AdBlue kvar i tanken längre än ett år?

andreascarlsson
14 juni 2022 · 56 Inlägg

Enligt normerna så blir AdBlue dåligt efter ca ett år. Men vad gör man om man inte har kört slut på vätskan på ett år? Tömma och fylla på nytt?

Jag är precis i tagen att köpa en begagnad MB med AdBlue-teknik. Dels har bilen stått hos säljaren en månad, dels vet ingen när den fylldes på sist, och vilket skick det var då. Finns det något sätt att kolla detta på?

🤔

Stortag
26 juni 2022 · 298 Inlägg

Om det fyllts på hos en verkstad kan du förstås fråga verkstan när det var. Jag jobbade på Mercedes märkesservice tidigare och då fyllde vi alltid på Adblue i samband med service, om inte kunden förstås meddelat att de sköter om det själv. Om förra ägaren fyllt på själv kan man inte vara säker på när det var om de inte sparat kvittot.

Jag skulle nog bara fylla upp tanken och köra. Adblue borde ju inte påverka hur bilen går utan endast sänka nox värdena i avgasen. Om det skulle visa sig att kvaliteten på soppan inte skulle vara tillräckligt kan man ju alltid tömma tanken och fylla upp med nytt igen.

Däremot kan jag avrekommendera Mercedes med Adblueteknik i överlag, orsaken till det är Nox givaren. Den är tillverkad av Continental och används även på Toyota proace. Vid båda bilarna byts givarna på löpande band och de är inte direkt billiga heller, vill minnas att den låg runt 1600€ från Mercedes. Andra problem som var rätt vanliga var att insprutningsventilen på avgasröret läckte och började kristalliseras så ventilen stockade. Samt värmeelementet i tanken som ska värma vätskan så den inte fryser då det blir kallare än -10C. Det elementet var ännu dyrare än nox givaren.

Vi hade ett riktigt skräckexempel med bil som var körd runt 70 000km och hade varit inne med motorlampa tänd 10 gånger.

Jag är som sagt inte längre kvar där så vet inte hur situationen har utvecklats sedan dess, slutade 2018.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang