Byta glödstift Golf Mk3 1.9D

orion1
27 december 2021 · 46 Inlägg

Någon som bytt glödstift på en mk3 1.9d?
Går det att göra utan att ta loss pumpen? Ser fruktansvärt trångt ut särskilt vid cylinder 1 och 2 bakom pumpen.
Tips och tricks?
Väl mött

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2021 · 17 477 Inlägg

Dessa fanns ju både med sugdiesel/Turbodiesel och som TDi. Vilken typ har du? Och varför byta glödstift?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
28 december 2021 · 5 525 Inlägg

Trångt som fan på 1,9D och TD att byta glödstift med pumpen på plats.
Men går gör det, men räkna med ett antal svordomar innan allt sitter ihop.

Om det är dags att byta kamrem så hade jag tagit lös pumpen och bytt glödstift i samband med detta istället.

Hybrid_:
orion1 skriver 1,9D i rubriken samt skriver att det är trångt vid cyl 1 och 2, den information tyder då på att det är en 1,9 förkammarsugdiesel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2021 · 17 477 Inlägg

Okej. Byte av glödstift på en förkammardiesel kan ju vara befogat men om det är en TDi som är svårstartad är jag mer tveksam...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang