VW Transporter 2.4D Motor ?

Danne_1977
18 maj 2022 · 3 292 Inlägg

Jag har grunnat lite på en sak, hitta reservdelar till VW 2.4D är i det närmaste omöjligt, skulle man kunna ta ett 2.5Tdi block som är 81mm borr (2.4D har 79,5mm har jag för mig) och slänga på en 2.4D topp med tillhörande kam och få det att lira med resten av 2.4D grejer så som pump (mekpunp) och allt annat, topparna ser faktiskt nästan identiska ut förutom att 2.4D har mindre ventiler än Tdi har..

Eller, blir dom 1.5mm större borr för mycket för 2.4D originalpump att leverera diesel så den kommer gå i nån ordning ? Skulle inte tro att man kan ta topp och block från Tdi och ta bort turbon och använda 2.4D insug och avgasgrenrör och pump eftersom den då kanske absolut inte kan leverera tillräckligt med diesel ?

Tacksam för svar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Steff240
18 maj 2022 · 1 018 Inlägg

Det gäller att kylkanaler och oljekanaler verkligen sitter på samma ställe på topparna, så att inte flödet stryps. Dessutom ska ju toppackningen täta ordentligt också, vilket nog inte är självklart när borret är annorlunda neutral

Är det överliggande kam på dom motorerna? Och isåfall är det samma storlek på kamdrevet? Är det större eller mindre blir utväxlingen mellan kammen och vevaxeln fel...

Men har du tid och energi över så testa vetja! Kan inte gå mer än åt helvete wink
Jag älskar såna här smådumma projekt!

Dieselpumpen kan du säkert skruva upp lite grann om den inte orkar med smile

Danne_1977
18 maj 2022 · 3 292 Inlägg

Steff240 skrev:
Det gäller att kylkanaler och oljekanaler verkligen sitter på samma ställe på topparna, så att inte flödet stryps. Dessutom ska ju toppackningen täta ordentligt också, vilket nog inte är självklart när borret är annorlunda neutral

Är det överliggande kam på dom motorerna? Och isåfall är det samma storlek på kamdrevet? Är det större eller mindre blir utväxlingen mellan kammen och vevaxeln fel...

Men har du tid och energi över så testa vetja! Kan inte gå mer än åt helvete wink
Jag älskar såna här smådumma projekt!

Dieselpumpen kan du säkert skruva upp lite grann om den inte orkar med smile

Relativt intressant frågeställning ang pumpdrev och kamdrev, jag tänker att det borde vara enklast att bara ta en 2.5Tdi antingen från Audi eller VW eller Volvo D5252T som i grunden är samma motor men med olika hästar, ta bort turbo och smocka dit 2.4D grejerna så som pump och allt annat.. det är ju samma bultmönster till växellådan också så där ser jag inga större problem heller. Tar jag hel motor 2.5Tdi så blir det inga problem med toppackning osv eftersom jag antagligen kommer använda den packning som ska vara där, om jag hittar en motor som går bra behöver jag inte ens lyfta på toppen tänker jag.. jag vet att det går ställa på pumparna på transporter så jag tänker att det borde fungera att bygga om en 2.5Tdi till sugis med 2.4D grejer..

Projektet känns relativt intressant i alla fall, vette tusan hur jag gör med luftmassamätare osv men finns nog nån lösning på det också.. vill ha absolut så lite el som möjligt.. en gasvajer, vackum, luftfilter, insug, kabel till tempmätare, magnetventil till pump, oljetryck, startmotor osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
18 maj 2022 · 3 292 Inlägg

Just det, spridarna är ju inte samma på tdi och 2.4D så det blir att flytta över dom till tdi toppen i sånna fall..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang