CNS - En Kärlekshistoria. Volvo 765 GLE -88

Hej, vad kul att du hittade hit! Här har vi ett projekt som handlar om en ganska så ovanlig syn efter landets vägar idag, en Volvo 765 -88 med en unik historik. Bilen såldes ny till fd civilingenjören Gunnar A. Hambraeus ( *1919 - ?2019). Bilen såldes av Gunnar till hans dotter 1996, varav hon brukade bilen t.o.m 2004, då hon sålde den till grannfamiljen till familjen jag köpte bilen utav. Det har blivit lite mer gjort med bilen än vad jag planerade från första början, men jag är verkligen helnöjd med hur resultatet blivit! Nu satsar vi på många fler fina mil och månader tillsammans! Häng med :)
  • 69 Följare
  • 58 644 Visningar
  • Projektet avslutat 30 januari 2022
Berglund_89
27 december 2019 · 1 476 Inlägg

Såg att tråden på min kära gamla ögonsten ännu var aktiv, så jag kan glatt meddela alla följare att kompisen som jag skrev tidigare löste problemet med bilen i en grisblink tongue han vet nog knappt själv hur mkt D24-grejer han har liggandes lol

Iallafall, det som fick åtgärdas var dieselpumpen som var tvärslut, så nu startar den och går jättefint.

Tänk när han kom in till stan med den färdig, och jag fick provköra den, inte ett öga var torrt kan jag säga.

Jag sålde bilen till helt rätt kille, verkligen! <3

Vi har småpratat litegrann fram och tillbaka, jag och kompisen, och om allt går i lås så får jag snart jobb nu igen, så jag kan köpa tillbaka den om några månader.
Jag saknar den faktiskt. sad

Men bilen lever iallafall, den har gått i vinter-ide nu dock, planerna som finns på den nu är Addon runtom enligt kompisen.

Jag vet inte vad Admin säger om tråden ska låsas, eller om vi ska vänta tills jag ger rakt besked om jag köper tillbaka bilen eller inte? smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Danne_1977
14 mars 2020 · 3 292 Inlägg

Jag håller på och ska ta mig för med ett sånt här projekt jag också, har en 765 från 1989 som jag ska ner med diesel i, möjligen D24, Visst behövde du inte byta hela framvagnsbalken va ? Bara själva fästena på balken och kuddarna ? Bytte inte du bakaxeln ? Dom brukar varva mycket mer när man kör manuell på en automatbakaxel..  Ska tillägga att min är inte lika fin som din var, min har mossa på vissa ställen men ingen rost big_smile och endast 3 ägare före mig inklusive bilhandlaren, helt oskruvad dessutom big_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Berglund_89
14 mars 2020 · 1 476 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Jag håller på och ska ta mig för med ett sånt här projekt jag också, har en 765 från 1989 som jag ska ner med diesel i, möjligen D24, Visst behövde du inte byta hela framvagnsbalken va ? Bara själva fästena på balken och kuddarna ? Bytte inte du bakaxeln ? Dom brukar varva mycket mer när man kör manuell på en automatbakaxel..  Ska tillägga att min är inte lika fin som din var, min har mossa på vissa ställen men ingen rost big_smile och endast 3 ägare före mig inklusive bilhandlaren, helt oskruvad dessutom big_smilebig_smile

Tjenare, Nej exakt, bytte bara fästena och kuddarna, bakaxeln är densamma som satt original, varvar runt 2600 i 90 tänker jag..
Nice med få ägare! Min var också oskruvad, tills det kom någon dieselkåt fjortis.. roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Danne_1977
14 mars 2020 · 3 292 Inlägg

Under 90 talet konverterade jag flera 760 till Diesel, äldre modeller då förstås, och satte i manuell låda, jag upplevde det som att den varvade mycket mer faktiskt, har läst att man bör byta bakaxel för att få rätt varvtal osv.. men jag lär väl testa o se hur jag upplever detta nu helt enkelt, många år senare alltså. Men jag vill helst köra med automat så jag ska nog försöka hitta en billig som passar D24 tror jag.. ska jag köra manuell blir det väl till att ta pedalställ från 940 antar jag ? Alternativt en Manuell 960 ? Då blir det väl per automatik problem med vajerkoppling också som M46 är tillverkad för antar jag ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Berglund_89
30 januari 2022 · 1 476 Inlägg

21 månader senare kan jag väl skriva att min bästa vän sålde den till sin svåger, och han (svågern) gjorde en jäkla massa med den som inte blivit rätt gjort under det hektiska semester-meket.

Så bilen pinar på och går som den ska idag, dock är bilen nyligen såld igen till en annan gemensam vän till oss alla 3.
Så nu åker D24an ur igen, och i kommer en om606 med det vanliga godiset. wink

Iallafall så låser jag tråden här och nu.
Ha det bra allesammans.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang