Extra diselpump?

D24td
11 april 2022 · 19 Inlägg

Tjenare, nämligen så att jag misstänker att min bil drar tjuvluft från någon ledning, detta gäller en Nissan king CAB 2001 med td2.5 motor om detta spelar någon roll. Om jag ska gå ut och starta bilen så får jag stå i ca 1-3 min på starten för att motorn ska hoppa igång, men när den väl är igång så går den fint, är detta ett symptom på tjuvluft? Jag tänker att jag ska sätta i en extra diselpump, som hjälper till att pumpa fram diesel till filter och därefter till pumpen i motorn, detta borde ju göra så att den startar lättare, men den "extra" pumpen ska endast bara igång under start, någon som vet om detta skulle funka, och vet hur man ska koppla en extra diselpump

Tacksam för svar då det verkligen behövs fixas så snabbt som möjligt

Steff240
11 april 2022 · 1 017 Inlägg

Borde finnas någon form av backventil på bränslematningen så att soppan inte rinner tillbaka till tanken. Kan vara det som strular.

Går bilen som den ska annars BORDE det inte vara tjuvluft...

Är det samma fenomen oavsett om motorn är kall/varm eller om den stått avstängd kort/länge?

Brådhis * Voff voff *
11 april 2022 · 10 279 Inlägg

Tjuvluft? Snarare ett läckage eller dåliga backventiler...

Hitta felet och laga det istället för att kludda dit en extra pump. Originalpumpen kunde garanterat pumpa tillräckligt när bilen var ny...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
12 april 2022 · 7 288 Inlägg

jag hade monterat en backventil före pumpen istället,, haft det på 2 dieselbilar med samma symtom,, vips så funkar det som det ska igen,, mkt vanligt backventiler i pump, filter ger upp

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang