Volvo 740 startar inte

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Min 740 med en b230f startar ej. Den tänder inte när man kör på starten men i läge 2 gnistrar det och när man släpper gnistrar det väldigt fort.
Nybytt:
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Prövat med annan box
Tändmodul
Vevaxelgivare


Den dog bara under körning så tacksam för lite hjälp.

Mvh David

Robban_F Avstängd
10 februari 2022 · 301 Inlägg

Nu blir jag trött! Vad har du FELSÖKT (istället för att byta allt)?
Felsökning:
1. Felkoder?
2. Bränsletillförsel?

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Inga felkoder det första jag gjorde var att kolla det. Och stiften är blöta så soppa får den dom blir dyngsura

Robban_F Avstängd
10 februari 2022 · 301 Inlägg

Bra! Det skulle du ha skrivit i den ursprungliga beskrivningen! Ingen här kan läsa dina tankar!

Senast redigerat av Robban_F (10 februari 2022)

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Jag är nybörjare på detta forum så det är inte så lätt att veta allt men ska ha det i åtanke!

Robban_F Avstängd
10 februari 2022 · 301 Inlägg

Mitt nästa steg skulle vara att mäta batterispänningen när starmotorn är igång. Kan du be en kompis att hjälpa till?
Vad får du för spänning?

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Det borde inte vara något problem. För den går inte heller igång när man rullar den. Plus att den har hostat ut svart rök ur insuget när man försök starta

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Glömde skriva med att jag har testat med er annat laddat batteri och startkablar osv.

Steff240
10 februari 2022 · 1 023 Inlägg

Kommer det ingen gnista på starten kan man misstänka tändningslåset, sitter en kontakt/strömbrytare där som kan bli dålig med åren.
Dock borde den gå att bogsera igång om du har gnista på läge 2....

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Inget fel på tändningslås heller för har kört knapp till startmotorn och det gjorde ingen skillnad men gick att bogsera igång endast en gång av 10-20 försök och svartrykte gick jättedåligt och dog Direkt man försökte köra iväg

Steff240
10 februari 2022 · 1 023 Inlägg

Det kan vara fel på tändningslåset trots att startmotorn går. Strömmen till tändspole och dylikt kommer ju från tändningslåset, så att säga.

Har du kollat kamremmen? Den kan ha hoppat en kugge eller 2 så att tändningen inte längre stämmer.

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Ja jag har kikat kamremmen och nollat den vid 2 tillfällen

Steff240
10 februari 2022 · 1 023 Inlägg

Och du är säker på att det är 100% rätt?
Nedre remskivan kan nämligen släppa i vulkningen och vrida sig så att märkningen inte stämmer.
Jag har även varit med om att låskilen i kamaxelns drev brustit så att drevet vridit sig några grader. Därmed stämde inte tändinställningen längre.

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Men gnistan bör väl ändå existera utifall det står fel?

Steff240
10 februari 2022 · 1 023 Inlägg

Gnistan borde finnas där ändå...

Daviddddd
10 februari 2022 · 9 Inlägg

Man kan ju tycka det. Lyckades få gnista här om dagen och har haft det och den startade nästan men sen så idag försvann gnistan medans vi felsöktr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang