Spindeled till Skoda Octavia, går det att lossa "de tre" skruvarna?

BultenBo
11 augusti · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243995/243995-dd34cb503c8161db8357de008856d0d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243995/243995-29d67884f77905b9c4287243127ca5a9.jpg

Drog av en av de tre skruvarna och undrar om de går att lossa, försökte lite lätt att få loss den trasiga men gav upp på grund av att det blev så sent på kvällen.

Curse
12 augusti · 665 Inlägg

Ska nog inte vara nått större bekymmer att få loss dom. De sitter pressade. Men du måste få bort hela spindelleden. Sen ska det nog bara vara att värma runt bultarna som är kvar o slå ut dom.

Mazda 6 "MPS" (2006)
BultenBo
12 augusti · 3 Inlägg

Ok  det låter bra.

Utmarks-Loke
12 augusti · 5 159 Inlägg

Men varför, när en ny bara kostar 129kr?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti · 12 105 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men varför, när en ny bara kostar 129kr?

exakt för 129kr orka ens bry sig liksom..  smäll dit en ny.. svårare är det inte.   

hade det varit 1290kr så visst då kanske man kan hållas men för 129kr är det aldrig värt det..  sen när man kommer till bes och får en 2a på att leden är glapp så kan man ju sitta där och skämmas för att man inte kostade på 129kr smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
12 augusti · 2 454 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men varför, när en ny bara kostar 129kr?

Precis. Skulle inte tveka med det priset. Fast då får man ju byta spindelled nästa år också om man köper denna.

BultenBo
12 augusti · 3 Inlägg

Hade ingen koll på vad spindelleden kostar, så det blir nog en ny.  Skulle egentligen bara byta fjäder, så gick skruven så retligt av.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti · 12 105 Inlägg

varför släpper du spindeleden på en skoda för att byta stötdämpare?   bara släppa stötdämparen i överkant  släppa klämbulten och trycka isär allt lite så ramlar det ut så smidigt på dom bilarna jag skruvat med.. visst lite teknik krävs ju

men brukar ta en slagmejsel och slå i mellan tills jag känner att dämparen är lös..  att ta ner hela spindeln är ju betydligt jobbigare

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
12 augusti · 5 159 Inlägg

Jag bytte nyligen stötdämpare på en golf mk5 och den hade samma spindelled så jag antar att hela hjulupphängningen är samma. Och jag tyckte inte man fick ner fjäderbenet tillräckligt utan att lossa spindelleden så jag gjorde också så, på min höll dock skruvarna så jag kunde sätta ihop det igen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti · 12 105 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag bytte nyligen stötdämpare på en golf mk5 och den hade samma spindelled så jag antar att hela hjulupphängningen är samma. Och jag tyckte inte man fick ner fjäderbenet tillräckligt utan att lossa spindelleden så jag gjorde också så, på min höll dock skruvarna så jag kunde sätta ihop det igen

det ska gå men visst det kan se tight ut..    nu har jag inte hållt på med specefikt just den modellen men andra vag bilar som ser likdana ut smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang