hann citera innan jag redigerat.

Aha kolla! Ett inlägg på ämnet ägandekostnad. Stulen laddkabel för all del får man tänka på. Lite som att få tanken tömd. Vet inte hur vanligt det är nu för tiden? Beror kanske på geografiskt läge.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
candyweiss
16 september · 721 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:

torpis skrev:
Förklara

Du hann citera innan jag redigerat.

Aha kolla! Ett inlägg på ämnet ägandekostnad. Stulen laddkabel för all del får man tänka på. Lite som att få tanken tömd. Vet inte hur vanligt det är nu för tiden? Beror kanske på geografiskt läge.

Varför sätter inte du dig ner i lugn och ro och går igenom alla inlägg på gorg? Klaga sedan på allt och alla som inte diskuterar exakt det som står i rubriken eller frågan/ämnet från TS.
Jag tycker ivarjefall att laddkabeln tillhör elbilen och ägandekostnaden, men det tycker tydligen inte du?
Men du får som tydligen vill, jag ska inte skriva mer.

Senast redigerat av candyweiss (16 september )

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimerade Tiguan II 2.0tsi.
-Akerfeldt-
16 september · 2 636 Inlägg

torpis skrev:
Jag kör precis 10mil. plus massa privat. Har bytt från en gammal V70 D5 2007 till en Ioniq 28kWh.

V70 kostade 5000kr i skatt och drog 0.6liter per mil. Jag körde den 25000mil, servade den själv för ca 25000kr i delar. Tankade diesel för 200000kr, betalade 50000kr i skatt. Det blir i häraden 12kr per mil som bilen kostat utöver det faktum att det är en bil. Alltså försäkring, däck, vindrutetorkare osv.

Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Så funkar det för just mig med de bilvalen jag gjort :-)

Man får ju även fundera på vad man tycker är kul här i livet. Gillar man elbilar? Tycker man det är lite roligt att kunna tanka gratis mot att man får en promenad? uppskattar man bekvämligheten med en nyare bil? osv.

Sen är det många som har pippi på att spå en fördyring av elbilar med skatter hit och dit. Men det skulle inte förvåna mig om det blev rejält mycket dyrare att fortsätta köra förbränningsmotorer. Förr eller senare kommer ju folk komma på att oavsett vad man matar en förbränningsmotor med så släpper den ut lika mycket skit.

Utveckla gärna hur du kommer fram till noll kronor i el i din kalkyl? 😊

viccoA
16 september · 2 956 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

husseman skrev:
Hmm, Tjuvtankning lär ju inte funka länge till

Desto större poäng att köra elbil nuuuu redan. Trådan handlar ju om nu och inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag ser inte riktigt problemet med elen. Där emot vet i säkert att oljan kommer ta slut så vi gör bäst i att gå över till el ASAP.

Vänta bara, snart ligger laddkablarna risigt till. Det är inte själva kabeln man vill åt utan metallen i den.

Möjligt men ens egen  kabel är fastlåst i bilen tills man låser upp den. Att någon stjäl DC-kablarna på pubilka laddare kanske kan bli ett problem men då kan man likagärna stjäla pumphandtagen på macken - eller varför inte hela pumpen.

Christian S
16 september · 4 744 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

torpis skrev:
Jag kör precis 10mil. plus massa privat. Har bytt från en gammal V70 D5 2007 till en Ioniq 28kWh.

V70 kostade 5000kr i skatt och drog 0.6liter per mil. Jag körde den 25000mil, servade den själv för ca 25000kr i delar. Tankade diesel för 200000kr, betalade 50000kr i skatt. Det blir i häraden 12kr per mil som bilen kostat utöver det faktum att det är en bil. Alltså försäkring, däck, vindrutetorkare osv.

Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Så funkar det för just mig med de bilvalen jag gjort :-)

Man får ju även fundera på vad man tycker är kul här i livet. Gillar man elbilar? Tycker man det är lite roligt att kunna tanka gratis mot att man får en promenad? uppskattar man bekvämligheten med en nyare bil? osv.

Sen är det många som har pippi på att spå en fördyring av elbilar med skatter hit och dit. Men det skulle inte förvåna mig om det blev rejält mycket dyrare att fortsätta köra förbränningsmotorer. Förr eller senare kommer ju folk komma på att oavsett vad man matar en förbränningsmotor med så släpper den ut lika mycket skit.

Utveckla gärna hur du kommer fram till noll kronor i el i din kalkyl? 😊

han laddar inte hemma utan åker till ett ställe där han kan ladda gratis.
skrivet lite längre upp i tråden.

torpis skrev:

JN1975 skrev:
Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar?

Exakt så. Hade man kunnat få gratis diesel eller bensin så hade jag även åkt dit och tankat. :-)  Lite som att välja en parkering lite utanför centrum som är gratis istället för att betala multum mot att man får gå lite mindre. Jag väljer alltså något som passar mig.

Ang service så har jag kört väldigt många elbilsmil så det jag påstår har faktiskt anekdotisk backup.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
xXSammy
17 september · 6 154 Inlägg

Om vi räknar på 3kr per kWh som det kostar på vissa publika laddstolpar (Sthlm) och bilen snittar 2 kWh per mil så blir milkostnaden 6kr exkluderat ägandekostnader

Senast redigerat av xXSammy (17 september )

De/Dem
torpis Forummoderator
18 september · 10 305 Inlägg

xXSammy skrev:
Om vi räknar på 3kr per kWh som det kostar på vissa publika laddstolpar (Sthlm) och bilen snittar 2 kWh per mil så blir milkostnaden 6kr exkluderat ägandekostnader

Ööööh, ja och om vi räknar på en gratis pinne så blir det 2kWh per mil gånger noll kronor så blir milkostnaden exkluderat ägandekostnader noll kornor. Festligt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang