Nolla B230 ordentligt

julisj
20 april 2022 · 27 Inlägg

Hej, bytt motor i min 940 nyligen men den gick inte helt som den skulle vid första starten, så jag kollade så att remhjulet samt kamhjulet var nollad och försökte igen. Denna gång gick motor inte alls igång. Kollade då svänhjulet som mycket riktigt satt fel. Tog ner låda, vände självhjulet rätt och satte allt på plats. Motor startar fortfarande inte, så jag dubbelkollar att både remhjulet och kamhjulet är nollat, svänghjulet står rätt. Testar sedan med en mejsel in genom tändstiftshålet för att se om motorn är i TDC, och märker snabbt att det är den inte. När remhjulet är "nollat" så är kolven ungefär halvvägs nere.

Då jag inte har krabbat med remhjul förut så undrar jag hur jag ska gå till väga? Vet att jag behöver ta ner lådan och sätta svänghjulet rätt (enligt kolven denna gången och inte enligt det felaktiga remhjulet). Men hur tar man av remhjulet och hur sätter man dit det igen med markeringen rätt? Sitter det någon typ av kil (halvmåne formad enligt mina sökningar?) Vill gärna få allt att stå så pass rätt att motorn fungerar, men kanske inte så pass noga att man ska använda en klocka till att mäta då jag inte har en sådan och är inte så sugen på att köpa en bara för att använda den en gång smile

Tacksam för svar!

Mvh Julius

Jeebz
20 april 2022 · 536 Inlägg

Kör du med standard remhjul så kan det hända att vulkningen i remhjulet blir dålig och då kan ytterdelen börja snurra från centrum vilket gör att markeringen flyttar sig och inte visar rätt längre.

Om du bytt motor så kanske du har en motor till med ett remhjul extra och kika om dom diffar med varann.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang