Bygga A-traktor till dottern,vilken bil ska jag välja?

mach1-70
7 augusti · 70 Inlägg

Hej
Jag har tänkt fixa en A-traktor till ena dottern,och har ett flertal att välja mellan:

VW Polo 1,2 2004 Bensin 2-dörrars manuell växellåda
BMW 318 Touring Bensin 2007 manuell växellåda
BMW 525 Touring Bensin 2002 manuell växellåda ( avtagbar dragkrok)
BMW 525 Touring Bensin 2002 automat                  ( avtagbar dragkrok)

Helst skulle jag vilja fixa till Polon ( i mitt tycke lagom storlek eftersom den får ju bara vara 2-sitsig,men misstänker efter sökning på
nätet att den är för lätt och att om dragkrok monteras får den dra så lite

Nästa alternativ är BMW 318,men den har ett återkommande motorfel och jag vill helst inte lägga en större peng på motorrenovering!!

Dom andra bilarna vet jag att dom är ganska vanliga att göra A-traktor av, men tycker att dom är för stora.Dels för att kunna parkera utanför skola och
hemma,men även att dom dels dra mkt mer bensin och känns allmänt klumpiga

Tacksam för tips och erfarenheter gällande byggandet av A-traktor

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 augusti · 13 504 Inlägg

mach1-70 skrev:
Hej
Jag har tänkt fixa en A-traktor till ena dottern,och har ett flertal att välja mellan:

VW Polo 1,2 2004 Bensin 2-dörrars manuell växellåda
BMW 318 Touring Bensin 2007 manuell växellåda
BMW 525 Touring Bensin 2002 manuell växellåda ( avtagbar dragkrok)
BMW 525 Touring Bensin 2002 automat                  ( avtagbar dragkrok)

Helst skulle jag vilja fixa till Polon ( i mitt tycke lagom storlek eftersom den får ju bara vara 2-sitsig,men misstänker efter sökning på
nätet att den är för lätt och att om dragkrok monteras får den dra så lite


Nästa alternativ är BMW 318,men den har ett återkommande motorfel och jag vill helst inte lägga en större peng på motorrenovering!!

Dom andra bilarna vet jag att dom är ganska vanliga att göra A-traktor av, men tycker att dom är för stora.Dels för att kunna parkera utanför skola och
hemma,men även att dom dels dra mkt mer bensin och känns allmänt klumpiga

Tacksam för tips och erfarenheter gällande byggandet av A-traktor

Varför ska din dotter dra så tunga släp för?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
magrrtt
7 augusti · 11 Inlägg

Må va lättast att få 60% vikt på drivande hjul på en bakhjulsdriven än en framhjulsdriven.
Annars får du klämma in ett barlastflak framtill på polon.
Vet inte hur mycket polon får dra, men för o regga om måste den minst kunna dra 1ton.

Opel Rekord (1976)
MDSE
7 augusti · 39 Inlägg

magrrtt skrev:
Må va lättast att få 60% vikt på drivande hjul på en bakhjulsdriven än en framhjulsdriven.
Annars får du klämma in ett barlastflak framtill på polon.
Vet inte hur mycket polon får dra, men för o regga om måste den minst kunna dra 1ton.

Polon har troligtvis redan 60% av vikten över framhjulen. Tar man dessutom ur baksätet är det garanterat fixat.

Volvo 245L (1976)
BMW 535i "M535i" (1989)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
mach1-70
7 augusti · 70 Inlägg

Vilken vikt går man på? Går man in på Transportstyrelsen på Kopplingsanordning står följande:

Max släpvagnsvikt
700 kg

Max släpvikt, obromsad
500 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2230 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1970 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2720 kg
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man går in på mått och vikt:
Längd
3900 mm

Bredd
1650 mm

Höjd
Uppgift saknas.

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1120 kg

Max lastvikt
410 kg

Totalvikt
1530 kg

Ursprunglig totalvikt
1530 kg

Skattevikt
1120 kg

Vad jag förstått måste det sitta draganordning på bilen om den ska bli en A-traktor

Jag har precis börjat kolla lite,så kommer läsa på mer och kontakta både firmor som programmerar om ECU:n och se vad som gäller

Brådhis * Voff voff *
7 augusti · 8 822 Inlägg

mach1-70 skrev:
Vilken vikt går man på? Går man in på Transportstyrelsen på Kopplingsanordning står följande:

Max släpvagnsvikt
700 kg

Max släpvikt, obromsad
500 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2230 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1970 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2720 kg
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man går in på mått och vikt:
Längd
3900 mm

Bredd
1650 mm

Höjd
Uppgift saknas.

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1120 kg

Max lastvikt
410 kg

Totalvikt
1530 kg

Ursprunglig totalvikt
1530 kg

Skattevikt
1120 kg

Vad jag förstått måste det sitta draganordning på bilen om den ska bli en A-traktor

Jag har precis börjat kolla lite,så kommer läsa på mer och kontakta både firmor som programmerar om ECU:n och se vad som gäller

Max släpvagnsvikt. Så tveksamt om Polon alls går att regga som A-traktor?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti · 12 103 Inlägg

Brådhis skrev:

mach1-70 skrev:
Vilken vikt går man på? Går man in på Transportstyrelsen på Kopplingsanordning står följande:

Max släpvagnsvikt
700 kg

Max släpvikt, obromsad
500 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2230 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1970 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2720 kg
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man går in på mått och vikt:
Längd
3900 mm

Bredd
1650 mm

Höjd
Uppgift saknas.

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1120 kg

Max lastvikt
410 kg

Totalvikt
1530 kg

Ursprunglig totalvikt
1530 kg

Skattevikt
1120 kg

Vad jag förstått måste det sitta draganordning på bilen om den ska bli en A-traktor

Jag har precis börjat kolla lite,så kommer läsa på mer och kontakta både firmor som programmerar om ECU:n och se vad som gäller

Max släpvagnsvikt. Så tveksamt om Polon alls går att regga som A-traktor?

måste klara 1000kg  mest troligen motorn som är problemet på den bilen..  men vill minnas att min Skoda fabia med samma motor fick dra 1000kg.  min fula audi a2 får dra 1000kg.



annars är ju polon bästa valet.. billig bil och smidig att bygga på.   för 1:2an duger inte till något annat.. för mage till tråkigare motor får man leta efter..    kör man den som man snott den är den helt okej. men så fort man försöker köra normalt så orkar den inte alls...  man får helt enkelt varva skiten ur den konstant. annars går det inte

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
7 augusti · 3 859 Inlägg

Har byggts om en Polo till A-traktor på YT.
Sök på "Robert Rejholt"

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti · 12 103 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har byggts om en Polo till A-traktor på YT.
Sök på "Robert Rejholt"

sätt väldigt många polo 9n som varit a-traktorer så det ska fungera men mest troligen är det att 1.2an är för klen för det.. sätt 1.4tdi som a-traktorer

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mach1-70
7 augusti · 70 Inlägg

Fick bilen av en bekant,och var nyfixad/lagad och servad men tyvärr sjukt dåligt lagad tidigare då ena bakskärmen byttes!
Nu byter jag den igen,och kollar om det funkar som ett A-traktor objekt,annars blir det en x-tra bil !!!

torsen
8 augusti · 6 100 Inlägg

Självklart ska du bygga A-traktor på Suzuki Jimny.
4-hjulsdriven = lättare att bygga om + bättre vinterbil (när det blir halt).
1.300 kg dragvikt.
Inte så stor(att parkera på skolgården).

Mossan1
9 augusti · 1 477 Inlägg

Personligen hade jag inte byggt om någon dyr bil i alla fall.

Dessa traktorer kan ju kanske förbjudas plötsligt och då är dom helt värdelösa.

Jag har sett 180.000kr bilar ombyggda.
Hur törs man?

Senast redigerat av Mossan1 (9 augusti )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti · 13 504 Inlägg

Mossan1 skrev:
Personligen hade jag inte byggt om någon dyr bil i alla fall.

Dessa traktorer kan ju kanske förbjudas plötsligt och då är dom helt värdelösa.

Jag har sett 180.000kr bilar ombyggda.
Hur törs man?

Jaa, dom som ska köra dessa A-traktorer har nog rika föräldrar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
9 augusti · 8 822 Inlägg

Mossan1 skrev:
Personligen hade jag inte byggt om någon dyr bil i alla fall.

Dessa traktorer kan ju kanske förbjudas plötsligt och då är dom helt värdelösa.

Jag har sett 180.000kr bilar ombyggda.
Hur törs man?

Vad baserar du detta på?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Berglund_89
10 augusti · 1 392 Inlägg

Köp en V70 fas2 -08 och bygg på, du får en inkörd (30 - 40k mil) för runt 30k, 2.4D är att föredra.
Du får lätt det dubbla när det är dags att sälja den.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo V70ll 2.5T "Roland" (2011)
zemet
10 augusti · 3 686 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Personligen hade jag inte byggt om någon dyr bil i alla fall.

Dessa traktorer kan ju kanske förbjudas plötsligt och då är dom helt värdelösa.

Jag har sett 180.000kr bilar ombyggda.
Hur törs man?

Vad baserar du detta på?

Baserat på mina drömmar kanske:)

Jag har inte hört om någon som ens funderar på ett förbud tyvärr.
Men i takt med att olyckorna ökar så kanske det blir någon ändring, med det ligger nog flera år bort.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti · 12 103 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Personligen hade jag inte byggt om någon dyr bil i alla fall.

Dessa traktorer kan ju kanske förbjudas plötsligt och då är dom helt värdelösa.

Jag har sett 180.000kr bilar ombyggda.
Hur törs man?

Vad baserar du detta på?

Baserat på mina drömmar kanske:)

Jag har inte hört om någon som ens funderar på ett förbud tyvärr.
Men i takt med att olyckorna ökar så kanske det blir någon ändring, med det ligger nog flera år bort.

Det enda som kan göra är att förbjuda ny registreringar dom kan inte gå tillbaka och förbjuda en fordons typ bakåt i tiden   se till exempel epa traktorerna.  Sedan 1975 får man inte registrera in en epa

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
10 augusti · 6 100 Inlägg

Growe skrev:
[
Det enda som kan göra är att förbjuda ny registreringar dom kan inte gå tillbaka och förbjuda en fordons typ bakåt i tiden   se till exempel epa traktorerna.  Sedan 1975 får man inte registrera in en epa

Hur skulle det vara om man ställde samma tekniska krav på A-traktorer som på EPA-traktorer?
Hur många skulle då vilja äga och köra en A-traktor.
Utbudet på presumtiva ombyggnadsobjekt skulle minska drastiskt.

zemet
10 augusti · 3 686 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
[
Det enda som kan göra är att förbjuda ny registreringar dom kan inte gå tillbaka och förbjuda en fordons typ bakåt i tiden   se till exempel epa traktorerna.  Sedan 1975 får man inte registrera in en epa

Hur skulle det vara om man ställde samma tekniska krav på A-traktorer som på EPA-traktorer?
Hur många skulle då vilja äga och köra en A-traktor.
Utbudet på presumtiva ombyggnadsobjekt skulle minska drastiskt.

Förbud blir det säkert inte som du säger, däremot så kan regler ändrast så att endast den som har lantbruk får framföra på allmän väg eller någon annan regeländring som gör dem betydligt mycket mindre atraktiva.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti · 12 103 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:

Growe skrev:
[
Det enda som kan göra är att förbjuda ny registreringar dom kan inte gå tillbaka och förbjuda en fordons typ bakåt i tiden   se till exempel epa traktorerna.  Sedan 1975 får man inte registrera in en epa

Hur skulle det vara om man ställde samma tekniska krav på A-traktorer som på EPA-traktorer?
Hur många skulle då vilja äga och köra en A-traktor.
Utbudet på presumtiva ombyggnadsobjekt skulle minska drastiskt.

Förbud blir det säkert inte som du säger, däremot så kan regler ändrast så att endast den som har lantbruk får framföra på allmän väg eller någon annan regeländring som gör dem betydligt mycket mindre atraktiva.

vet inte om ni missat det men staten har försökt gjort exakt raka motsatsen..  det är bara det att nu börjar folk i 08 land börja gråta för nu är dom på deras vägar och förstör deras sönder stressade vardag.  vilket gör det otroligt roligt.  för det är inte a-traktorerna som i grunden är problemet..  det är dom som kör bil.        där jag träffar på a-traktorer på vägarna så är det otroligt sällan dom är ett problem. visst det går i 30km/h inte jätte roligt.. men samtidigt träffade jag på 2 bonntraktorer och en 1traktor i går mellan Göteborg-Lindesberg   och jag kan ju säga att det var inte a-traktorn som skapade långa köer.. utan denna flyttade sig direkt när jag kom ikapp gick in på en ficka och släppte förbi. värre var det med dom vanliga traktorerna som låg och såsade förbi mängder med fickor att svänga undan på.. vajerväg med en fil gör det ju totalt omöjligt att komma förbi. 

det är bra att a-traktorerna finns  skulle kunna få gå fortare det är det enda jag tycker..  för 30km/h är plågsamt långsamt.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang