Motorlampa, kissen eller läckande tank? V70

Sonnback
4 januari 2022 · 502 Inlägg

Någon dag efter att jag köpte min V70 -05 2,5T så började motorlampan att lysa.... jag hörde att det läckte lite grann ungefär vid katalysator och ägaren innan hade bytt katalysator 2 månader innan köpet av bilen. När jag hissade upp bilen så upptäckte jag och en kompis att lambdasonden satt åt fel håll så nu har jag bytt håll på katalysatorn och trodde att allt var bra. Körde bilen kanske 10 mil och sen började lampan att lysa igen... Den bakre lambda ska väl sitta efter katten för att hålla koll så den renar som den ska?
Felkoderna som jag fick ut innan jag bytte håll på katten var

ECM 400C trevägskatalysator, bank 1 för hög signal

ECM 121D luftmassflöde för låg signal

När jag googlade på felkoden 400C så fick jag flera träffar på folk som haft problem med läckande bensintank, och slangen till påfyllningsröret på min bil har en spricka samt att packningen till bensinlocket är helt södändervittrat, kan detta tända motorlampan?
Eller att det är en biltema "sport katalysator" som är problemet?

Skall tilläggas att ingenting märks När jag kör, den går hur bra som helst! Men någon anledning finns det ju att den tänder motorlampan...

Mvh

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Undrar om dom hänger ihop egentligen?

Min gissning(!) utifrån koderna är följande:

ECM-400C: Lambdasonden gör sitt jobb och berättar att förväntat värde ej uppnås. Katalysatorn gör inte sitt jobb helt enkelt.

ECM-121D: Bilen har haft sportluftfilter som i sin tur bidragit till att ha sönder LMM:en.

Men som sagt... Gissningar!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
6 januari 2022 · 2 796 Inlägg

Jag håller med föregående med tillägget att det kan dra tjuvluft via läckande tank ovh så tända mototlampa.
Den sätts på visst undertryck när motorn går.
Dvs EVAP systemet.

Men jag är också mer åt att den är söndermodifierad.

Racekat på standard V70 tex.
Varför?
Jäklar vad mycket modifieringar som måste till innan orginal kat/avgasrör är flaskhals.  Räcker inte med mjukvara.

Samma gäller orginal luftfilter också, för övrigt. Om det är modifierat.
Har man mixtrat med kat, har man sannolikt klåpat med luftfiltret också.
Öppna inoljade luftfilter skola förpassas till återvinningen snarast möjligt och riktiga luftburken och filter återmonteras för att få bilen ordentlig igen.
LMM tar stryk. Punkt.

Dit med en orginal anpassad kat (och ev luftburk) istället.  Begagnad eller ny.

Och samma gäller lamdasonder, bara som info.
Ny orginal , begagnad eller ny anpassad, och då är det inte bara kontakten som ska vara "anpassad". 
Det ska vara RÄTT.  Kan ju ha klantats där också.

Senast redigerat av Mossan1 (6 januari 2022)

jaka54
6 januari 2022 · 5 719 Inlägg

"Vänt fel på lamdasonden"?? En lamdasond skruvas väl bara i?! Den har ju inget rätt håll/fel håll!

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Sonnback skrev:
När jag hissade upp bilen så upptäckte jag och en kompis att lambdasonden satt åt fel håll så nu har jag bytt håll på katalysatorn och trodde att allt var bra. Körde bilen kanske 10 mil och sen började lampan att lysa igen... Den bakre lambda ska väl sitta efter katten för att hålla koll så den renar som den ska?

jaka54 skrev:
"Vänt fel på lamdasonden"?? En lamdasond skruvas väl bara i?! Den har ju inget rätt håll/fel håll!

Du läste inte hela meningen/inlägget? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang