Turbokonvertering Vw vento 1.8l 1995

Jag bestämde mig för att turbokonvertera en bil, men visste inte vilken. Jag ville ha en gammal bil utan massa krånglig elektronik, som även har gott om utrymme under huven. Då blev det en Volkswagen vento 1995 års modell. Perfekt bil att sätta en turbo på. Denna bil var i bra skick och den hade gått 9000 mil när jag köpte denna 2021. Denna bil har en centralinsprut i förgasaren vilket gör denna bil fullt möjlig att köra med turbo. Turbon blir en td04h13c ( tror det är 940 turbo? ) ,då jag hade denna hemma på hyllan
  • 19 Följare
  • 7 499 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 maj
Turbotokig
25 december 2021 · 34 Inlägg

såhär såg den ut vid inköp, väldigt fräsh, lite rost fanns det såklart men inte mycket för att vara en 95a.  Denna bil har mono motronic ( eller jetronic? ). den mäter insugstemp, varvtal, hastighet, gasspjäll, vattentemp och lambda för att justera hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Många bilar mäter motorns undertryck också för att veta hur mycket soppa som ska sprutas in, men inte denna bil. Därför är detta en perfekt bil att köra med turbo då han inte vet om att det är övertryck. Han märker alltså att bilen går magert när jag överladdar   ( via lambdasonden ) och sprutar då in mer soppa. Men orginalsprutet pallar ju inte att spruta på med hur mycket som helst, därför kommer jag använda kallstartsventiler som extrasprut.

.https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-fbcc27ce22a114f25cb73dcaa99b042e.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (19 januari )

Turbotokig
25 december 2021 · 34 Inlägg

Först måste man ju självklart göra det tråkiga innan man börjar med det roliga. Svetsa med pinne på bilplåt är inte lätt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-b94207f4e8a0bb4433fd8f7bbce656c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-e232da34365e0d4370ae0438288f7f7d.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (25 december 2021)

Turbotokig
25 december 2021 · 34 Inlägg

Toppen är av. Rengjort kleggiga ventiler och passade även på att slipa in dom. Vassa kanter i förbränningsrummet vill vi inte ha i en turbomotor, det slipar vi bort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-e20d3516be10d21b6c7b84a695ba8e5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-7acf463918cc6c9faf012fc872b49faf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-81401cf7554bdfa762dfb352c7f7c357.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (25 december 2021)

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Beställde ett grenrör som egentligen är till en turbodiesel, passa perfekt! Provmontering av snurbon för första gången.. Av någon anledning är inte ytan plan på denna turboflänsen. Då får vi bygga denna "platta". Det är vääldigt trångt med insuget precis ovanför grenröret, Fick slipa mycket på alun på insuget då det tog i på några ställen på grenröret

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-18e9b50fed53e6a4bad7c6fee9e27074.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-c8248b2082deddcb7ca84bf50169c309.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-d8793be7f4db8ea397ddfd9384a663de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-dff37dfcd32d414ce8eef72c0d797f4f.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (27 december 2021)

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Jag var tvungen att vända på insugsidan av turbon 180 grader, tyvärr passade ju ej wastegate armen längre då . Då fick jag bygga eget fäste till den (brevid pysventilen) som syns på bilderna ovanför. Även förlänga armen fick jag göra. Utsticket på pinnen lämnade jag kvar, då jag kom på att det blir lite lättare att ta av armen när allt sitter på plats i bilen sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-2ba143e47086fff785afc72a1ec5f470.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (19 januari )

vEight Baronen
26 december 2021 · 1 308 Inlägg

Det är så roligt med udda projekt! Smidigt att dieselgrenröret passar på bensinmotorn men det är en nackdel att insuget hamnar så nära grenröret. Du vill hålla värmen så långt borta från insuget som möjligt.
Kör hårt!

Elbilar kan dra åt helvete.
Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Provmontering på bilen. Första böjen av downpipen köpte jag färdig, en rostfri saab 9000 downpipe med  en väldigt skarp böj, precis vad jag behövde ha. Här märkte jag att motorfästet kommer krocka med downpipen. Då fick jag bygga eget motorfäste, kapa av den och korta ner den. Ren jäkla tur att lamban fick plats!! Här ser ni även att det blir trångt på turbons trycksida, Kan inte vrida upp den mer än så då slår den i insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-03b7eaed79265f5f1f9f8503d95f2a1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-0a4cb574d34db9674de2227078ea01ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-bb1d10f5565b730b542e4d24a90c2626.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-9e6368962ae8b17901afd6f330a6ef0a.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (27 december 2021)

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

projekt downpipe. Ser lite fånigt ut att gå från 3" till 2". Men katalysatorn är 2 tum anslutning så då fick det bli så. Slutresultatet av svetsningen får ni inte se då det är inget jag är stolt över wink.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-037c18a67a51aa33cfa67a28736b26cd.jpg

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Oljereturen. (här syns mina svetsskills iallafall)


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-3a548817446796a2bb0578b11af32973.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-f86caa14f29ca5fc0a1989a91be4d1f0.jpg

Senast redigerat av Turbotokig (27 december 2021)

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Då jag hade rostfria rör hemma så fick det bli rostfria tryckrör, snyggt men tungt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-95e086b74bc90b9e9a11001d23bfeeff.jpg

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

Dags för intercooler big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-9be51dd1457cc3706e1a9abf95620d8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-330f62a44ab017ef398d7680fa26e843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-88fd77e50a1a764509ce6a66be66c4d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-898c6dc3d37044ce7b792b40f3f65849.jpg

Turbotokig
26 december 2021 · 34 Inlägg

såhär långt har jag kommit nu, Bilen laddar 0.5 bar. Låter nästan lite för mycket med den där dumpventilen big_smile men coolt ljud. . nästa steg är mer bränsle. tanken är att ha några kallstartsventiler på insuget som styrs av tryckvakter, hade tänkt att ha en kallstartsventil som öppnar vid varje hektobar, eller det kanske blir för mycket? Det svåra är att veta hur många som behövs. Här behöver jag gärna tips!

Senast redigerat av Turbotokig (26 december 2021)

SuperGnaget
11 januari · 560 Inlägg

Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget tongue
Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.

MSCR
BMW 335I (2011)
Honda Civic "MA9" (1996)
Turbotokig
13 januari · 34 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget tongue
Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.

Turbon är rätt gömd där bakom. jag kommer att ta bort tryckrör vid besiktning och låta turbon sitta kvar, och sätta tillbaka orginal luftburk på insuget då kommer ju bilen gå som en vanlig sugis. Men det är många månader kvar tills besiktning.

Turbotokig
13 januari · 34 Inlägg

5 stycken kallstartsventiler hittade jag hemma i farsans gamla gömmor. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-be04dfeb105fd0812df3b543922024ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-17333cce59fdd8f4e60b13f89237a609.jpg

SuperGnaget
17 januari · 560 Inlägg

Turbotokig skrev:

SuperGnaget skrev:
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget tongue
Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.

Turbon är rätt gömd där bakom. jag kommer att ta bort tryckrör vid besiktning och låta turbon sitta kvar, och sätta tillbaka orginal luftburk på insuget då kommer ju bilen gå som en vanlig sugis. Men det är många månader kvar tills besiktning.

Ok, kan gå men en turbo som "frivarvar" låter rätt mkt hehe

MSCR
Honda Civic "MA9" (1996)
BMW 335I (2011)
Turbotokig
19 januari · 34 Inlägg

Första provturen med kallstartsventilerna. Provisoriskt inkopplad (3st) till en brytare i kupen som jag håller i med högerhanden medans jag kör. Shiit! Stor märkbar skillnad när jag jag laddar mina 0.5bar och håller inne brytaren. Och då var bara 3 av 5 inkopplade!! Håller nu på att löda ihop allt så det blir lite snyggare.

Även reläer och tryckbrytare ska dit. Jag vill ju inte att alla kallstartsventiler ska öppna samtidigt, de ska "stega upp" med laddtrycket. Tex att första öppnar vid 0.2 bar, nästa vid 0.3 bar osv... Mycket kablar blir det! bild kommer när allt sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-c75707ebab47bf8a10347c540c4afdfc.jpg

amazinjoey
19 januari · 1 070 Inlägg

Ett tips, T5 konvertera styrsystemet så blir det lätt att trimma och styra allt smile

SuperGnaget
20 januari · 560 Inlägg

Skaffa en bredbandslambda så du kan ha koll på blandningen, hjälper sjukt mkt!

MSCR
Honda Civic "MA9" (1996)
BMW 335I (2011)
Turbotokig
21 januari · 34 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Skaffa en bredbandslambda så du kan ha koll på blandningen, hjälper sjukt mkt!

Har kikat på det innan, men det är så satans dyrt! Så jag beställde en analog voltmätare med mätområde på 0-1v istället. Kostade 100kr från kina. Sedan kopplar jag in den på lambdan bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang