Motoroptimering dsg

saxofonisten
17 april 2022 · 41 Inlägg

Hej,

Jag funderar på en motoroptimering på min passat. Den har gått över 20.000 mil och har en dsg-låda, den har 170 hk i nuläget.
DubbelmasseSvänghjulet är bytt.

Är det ngt ni rekommenderar eller avråder ifrån?
Vad jag förstått ska man undvika att sätta i en box i alla fall.

Dieselpriset är högt och förbrukningen kanske går ner ngt?

Glad påsk!

Brådhis * Voff voff *
17 april 2022 · 10 287 Inlägg

Lägre förbrukning är en myt. Samma förbrukning men mer effekt kan i vissa fall med lite fabtasi stämma. Roligare bil? Stämmer definitivt! smile

Tanka för pengarna om du bara är ute efter att spara bränsle.

Undvik alltid boxar. Det är dyrt skräp! Finns mängder med effektmätningar som visar att boxen ger extremt lite eller ingen effektökning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
saxofonisten
17 april 2022 · 41 Inlägg

Brådhis skrev:
Lägre förbrukning är en myt. Samma förbrukning men mer effekt kan i vissa fall med lite fabtasi stämma. Roligare bil? Stämmer definitivt! smile

Tanka för pengarna om du bara är ute efter att spara bränsle.

Undvik alltid boxar. Det är dyrt skräp! Finns mängder med effektmätningar som visar att boxen ger extremt lite eller ingen effektökning.

Tackar! Ja roligare bil räknar jag men trodde faktiskt att det skulle ge mer effekt. Både hk och Nm ska väl öka, även om det kanske inte är så mkt.

krambriw
17 april 2022 · 431 Inlägg

Klart det ger mer effekt och ökat vrid. Beror lite på vad du väljer, man vill ju inte övertrimma så att grejorna skadas. Själv har jag bsr steg 1 på min 2.0 tdi sedan första dagen jag fick den 2013. Visst blev det bättre, från 177 till 200 hk och märkbart bättre vrid vilket gör att den blir starkare på alla växlar, min förbrukning blev något lägre faktiskt, jag behöver inte gasa lika mycket för att nå samma fart som tidigare. Sedan sabbade audi det hela själva när dom uppgraderade bilen map pga dieselgate, då gick förbrukningen upp märkbart. Dock blev jag lite besviken på totalkänslan, jag hade förväntat mig att känna en större förbättring, trimningen märktes betydligt mer då jag några år tidigare la in bsr på bilen jag hade innan, det var också en audi a6 men en bensinare 1.8T, den motorn blev väldigt pigg, rapp och stark

Men varning, när vi la in bsr på min dotters audi a4 quattro, så började det "slira" inne i växellådan, förmodligen var kopplingen alldeles för sliten av tidigare ägare för att palla med det ökade vridet så vi fick lov att backa tillbaka till original. Vet inte om du behöver tänka på sånt när det gäller en automatlåda

Senast redigerat av krambriw (17 april 2022)

saxofonisten
17 april 2022 · 41 Inlägg

krambriw skrev:
Klart det ger mer effekt och ökat vrid. Beror lite på vad du väljer, man vill ju inte övertrimma så att grejorna skadas. Själv har jag bsr steg 1 på min 2.0 tdi sedan första dagen jag fick den 2013. Visst blev det bättre, från 177 till 200 hk och märkbart bättre vrid vilket gör att den blir starkare på alla växlar, min förbrukning blev något lägre faktiskt, jag behöver inte gasa lika mycket för att nå samma fart som tidigare. Sedan sabbade audi det hela själva när dom uppgraderade bilen map pga dieselgate, då gick förbrukningen upp märkbart. Dock blev jag lite besviken på totalkänslan, jag hade förväntat mig att känna en större förbättring, trimningen märktes betydligt mer då jag några år tidigare la in bsr på bilen jag hade innan, det var också en audi a6 men en bensinare 1.8T, den motorn blev väldigt pigg, rapp och stark

Men varning, när vi la in bsr på min dotters audi a4 quattro, så började det "slira" inne i växellådan, förmodligen var kopplingen alldeles för sliten av tidigare ägare för att palla med det ökade vridet så vi fick lov att backa tillbaka till original. Vet inte om du behöver tänka på sånt när det gäller en automatlåda

Dieselgate-uppgraderingen är redan gjord, tyckte bilen blev väldigt seg i början men antingen blev det bättre sedan eller så vande jag mig…kommer det att göra att jag inte känner mig nöjd tror du?

Jag har som sagt en DSG och har läst lite om att de inte tål högre belastningar.

Tur det gick att rätta till dotterns bil.

krambriw
18 april 2022 · 431 Inlägg

kommer det att göra att jag inte känner mig nöjd tror du?

Svårt att säga hur du kommer uppleva det, beror nog på vilken motor du har. Utav alla tre audi dieselbilar jag lagt in bsr steg 1 på (1.6 tdi 106 hk, 2.0 tdi 140 hk och 2.0 177 hk) så märkte jag mest förbättringen på dotterns 140 hk men tyvärr, där började kopplingen slira vid 3000 varv, just där momentet var som störst. På dom andra kändes det som att dom blev något piggare, något starkare men inget man kände som en "rejäl skjuts". Tror du skulle märka betydligt större skillnad på bensinare, så var det ju på min gamla 1.8T, den blev riktigt pigg, snudd på nästan nervös

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang