När bakvagnen ändå var nere så passade jag på att ge mig an fjädersätet där bak, bakvagnen var något högre än vad framvagnen är, så bilen liksom lutade framåt på ett sätt den inte skulle göra. Så jag kapade ner fästet och tog bort 15-17mm längst ner och svetsade ihop det igen på bilen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bca6924c3f2b8c3fa46cb6baec355bab.jpg]()
Efteråt så gav jag mig på kardanstödet. Jag hittade nämligen ett schysst 2.5mm rör liggandes i garaget som aldrig blev använt när jag tillverkade grenrörena. Kapade av rätt längd, delade det i hälften och plattade till det något så att det blev lite bredare än högt och svetsade fast det på plattan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-16d07f87ca14bbddc23d5cf3d60c6344.jpg]()
Som synes så tog ju givetvis avgassystemet nu i dessa halvbågar 🤦 så jag fick mäta upp och sedan ta ner avgassystemet och göra om det (det är redan omgjort på denna bild, men man ser färgskrapet på halvbågen)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0faee269864343780a5b3f2e5e5e330b.jpg]()
Här syns det bättre vad jag gjorde med avgassystemet. Vid balken där karossen är anpassad för avgassystemet så fick jag kapa av det vänstra röret med 15cm och lägga på vinkeln direkt, för att sedan förlänga röret 15cm i framkant så de stämmer med V-band infästningen där fram.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71893154f83a16e3c4977015f5d73166.jpg]()
Såhär såg det ut förut, då låg bägge rören mer intill varandra från passagen under baksätet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg]()
Hur som helst, nu finns det mer utrymme för rörelser i kardanaxeln 🙂 Kanske inte är lika mycket utrymme hela vägen runt (mer rakt ner än diagonalt nedåt t.ex) men det är såpass mycket att det inte kommer att kunna ta i 🙂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4794690b2df358e3cdd3c0fed615d01f.jpg]()
Även avgasupphängningarna är nu omgjorda och svetsade i plattan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ddf4c5498e3f28bd1874d8105f61e69d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f370e282d89334201aa97c16e08e5baf.jpg]()
Sen drullade jag min mobil i garagegolvet, så glaset framför kameralinserna sprack, så de blev inte jättemycket mer foton efter detta. Men jag beställde hem 2 nya pushrods till broms huvudcylindrarna som är 24mm längre så att jag har mer utrymme att fixa bromspedalen på rätt position, jag kom även fram till med firman att jag skulle testa aluminium ringar till kopplingarna mot fuelrailsen så dessa är beställda och påväg. Jag tänkte att det är en marginell kostnad och mycket mindre jobb att testa så det är värt en chans istället för att gå loss och byta alla felande kopplingar + ersätta slang och ett antal oliver på en gång.
Men, bilen står på hjul igen, det blev riktigt bra med sänkingen bak och den är "fabrikshög" bak just nu som vilken 740 som helst. Fram är den 4mm för hög eller så, men det är lite för lite för att ge sig på och kapa sönder hela framvagnen känner jag, det är ändå lite mer jobb än ingreppet jag gjorde där bak.
Mvh
Timmy