Skall du sänka, så går det inte med original dämpare om de har nivå reglering.
Köper du en 95 eller nyare, så finns det snål varianter (Specielt 2.5or) utan nivå reg. Men på 95-> har man istället krånglat till det med en komposit bladfjäder i multilink axeln bak.
De går att sänka, men det kan vara lite krångligare. (Allting går!

)
Jag har haft både 3.0 och 2.5, både fyra dörrars och kombi. Det är mycket sköna vagnar att åka med. När du köper 960, kolla dämparna bak lite extra, de kostar flera tusen styck, eftersom nivåregleringen är inbyggd i dem. Även om du skall byta dem mot vanliga, för att kunna sänka, så är det ett bra prut argument.
2.5orna hade vanlig AC och manuell M90 låda som standard. (De flesta har iofs både aut och ECC istället för ACn.)
Min erfarenhet om draget i bilarna.
3.0an går på lägre varv (Rödsträcket börjar på 6000rpm) och för mig drog den mindre bensin. (Oftast låg den precis under litern för mig. Typ 0.97-0.99 liter/mil) i förorts körning.
2.5an varvar mera (Rödsträcket börjar på 6500rpm) man har alltså kompenserat för de 34 hästarna mindre som 2.5an har, genom att ändra utväxling.
Jag tyckte att 2.5an jag hade, gick nästan lika bra, fast jag kom sällan under litern. (Ca 1.05 /milen.) Likadan körning.
På landsväg gick båda under 0.9 i momsad 110 fart. Även här drog 2.5an lite mer. Antagligen för den lägre utväxlingen, som höll motorn på högre varv.)
Alla 960/V90 jag haft, har haft aut och ECC. Någon har saknat taklucka, annars har de varit nästan identiskt utrustade, inklusive elmanöverering av framstolarna.
2.5 motorn är en udda modell, som bara tillverkades under 2-3år, säkert dyrare delar till den motorn.
3.0an är identisk med 2.5an som sitter i 850/S-V70, (Man har tagit bort en cylinder på 850 motorn. internt är det alltså samma delar som i 3 liters sexan.) så det är en volym motor, reservdelar borde vara billigare då.
Volvo är alltid lite dyrare än andra som säljer delar.
Två av mina 960/V90 bilar gick luftmassemätaren sönder på. På den ena brändes tråden av, resultatet blev att motorn startade och gick på tomgång, när man rörde gasen, dog den.
På den andra var det nått annat, och mera svår lokaliserat.
Men då volvo tog nästan 7000:- för delen (Som det stog "BOSCH" på.) tog jag reda på vem som säljer Bosch delar och tog hem en via dem. (I Göteborg är det Meca på Biskopsgårdens industri område.) kostade 3500:-
Jag gick bara på Bosch artickel nummer istället för Volvos, som var klistrad brevid.
Samma gäller alla volvo el-delar.