VW Passat 1.8T -00

Christoffer1989
22 juli 2022 · 3 Inlägg

Tänkte att här har jag störst chans o få bäst svar på mina funderingar.
Har nyligen fått tag i en fungerande passat, 1.8t -00 otroligt billigt.
Hela underredet på bilen är i fint skick, dvs ingen rost eller liknande, bromsarna både fram o bak är bytta.
(abs givare är kvar att byta då märkte att kabeln på vänster abs givare var av när jag bytte bromsarna, fel kod nu, fanns ej innan)

Det jag har läst är vanliga fel är oljeproblem, så antar det kan vara smart att göra ett ordentligt olje byte o rengöra tråg + sil även om det är mkt jobb på dessa bilar som jag förstått
Ska då även sammtidigt byta luft filter + bränslefilter är tanken.

Andra problem är turbon är känd att vara ett problem? Vilket jag tror kan vara ett tecken på mitt nästa problem med bilen. Ibland rycker det vit rök, luktar även sött (glykol?) så då borde det vara antingen toppackning eller turbo som är problem?
Då har jag kollat på att eventullt byta upp turbon och vad jag läst mig till så är en K04-015 turbo ett lite större alternativ men passar utan modifikation.
Har även i framtiden då ev tänkt chippa den för att då får mer glädje ur bilen för en billig och enkel peng.

Finns det något annat jag kan behöva tänka på för att framtidssäkra för en billig peng
Planen är att göra allt arbete själv till den grad jag kan lösa det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang