Opel Vectra 2.2 Direct startar inte

DonnieP
19 februari 2018 · 9 Inlägg

Tjenare!
Har en Opel Vectra 2.2 Direct 2006 som vägrar att starta då den dog helt plötsligt. Några dagar innan den dog så gick den bra på tomgång men när man lade i växel och ville köra så dog den över 3000varv. Har felsökt bilen provat med startkablar, startspray samt kollat så att det sprutar bensin, el allt e i sin ordning. Hade sedan in bilen för felsökning och då kom kamaxellägesgivare felaktig. Och då beställde jag hem en ny kamaxelgivare och monterade på den men samma fel igen bilen vägrar starta samt att jag provat släcla felkoden. Hade varit tacksam om man kunnat få lite hjälp här då jag spenderat massa tid och pengar på den men inget hänt.

xXSammy
20 februari 2018 · 6 569 Inlägg

2.2an med kedja? Känt fel att den sträcks.
Har motorlampan lyst innan den börja bete sig märkligt?

De/Dem
DonnieP
20 februari 2018 · 9 Inlägg

xXSammy skrev:
2.2an med kedja? Känt fel att den sträcks.
Har motorlampan lyst innan den börja bete sig märkligt?

Ja det har den gjort så fort jag råkat varva den mer än 3000rpm

DonnieP
20 februari 2018 · 9 Inlägg

DonnieP skrev:

xXSammy skrev:
2.2an med kedja? Känt fel att den sträcks.
Har motorlampan lyst innan den börja bete sig märkligt?

Ja det har den gjort så fort jag råkat varva den mer än 3000rpm

Ja det är kamkedja och sista dagarna så va motorlampan på hela tiden

xXSammy
20 februari 2018 · 6 569 Inlägg

Förmodligen är kedjan så sträckt att ventiltiderna blir fel och kompressionen blir dålig.

De/Dem
Presidento Of World
20 februari 2018 · 3 324 Inlägg

Eller något simpelt som bränslepump. Har en exakt likadan där jag bytte pump och bums så starta den fint. Nu skall jag byta en givare som gör att bränslet stryps efter 3000 varv. Allt under det går fint fint. (map-sensor heter den visst)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
DonnieP
20 februari 2018 · 9 Inlägg

MrMaz skrev:
Eller något simpelt som bränslepump. Har en exakt likadan där jag bytte pump och bums så starta den fint. Nu skall jag byta en givare som gör att bränslet stryps efter 3000 varv. Allt under det går fint fint. (map-sensor heter den visst)

Vad ligger kostnaden på allt de samt vart kan jag köpa delarna. Så de inte blir alldeles för dyrt o sedan så blir det inget av det så inte samma fel kvarstår

DonnieP
20 februari 2018 · 9 Inlägg

xXSammy skrev:
Förmodligen är kedjan så sträckt att ventiltiderna blir fel och kompressionen blir dålig.

Kan man se själv att den e sträckt då jag haft den på olika verkstäder men dom har inte kunnat komma fram till felet samt vad skulle de ligga o fixa de så inte kostnaderna överstiger bilens värde för då blir det inte lönt o fixa den ju

xXSammy
20 februari 2018 · 6 569 Inlägg

DonnieP skrev:

xXSammy skrev:
Förmodligen är kedjan så sträckt att ventiltiderna blir fel och kompressionen blir dålig.

Kan man se själv att den e sträckt då jag haft den på olika verkstäder men dom har inte kunnat komma fram till felet samt vad skulle de ligga o fixa de så inte kostnaderna överstiger bilens värde för då blir det inte lönt o fixa den ju

Eftersom du haft felkod på kamlägesgivaren är det antigen att mäta kablage mellan styrdonet och givaren

Eller använda ett oscilloskåp för att se signalen och jämföra med en frisk 2.2a

De/Dem
RichiB
10 december 2021 · 1 866 Inlägg

Presidento skrev:
Eller något simpelt som bränslepump. Har en exakt likadan där jag bytte pump och bums så starta den fint. Nu skall jag byta en givare som gör att bränslet stryps efter 3000 varv. Allt under det går fint fint. (map-sensor heter den visst)

Var det bränslepumpen i tanken du bytte eller högtryckspumpen där fram ?jag har bytt den där fram inkl map btr btg stift bränslefilter mm mm men får ej min bil att gå över 3000 arv . Plus att bilen skakar lite på tomgång .

Presidento Of World
10 december 2021 · 3 324 Inlägg

RichiB skrev:

Presidento skrev:
Eller något simpelt som bränslepump. Har en exakt likadan där jag bytte pump och bums så starta den fint. Nu skall jag byta en givare som gör att bränslet stryps efter 3000 varv. Allt under det går fint fint. (map-sensor heter den visst)

Var det bränslepumpen i tanken du bytte eller högtryckspumpen där fram ?jag har bytt den där fram inkl map btr btg stift bränslefilter mm mm men får ej min bil att gå över 3000 arv . Plus att bilen skakar lite på tomgång .

Pumpen i tanken

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
RichiB
10 december 2021 · 1 866 Inlägg

Presidento skrev:

RichiB skrev:

Presidento skrev:
Eller något simpelt som bränslepump. Har en exakt likadan där jag bytte pump och bums så starta den fint. Nu skall jag byta en givare som gör att bränslet stryps efter 3000 varv. Allt under det går fint fint. (map-sensor heter den visst)

Var det bränslepumpen i tanken du bytte eller högtryckspumpen där fram ?jag har bytt den där fram inkl map btr btg stift bränslefilter mm mm men får ej min bil att gå över 3000 arv . Plus att bilen skakar lite på tomgång .

Pumpen i tanken

Jasså okok den har jag inte bytt .
Är det svårt att byta den ?

RichiB
10 december 2021 · 1 866 Inlägg

RichiB skrev:

Presidento skrev:

RichiB skrev:

Var det bränslepumpen i tanken du bytte eller högtryckspumpen där fram ?jag har bytt den där fram inkl map btr btg stift bränslefilter mm mm men får ej min bil att gå över 3000 arv . Plus att bilen skakar lite på tomgång .

Pumpen i tanken

Jasså okok den har jag inte bytt .
Är det svårt att byta den ?

Förresten lät din pump som den skulle trots den var kass ?man hör tydligt att min arbetar när man vrider på tändningen nämligen.

Presidento Of World
10 december 2021 · 3 324 Inlägg

RichiB skrev:

RichiB skrev:

Presidento skrev:

Pumpen i tanken

Jasså okok den har jag inte bytt .
Är det svårt att byta den ?

Förresten lät din pump som den skulle trots den var kass ?man hör tydligt att min arbetar när man vrider på tändningen nämligen.

Den lät inte alls, var även ett pumpräle som hade gått till den där bak.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
RichiB
10 december 2021 · 1 866 Inlägg

Presidento skrev:

RichiB skrev:

RichiB skrev:

Jasså okok den har jag inte bytt .
Är det svårt att byta den ?

Förresten lät din pump som den skulle trots den var kass ?man hör tydligt att min arbetar när man vrider på tändningen nämligen.

Den lät inte alls, var även ett pumpräle som hade gått till den där bak.

Aha men då sitter inte mitt fel där eftersom min låter tydligt när man vrider på tändning .
Vad kan det då vara ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang