Rekommendation för ny startmotor (märke, styrka etc)?

marp68
22 november 2021 · 7 Inlägg

Har en Nissan Micra K12, 2004, 1,2, 16V

Kollade på nätet för att köpa en ny startmotor, men inser att det finns många märken, styrka och annat att ta hänsyn till. Behöver lite hjälp. Dessa hittade jag snabbt, som exempel. https://www.autodoc.se/reservdelar/star … 0-1-2-16v.

Spannet verkar gå från 0,7-4 kW och 8-10 kugg. Antar att ju högre desto bättre. Men priset går upp väsentligt också. Vad behöver man i styrka för svenskt vinterväder som kan gå ner till -15 då jag kör upp till Dalarna ibland? Hur många kW har originalet? Och hur mycket bättre är det med 10 kugg istället för 8. Bilen är ju gammal, men i övrigt fint skick. Vill dock inte lägga ner alltför mycket på den.

Och vilket märken bör man hålla sig till, då jag antar att alla dessa inte är bra. AS-PL, Alanko, PSH, Stardax, Valeo, Rotovis, Lucas, Henkel, Eurotec, The Newline, WAI, Elstock, DRI, Hert&Buss mfl.

Vad är ett rimligt pris för en ny startmotor som liknar originalet?
Och vilka ställen på nätet är det bäst att köpa ifrån med tanke på både kvalitet och pris.

Tänkte lämna in jobbet till min lokala Mekonomen. De ville ha 1250 kr för själva jobbet då jag sa att jag tar med mig startmotorn

Kom till slutsatsen efter att den inte startade förra vintern i -12 grader, trots starthjälp med kablar. Körde motorvärmaren ett tag och då funkade den som vanligt. Batteriet var nästan nytt. Lokala reparatören på landet kollade batteriet och kablar som var okej. Jag läste även på nätet att om den hade varit helt död kunde det ha varit någon av de två reläerna som är kopplade till den. Men den fungerar i varmt väder och drar runt eller låter åtminstone i kallt väder.

Idag var det ju -1 i morse i Stockholm och då hade jag problem att starta igen. Den drog trögt och jag höll på att kunna starta motorn.

Är det något annat som ändå kanske inte fungerar som det ska, så tar jag tacksamt emot tips.

torsen
22 november 2021 · 7 238 Inlägg

Även om du har ett nytt batteri, skulle jag sätta en slant på att det är batteriet som är boven i dramat.

En ny generator kan kosta från 1.200:- till över 20.000:-.

Jag skulle köpa ett känt fabrikat av starmotor som Bosch eller Valeo.

Nu har jag en förutfattad mening om Mekonomen, grundad på egen och andras erfarenheter, och skulle inte anlita dem.
Men finns det ingen Nissan-verkstad på din ort så.......
Låt verkstaden själv köpa ut startmotorn, annars har du ingen garanti.
Verkstaden kan inte lämna garanti på ett arbete om du själv kommer med startmotorn.
Skulle medhavd startmotor senare strula inom garantitiden så får du själv demontera den och skicka in för reklamation.

Om du nu tror att det är startmotorn som det är fel på så får du en begagnad med viss garanti för mellan 150:- och 500:-, beroende på om du demonterar den själv eller köper den över disk hos någon bildemontering/bilskrot.
Din Micra har ett värde på runt 10.000:-, om den är i gott skick, så att kosta på en ny dyr startmotor skulle jag avråda från.
Får du tag på en startmotor hos någon skrot så skulle jag i ditt ställe fråga om inte någon där vill byta startmotor åt dig "svart".
Då kan du rimligen komma undan med cirka 1.000:- - mer ska du inte kosta på din bil.

Tycker jag.

marp68
22 november 2021 · 7 Inlägg

Kikake på Mekonomen. De har två startmotorer som passar min bil. En Hella för 2700 och en Bosch för 4100. Det var väldigt mycket mer än att köpa via andra ställen på nätet.

Vad tänker ni som kanske vet mer om detta? Se mitt förra inlägg i tråden.

marp68
22 november 2021 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Även om du har ett nytt batteri, skulle jag sätta en slant på att det är batteriet som är boven i dramat.

En ny generator kan kosta från 1.200:- till över 20.000:-.

Jag skulle köpa ett känt fabrikat av starmotor som Bosch eller Valeo.

Nu har jag en förutfattad mening om Mekonomen, grundad på egen och andras erfarenheter, och skulle inte anlita dem.
Men finns det ingen Nissan-verkstad på din ort så.......
Låt verkstaden själv köpa ut startmotorn, annars har du ingen garanti.
Verkstaden kan inte lämna garanti på ett arbete om du själv kommer med startmotorn.
Skulle medhavd startmotor senare strula inom garantitiden så får du själv demontera den och skicka in för reklamation.

Om du nu tror att det är startmotorn som det är fel på så får du en begagnad med viss garanti för mellan 150:- och 500:-, beroende på om du demonterar den själv eller köper den över disk hos någon bildemontering/bilskrot.
Din Micra har ett värde på runt 10.000:-, om den är i gott skick, så att kosta på en ny dyr startmotor skulle jag avråda från.
Får du tag på en startmotor hos någon skrot så skulle jag i ditt ställe fråga om inte någon där vill byta startmotor åt dig "svart".
Då kan du rimligen komma undan med cirka 1.000:- - mer ska du inte kosta på din bil.

Tycker jag.

Tack för din feedback.

-Tror du alltså att det kan vara generatorn ändå? Hur påverkar den själva starten? Med startkablarna till annan bil startade den inte i det kalla vädret, men när jag kört motorvärmaren ett tag startade den galant, som på somamren. Mekanikern i Dalarna mätte allt men hittade inget snabbt fel. Bra batteri, laddning. Bor annars i Stockholm där jag är nu. Och under nollan börjar problemen.

-Hittade denna Valeo för 1600 på autodoc.se: https://www.autodoc.se/valeo/1080673?__ … aNycGzNCmU
-Den Mekonomen-aknutna verkstanden finns i Västberga, där jag har lagat saker förut. De ville ha 1200 för bytet om jag tog med den själv. Då skulle det bli 2800 totalt. Ska kolla vad de köper för och vilken garanti de ger om jag tar med själv. Själva arbetet med att demontera/montera måste de väl ge garanti på? Inte på själva startmotorn förstår jag. Blir det inte en större risk om jag låter skroten byta?
-Vad tänker du om övriga på autodoc? Och hur många kw ska man välja? Ser nu att lägre även kan kosta mer än högre. Trodde högre var starkare och bättre.
-Det finns en Nissan-verkstad i närheten, men de är dyra. Ska dock kolla.
-Nissan Micra i min åldersklass verkar gå för runt 20 000 i Stockholm såg jag under året.

Tyvärr måste jag ju laga den. Ingen vill ju köpa en bil som inte startar.

Senast redigerat av marp68 (22 november 2021)

marp68
22 november 2021 · 7 Inlägg

Kikade i bildelsbasen.se. Finns begagnade för ca 650 med frakt och uppåt. Men de är ju från samma årtal, så de bör väl inte hålla så mycket längre till heller. Eller missförstår jag något här?

Det verkar ju gå att köpa nya via t.ex. autodoc för 750 och uppåt. Är de verkligen så dåliga? En Valeo kostar 1600 och bör ju hålla länge, om det är exempel på kvalitetsmärke.

Otroligt tacksam för vidare feedback.

Använder bara bilen på fritiden och kan lika gärna behålla den. Byter jag bil kan något på den rasa. På denna vet jag vad jag gjort och hur den går.

marp68
23 november 2021 · 7 Inlägg

HIttade denna nya Valeo original för 1300 på Autodoc. Den är dock på 0,7 kW. Räcker det? Sedan 1250 för montering på ansluten Mekonomen i närheten där jag har lagat bilen förut.

Vad tror ni?

Om det är något annat så förklara gärna. T.ex. hur generatorn kan påverka starten som sas ovan. Batteriet är bra kvalité, nytt och laddat. Dessutom händer det bara i kallt väder och det räcker inte med full kraft från en annan bil med startkablar. Bara med motorvärmare. Då verkar startmotorn ha tillräcklig kraft.

Batteriet visar 14,52 vid tomgång vilket är bra. Däremot ökar det inte när jag gasar, men kanske är det laddningsregulatorn som inte låter det gå högre. Antar att det finns en sådan, då jag hade en sådan på min gamla motorcykel förut.

Senast redigerat av marp68 (23 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 279 Inlägg

marp68 skrev:
HIttade denna nya Valeo original för 1300 på Autodoc. Sedan 1250 för montering på ansluten Mekonomen i närheten där jag har lagat bilen förut.

Vad tror ni?

Om det är något annat så förklara gärna. T.ex. hur generatorn kan påverka starten som sas ovan. Batteriet är bra kvalité, nytt och laddat. Dessutom händer det bara i kallt väder och det räcker inte med full kraft från en annan bil med startkablar. Bara med motorvärmare. Då verkar startmotorn ha tillräcklig kraft.

Generatorn påverkar inte startmotorn annat än om den laddat batteriet för lite och det verkar ju inte vara fallet här.

Däremot är det viktigt att se över alla anslutningar till startmotorn, den drar mycket ström, så dom verkligen mår bra. Det är vanligare med dålig kontakt än dåliga startmotorer. Blir det tex skillnad om du ansluter en startkabel mellan batteriets minus och motorblocket? Hur ser plusmatningen ut?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
marp68
23 november 2021 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Generatorn påverkar inte startmotorn annat än om den laddat batteriet för lite och det verkar ju inte vara fallet här.

Däremot är det viktigt att se över alla anslutningar till startmotorn, den drar mycket ström, så dom verkligen mår bra. Det är vanligare med dålig kontakt än dåliga startmotorer. Blir det tex skillnad om du ansluter en startkabel mellan batteriets minus och motorblocket? Hur ser plusmatningen ut?

Tack
Såg precis en video där de bytte startmotor på en bil. Språket var något indiskt, så jag förstod noll. Men han mätte mellan startmotorn och batteriet, och mätaren visade runt 2 V. Ska det vara 12 V som jag tror, då startmotorn går på 12 V?

Så det verkar kunna vara både kopplingarna och startmotorn. Ska åtminstone börja med att mäta mellan startmotorn och batteri. Om det är okej, är det nog själva startmotorn, eller hur?

Senast redigerat av marp68 (23 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 279 Inlägg

marp68 skrev:

Brådhis skrev:
Generatorn påverkar inte startmotorn annat än om den laddat batteriet för lite och det verkar ju inte vara fallet här.

Däremot är det viktigt att se över alla anslutningar till startmotorn, den drar mycket ström, så dom verkligen mår bra. Det är vanligare med dålig kontakt än dåliga startmotorer. Blir det tex skillnad om du ansluter en startkabel mellan batteriets minus och motorblocket? Hur ser plusmatningen ut?

Tack
Såg precis en video där de bytte startmotor på en bil. Språket var något indiskt, så jag förstod noll. Men han mätte mellan startmotorn och batteriet, och mätaren visade runt 2 V. Ska det vara 12 V som jag tror, då startmotorn går på 12 V?

Så det verkar kunna vara både kopplingarna och startmotorn. Ska åtminstone börja med att mäta mellan startmotorn och batteri. Om det är okej, är det nog själva startmotorn, eller hur?

Njae... Riktigt så enkelt är det inte. Eftersom det du mäter kommer bli volt och det som, egentligen, får startmotorn att snurra är ampere så säger spänningen egentligen mycket lite om hur mycket ström du faktiskt kan plocka ut vid startmotorn.

Du kan ha 12,9 volt, men så fort du belastar så störtdyker det. Förenklat kan man säga att man kan tänka sig en vattenslang till startmotorn. Vattnet kan ha samma hastighet oavsett tjocklek på slangen (vattnets hastighet motsvarar då spänningen, volt). Diametern på slangen styr hur mycket vatten som kommer fram, och motsvarar då strömmen, ampere.

Om då slangen är skadad, tänk dålig anslutning, någonstans så minskar mängden som kommer fram även fast vattnet har samma hastighet. Och mäter du då bara hastigheten (volt) så vet du fortfarande ingenting om mängden (ampere).

Hoppas det gick att förstå! tongue

Senast redigerat av Brådhis (23 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
23 november 2021 · 419 Inlägg

Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem. Även om vi använder motorvärmare startar den utan problem. Hela sommaren går perfekt men snart kommer bli samma sak som föra året.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 478 Inlägg

sollu skrev:
Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem. Även om vi använder motorvärmare startar den utan problem. Hela sommaren går perfekt men snart kommer bli samma sak som föra året.

Eh? Köldstartsensor strejkar. Du verkar ha mycket problem med dina bilar. Har du en bra verkstad att vända dig till?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem. Även om vi använder motorvärmare startar den utan problem. Hela sommaren går perfekt men snart kommer bli samma sak som föra året.

Eh? Köldstartsensor strejkar. Du verkar ha mycket problem med dina bilar. Har du en bra verkstad att vända dig till?

Det är väl egentligen så att han "är" en verkstad gissar jag...? smile

(Och borde starta en egen tråd istället för att kapa den här...)

Senast redigerat av Brådhis (23 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
23 november 2021 · 419 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem. Även om vi använder motorvärmare startar den utan problem. Hela sommaren går perfekt men snart kommer bli samma sak som föra året.

Eh? Köldstartsensor strejkar. Du verkar ha mycket problem med dina bilar. Har du en bra verkstad att vända dig till?

Jag har en Tucson mildhybrid -21 och min tjej har en qashqai-18. Men ja jag köper billiga bilar som har defekt då fixa jag själv och sälja. Verkstad har jag inte, men ja om det bli svårare att laga då har jag en verkstad som jag har bra kontakt ge 500kr brukar laga och ibland laga dem grattis. Ibland ge hundring och använder lyften när dem är på lunch eller på helgen.
Primera ägdes jag men en släckt som kör den.

marp68
23 november 2021 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Njae... Riktigt så enkelt är det inte. Eftersom det du mäter kommer bli volt och det som, egentligen, får startmotorn att snurra är ampere så säger spänningen egentligen mycket lite om hur mycket ström du faktiskt kan plocka ut vid startmotorn.

Du kan ha 12,9 volt, men så fort du belastar så störtdyker det. Förenklat kan man säga att man kan tänka sig en vattenslang till startmotorn. Vattnet kan ha samma hastighet oavsett tjocklek på slangen (vattnets hastighet motsvarar då spänningen, volt). Diametern på slangen styr hur mycket vatten som kommer fram, och motsvarar då strömmen, ampere.

Om då slangen är skadad, tänk dålig anslutning, någonstans så minskar mängden som kommer fram även fast vattnet har samma hastighet. Och mäter du då bara hastigheten (volt) så vet du fortfarande ingenting om mängden (ampere).

Hoppas det gick att förstå! tongue

Jodå, tack. Förstår. Pedagogiskt. Hur mäter jag detta? Har en multimeter. 

Har mest hållit på med motorcyklar förut. Lite enklare att komma åt saker då. Men elektronik är alltid klurigt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2021 · 17 478 Inlägg

sollu skrev:

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem. Även om vi använder motorvärmare startar den utan problem. Hela sommaren går perfekt men snart kommer bli samma sak som föra året.

Eh? Köldstartsensor strejkar. Du verkar ha mycket problem med dina bilar. Har du en bra verkstad att vända dig till?

Jag har en Tucson mildhybrid -21 och min tjej har en qashqai-18. Men ja jag köper billiga bilar som har defekt då fixa jag själv och sälja. Verkstad har jag inte, men ja om det bli svårare att laga då har jag en verkstad som jag har bra kontakt ge 500kr brukar laga och ibland laga dem grattis. Ibland ge hundring och använder lyften när dem är på lunch eller på helgen.
Primera ägdes jag men en släckt som kör den.

Jag förstår.
Nå, Det är troligen köldsartsensorn, syresensorn , kamaxelgivaren eller något annat kul. Mjukvarubugg i ECU förekommer. Koppla in din felkodsläsare (Ej billig ELM)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
24 november 2021 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:

sollu skrev:
Har en primera -6 som vägra starta när det bli kallt, men om det är plus grader startar den utan problem.

Eh? Köldstartsensor strejkar.

Eh! Vad är köldstartsensor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang