Ford Focus 2004 Temp

pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

hej på er !

försöker lokalisera felet i min ford focus 1.6 2004 flexifuel

börjar lite kortfattat för jag har inte gjort så mycket åt saken ännu , mest tänkt och gissat mig fram va problemet kan vara

problemet är : temperatur mätaren stiger vid belastning (90-110 km/h) efter 10 min ( stannar nån millimeter innan röd linje ) och uppförsbackar  sen sjunker den igen (till mitten) efter nån minut när jag släpper lite på gasen ( vill inte att den ska koka) för jag pendlar med bilen ca 80km varje dag ...

kopplade in min OD2 läsare (icarsoft Pro) inga fel koder , allt grönt men när jag bockade för temperaturmätning i toppen så visade läsaren att det var      126 celcius när jag höll hastigheten på 100-105 km/h , är det normalt ???

vet ej vad jag ska börja göra sad vill inte köpa massa delar o gissa mig fram på en bil som är så gammal sad den går som en klocka annars

nån som är proffsig på motorer här inne tongue ?

gröna markeringen betyder att mätaren stiger till den punkten och sen tillbaka till mitten efter typ 30 sekunder ... sad  (lånad bild från google)

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239080/239080-b3d5f67a22a42422a78898b9fe16d66a.jpg

Senast redigerat av pixeltox (11 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 280 Inlägg

Halvt stängd termostat...? Byt innan den blir en helt stängd termostat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 743 Inlägg

om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

Håller iofs med om det, men trasiga tempgivare brukar visa max- eller min-värdet. Just när det varierar beroende på belastning är ju termostaten ett hett(!) tips tänker jag... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:
Halvt stängd termostat...? Byt innan den blir en helt stängd termostat...

ska beställa en ASAP , tusen tack <3

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 743 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

Håller iofs med om det, men trasiga tempgivare brukar visa max- eller min-värdet. Just när det varierar beroende på belastning är ju termostaten ett hett(!) tips tänker jag... smile

det kan ju vara så helt skralt att mätarhuset fått spunk. men varit med om givare som faktist börjar visa fel oxå..  att den börjar bli sliten så interna motståndet ändrar sig..      det vanliga är ju att det börjar trycka vattten av bara fan när man går över 100grader..  120grader är rätt mycket förbi 100..

men även om den inte trycker vatten hör man att den är äkligt varm.    skulle inte köra bilen alls om den går upp så högt om det är på riktigt smile

termostaten är ju verkligen en typsik grej där tempraturen ökar när belastningen ökar. 

hände mig en sommar med våran första Seat Arosa. tydligen vanligt fel att ett mothåll som sitter i termostathusets lock spricker och pinnen som gör att termostaten trycks upp åker igenom och kan bara öppna lite..    på den gick det att stå på tongång hur länge som helst men försökte man köra drog tempen iväg.   tog tid att ta sig 1.5mil kan jag säga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

det pyser lite i expansionskärlet när jag öppnar den när jag har kommit fram till jobbet efter 30 min körning  och glykolen ligger på samma nivå , inget drastisk förändring på volym (kollat noga så det är ingen rand rund om som man kan misstolka ) får inga felkoder alls , skannat alla 8 moduler som jag har på den bilen , det ända jag får är bränsletank givare , men den funkar som det ska ändå xD

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 743 Inlägg

pixeltox skrev:

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

det pyser lite i expansionskärlet när jag öppnar den när jag har kommit fram till jobbet efter 30 min körning  och glykolen ligger på samma nivå , inget drastisk förändring på volym (kollat noga så det är ingen rand rund om som man kan misstolka ) får inga felkoder alls , skannat alla 8 moduler som jag har på den bilen , det ända jag får är bränsletank givare , men den funkar som det ska ändå xD

så du kan öppna den utan att det öser ur ?   låter ju verkligen inte som den går varm..

något fel lär du ju ha din motorlampa är ju tänd. (åh såg nu att bilen var avstängd med tändningen på ) ;-)

Senast redigerat av Growe (11 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

Håller iofs med om det, men trasiga tempgivare brukar visa max- eller min-värdet. Just när det varierar beroende på belastning är ju termostaten ett hett(!) tips tänker jag... smile

det kan ju vara så helt skralt att mätarhuset fått spunk. men varit med om givare som faktist börjar visa fel oxå..  att den börjar bli sliten så interna motståndet ändrar sig..      det vanliga är ju att det börjar trycka vattten av bara fan när man går över 100grader..  120grader är rätt mycket förbi 100..

men även om den inte trycker vatten hör man att den är äkligt varm.    skulle inte köra bilen alls om den går upp så högt om det är på riktigt smile

termostaten är ju verkligen en typsik grej där tempraturen ökar när belastningen ökar. 

hände mig en sommar med våran första Seat Arosa. tydligen vanligt fel att ett mothåll som sitter i termostathusets lock spricker och pinnen som gör att termostaten trycks upp åker igenom och kan bara öppna lite..    på den gick det att stå på tongång hur länge som helst men försökte man köra drog tempen iväg.   tog tid att ta sig 1.5mil kan jag säga smile

håller jag en hastighet på 70-80 km/h då står tempmätaren i mitten alla dagar i veckan
konstigt som fan , för några jag har pratat med IRL sa att det är ändå rätt vanligt för att jag kör en lång sträcka varje dag , och det luktar inte olja i bilen när den bil så varm som OD2 visar .. när jag startade den så var den på 65c när jag höll 70-80 km/h så blev det 92-96c och när jag drog på 100-110 km/h så steg det till 126c

pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

pixeltox skrev:

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

det pyser lite i expansionskärlet när jag öppnar den när jag har kommit fram till jobbet efter 30 min körning  och glykolen ligger på samma nivå , inget drastisk förändring på volym (kollat noga så det är ingen rand rund om som man kan misstolka ) får inga felkoder alls , skannat alla 8 moduler som jag har på den bilen , det ända jag får är bränsletank givare , men den funkar som det ska ändå xD

så du kan öppna den utan att det öser ur ?   låter ju verkligen inte som den går varm..

något fel lär du ju ha din motorlampa är ju tänd. (åh såg nu att bilen var avstängd med tändningen på ) ;-)

bilden är lånad från google , panelen ser exakt samma ut som i min ( sen har jag ritat med grönt sträck hur långt **min** mätare stiger vid den beskrivningen jag gav smile

pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

pixeltox skrev:

Growe skrev:
om den är 126grader varm så skulle den oxå trycka ur sig allt vatten..  jag skulle börja med att kolla att verkligen den är så varm..  har aldrig varit med om att en bil inte börjar trycka ur sig vatten när den blir så varm..     där skulle jag börja..  vad säger felkoden du har på motorstyrningen då?   att den är varm eller?

det pyser lite i expansionskärlet när jag öppnar den när jag har kommit fram till jobbet efter 30 min körning  och glykolen ligger på samma nivå , inget drastisk förändring på volym (kollat noga så det är ingen rand rund om som man kan misstolka ) får inga felkoder alls , skannat alla 8 moduler som jag har på den bilen , det ända jag får är bränsletank givare , men den funkar som det ska ändå xD

så du kan öppna den utan att det öser ur ?   låter ju verkligen inte som den går varm..


inte en droppe kommer ut ur kärlet när jag skruvar veck locket , det är det som e så sjukt hmm den beter sig typ vanligt som folk IRL beskriver till mig men mätaren dampar vid belastning ...


något fel lär du ju ha din motorlampa är ju tänd. (åh såg nu att bilen var avstängd med tändningen på ) ;-)

( inte min bil) lånade bilden från google

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 743 Inlägg

pixeltox skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Håller iofs med om det, men trasiga tempgivare brukar visa max- eller min-värdet. Just när det varierar beroende på belastning är ju termostaten ett hett(!) tips tänker jag... smile

det kan ju vara så helt skralt att mätarhuset fått spunk. men varit med om givare som faktist börjar visa fel oxå..  att den börjar bli sliten så interna motståndet ändrar sig..      det vanliga är ju att det börjar trycka vattten av bara fan när man går över 100grader..  120grader är rätt mycket förbi 100..

men även om den inte trycker vatten hör man att den är äkligt varm.    skulle inte köra bilen alls om den går upp så högt om det är på riktigt smile

termostaten är ju verkligen en typsik grej där tempraturen ökar när belastningen ökar. 

hände mig en sommar med våran första Seat Arosa. tydligen vanligt fel att ett mothåll som sitter i termostathusets lock spricker och pinnen som gör att termostaten trycks upp åker igenom och kan bara öppna lite..    på den gick det att stå på tongång hur länge som helst men försökte man köra drog tempen iväg.   tog tid att ta sig 1.5mil kan jag säga smile

håller jag en hastighet på 70-80 km/h då står tempmätaren i mitten alla dagar i veckan
konstigt som fan , för några jag har pratat med IRL sa att det är ändå rätt vanligt för att jag kör en lång sträcka varje dag , och det luktar inte olja i bilen när den bil så varm som OD2 visar .. när jag startade den så var den på 65c när jag höll 70-80 km/h så blev det 92-96c och när jag drog på 100-110 km/h så steg det till 126c

ja det låter ju som en termostat som fastnat..  och står halv öppen eftersom tempen är så låg när du kör sakta medans den drar skithögt när du kör fort.. 

men borde ju spruta ur sig en del vatten endå när man öppnar locket smile
det gör ju en bil i drift tempratur men det är klart om den står lite öppen så när du kör sissta biten innan du öppnar (man ska aldrig öppna locket när motorn är varm.. man kan få rejäla bränskador.) så har säkert tempraturen gått ner till under 80grader då blir det ju ingen fart på vattnet ..   så börja med termostaten som Brådis nämner det är ett ganska billigt sätt att kolla om det hjälper det är kanske  500kr inkl glykol om man gör det själv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

pixeltox skrev:

Growe skrev:
det kan ju vara så helt skralt att mätarhuset fått spunk. men varit med om givare som faktist börjar visa fel oxå..  att den börjar bli sliten så interna motståndet ändrar sig..      det vanliga är ju att det börjar trycka vattten av bara fan när man går över 100grader..  120grader är rätt mycket förbi 100..

men även om den inte trycker vatten hör man att den är äkligt varm.    skulle inte köra bilen alls om den går upp så högt om det är på riktigt smile

termostaten är ju verkligen en typsik grej där tempraturen ökar när belastningen ökar. 

hände mig en sommar med våran första Seat Arosa. tydligen vanligt fel att ett mothåll som sitter i termostathusets lock spricker och pinnen som gör att termostaten trycks upp åker igenom och kan bara öppna lite..    på den gick det att stå på tongång hur länge som helst men försökte man köra drog tempen iväg.   tog tid att ta sig 1.5mil kan jag säga smile

håller jag en hastighet på 70-80 km/h då står tempmätaren i mitten alla dagar i veckan
konstigt som fan , för några jag har pratat med IRL sa att det är ändå rätt vanligt för att jag kör en lång sträcka varje dag , och det luktar inte olja i bilen när den bil så varm som OD2 visar .. när jag startade den så var den på 65c när jag höll 70-80 km/h så blev det 92-96c och när jag drog på 100-110 km/h så steg det till 126c

ja det låter ju som en termostat som fastnat..  och står halv öppen eftersom tempen är så låg när du kör sakta medans den drar skithögt när du kör fort.. 

men borde ju spruta ur sig en del vatten endå när man öppnar locket smile
det gör ju en bil i drift tempratur men det är klart om den står lite öppen så när du kör sissta biten innan du öppnar (man ska aldrig öppna locket när motorn är varm.. man kan få rejäla bränskador.) så har säkert tempraturen gått ner till under 80grader då blir det ju ingen fart på vattnet ..   så börja med termostaten som Brådis nämner det är ett ganska billigt sätt att kolla om det hjälper det är kanske  500kr inkl glykol om man gör det själv smile

jjooo jag tänkte på det oxå och hade tjocka vantar på innan jag pillade på locket smile det lärt aldrig typ så när man tar väck ett blåsmunstycke från kompressor slangen , det var bara att svagt långt tsssssssss.. inte en droppe skvättes ut tongue tongue
jag tror inte att bilen hinner gå ner i temp för jag håller hastigheten 40 km/h i typ 1-2 min innan jag är på parkeringen , o då kollade jag direkt med kärlet smile

Senast redigerat av pixeltox (11 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 743 Inlägg

pixeltox skrev:

Growe skrev:

pixeltox skrev:

håller jag en hastighet på 70-80 km/h då står tempmätaren i mitten alla dagar i veckan
konstigt som fan , för några jag har pratat med IRL sa att det är ändå rätt vanligt för att jag kör en lång sträcka varje dag , och det luktar inte olja i bilen när den bil så varm som OD2 visar .. när jag startade den så var den på 65c när jag höll 70-80 km/h så blev det 92-96c och när jag drog på 100-110 km/h så steg det till 126c

ja det låter ju som en termostat som fastnat..  och står halv öppen eftersom tempen är så låg när du kör sakta medans den drar skithögt när du kör fort.. 

men borde ju spruta ur sig en del vatten endå när man öppnar locket smile
det gör ju en bil i drift tempratur men det är klart om den står lite öppen så när du kör sissta biten innan du öppnar (man ska aldrig öppna locket när motorn är varm.. man kan få rejäla bränskador.) så har säkert tempraturen gått ner till under 80grader då blir det ju ingen fart på vattnet ..   så börja med termostaten som Brådis nämner det är ett ganska billigt sätt att kolla om det hjälper det är kanske  500kr inkl glykol om man gör det själv smile

jjooo jag tänkte på det oxå och hade tjocka vantar på innan jag pillade på locket smile det lärt aldrig typ så när man tar väck ett blåsmunstycke från kompressor slangen , det var bara att svagt långt tsssssssss.. inte en droppe skvättes ut tongue tongue
jag tror inte att bilen hinner gå ner i temp för jag håller hastigheten 40 km/h i typ 1-2 min innan jag är på parkeringen , o då kollade jag direkt med kärlet smile

mm om din termostat fungerat som den skulle hade den hållt kvar tempraturen hela vägen eftersom den inte hade släppt ut något till kylaren om den inte var varm nog..      antar att den är rätt seg upp i temp oxå?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pixeltox
11 januari 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

pixeltox skrev:

Growe skrev:

ja det låter ju som en termostat som fastnat..  och står halv öppen eftersom tempen är så låg när du kör sakta medans den drar skithögt när du kör fort.. 

men borde ju spruta ur sig en del vatten endå när man öppnar locket smile
det gör ju en bil i drift tempratur men det är klart om den står lite öppen så när du kör sissta biten innan du öppnar (man ska aldrig öppna locket när motorn är varm.. man kan få rejäla bränskador.) så har säkert tempraturen gått ner till under 80grader då blir det ju ingen fart på vattnet ..   så börja med termostaten som Brådis nämner det är ett ganska billigt sätt att kolla om det hjälper det är kanske  500kr inkl glykol om man gör det själv smile

jjooo jag tänkte på det oxå och hade tjocka vantar på innan jag pillade på locket smile det lärt aldrig typ så när man tar väck ett blåsmunstycke från kompressor slangen , det var bara att svagt långt tsssssssss.. inte en droppe skvättes ut tongue tongue
jag tror inte att bilen hinner gå ner i temp för jag håller hastigheten 40 km/h i typ 1-2 min innan jag är på parkeringen , o då kollade jag direkt med kärlet smile

mm om din termostat fungerat som den skulle hade den hållt kvar tempraturen hela vägen eftersom den inte hade släppt ut något till kylaren om den inte var varm nog..      antar att den är rätt seg upp i temp oxå?

vet ej om det klassas som lång tid eftersom detta händer mig första gången angående temperaturen , temp mätaren hamnar i mitten efter typ 10 min körning efter start på morgonen då håller jag hastigheten 50-60 km/h

xXSammy
12 januari 2022 · 6 571 Inlägg

Har kylsystemet nyligen varit tömt? Får den symtomen då om bilen inte blivit tillräckligt luftad - Måste påfyllas med vakuum.
I vissa fall måste även en kylslang bytas för att ens kunna lufta systemet.

De/Dem
pixeltox
12 januari 2022 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
Har kylsystemet nyligen varit tömt? Får den symtomen då om bilen inte blivit tillräckligt luftad - Måste påfyllas med vakuum.
I vissa fall måste även en kylslang bytas för att ens kunna lufta systemet.

har pratad med lite folk idag och dom sa att jag ska

1. tömma systemet o lufta o rensa för den har nog inte varit rörd sedan 2005 tongue jag äger bilen nu i ett halvt år sen har jag oxå hört att det e inte bra att blanda glykol , har alltid använt röd som det ska vara till denna bilen men vem vet vad som har hänt innan
2. byta termostat
3. plocka isär spjälhuset
4. byta tempgivare


tusen tack för alla svar <3 man lär sig något nytt varje dag <3 bilar är som fruntimmer ..man vet inte vart man ska börja d(^-^)b

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2022 · 13 743 Inlägg

pixeltox skrev:

xXSammy skrev:
Har kylsystemet nyligen varit tömt? Får den symtomen då om bilen inte blivit tillräckligt luftad - Måste påfyllas med vakuum.
I vissa fall måste även en kylslang bytas för att ens kunna lufta systemet.

har pratad med lite folk idag och dom sa att jag ska

1. tömma systemet o lufta o rensa för den har nog inte varit rörd sedan 2005 tongue jag äger bilen nu i ett halvt år sen har jag oxå hört att det e inte bra att blanda glykol , har alltid använt röd som det ska vara till denna bilen men vem vet vad som har hänt innan
2. byta termostat
3. plocka isär spjälhuset
4. byta tempgivare


tusen tack för alla svar <3 man lär sig något nytt varje dag <3 bilar är som fruntimmer ..man vet inte vart man ska börja d(^-^)b

spjällhuset förstår jag inte vad det har med saken att göra men byta vätska gör man när man byter termostaten  tempgivaren kan man byta med kallt system ganska smidigt och snabbt så det förlorar man knappt någon kylvätska när man byter. 

men tömmer du systemet för att rensa och göra rent så byter man termostaten samtidigt    glykolen är nog den dyraste delen en termostat brukar inte kosta speciellt mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang