Ägar byte och fordonsskatt , vem betalar ?

Meaning_of_life1337
20 november 2022 · 22 Inlägg

Hej har har nyss sålt en bil till privatperson idag och innan bytet var bilen avställd sen oktober o , skatte månaden är november.  Vid gjorde ägare bytet via transportstyrelse appen. Valde då ”ägarbyte”, ej MED påställning direkt.

Vem kommer få skatten notan ? Jag eller den nya ägaren. Och om jag , går det ”överklaga” till Skatteverket?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … kyldighet/

Senast redigerat av Meaning_of_life1337 (20 november 2022)

sollu
20 november 2022 · 420 Inlägg

Köparen

uhlin
21 november 2022 · 2 834 Inlägg

Ja, precis som sollu säger. Köparen får betala skatten då denne ställer på den.
Även om på ställning hade gjorts i samband med ägarbyte hade köparen fått betala skatt.

Hade den däremot varit påställd då du sålde den så hade du varit skyldig att betala skatt eftersom du var registrerad ägare vid ingången av november som är skattemånaden.

Senast redigerat av uhlin (21 november 2022)

Meaning_of_life1337
21 november 2022 · 22 Inlägg

Okej fattar, kom på nu att jag ställde på bilen samma dag tidigare for att ta en provkörning ifall farbror blå skulle stoppa mig, dock Stog de att det officiellt skulle träda i kraft efter 00.00, och bilen såldes o bytte ägare innan dess med appen, kommer nya ägaren ändå få skatte lappen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 483 Inlägg

Meaning_of_life1337 skrev:
Okej fattar, kom på nu att jag ställde på bilen samma dag tidigare for att ta en provkörning ifall farbror blå skulle stoppa mig, dock Stog de att det officiellt skulle träda i kraft efter 00.00, och bilen såldes o bytte ägare innan dess med appen, kommer nya ägaren ändå få skatte lappen?

Nja, då åker nog du på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 november 2022 · 10 280 Inlägg

Meaning_of_life1337 skrev:
Okej fattar, kom på nu att jag ställde på bilen samma dag tidigare for att ta en provkörning ifall farbror blå skulle stoppa mig, dock Stog de att det officiellt skulle träda i kraft efter 00.00, och bilen såldes o bytte ägare innan dess med appen, kommer nya ägaren ändå få skatte lappen?

Det förändrar tyvärr saken, då får du betala skatten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
21 november 2022 · 2 828 Inlägg

Skatteplikten gälker alltid aktuell ägare.
Påställd = ägaren vid inträdet av 1Nov i detta fallet.
Som avställd vid ingången av skatemånaden blir det nya ägaren om man också kryssar påställning.
Det registreras då i ordningen ägarbyte, och därefter påställng bara just därför.

Ställdes nu bilen på av dig INNAN ägarbytet, dvs en egen anmälan av dig blir det då i den stunden aktuella ägaren, dvs DU i detta fallet som blir skatteskyldig för fordonet.

Även om det är fördröjning i publiceringen så är det turordningen allt skedde som är avgörande.

Dessutom måste bilen ha en trafikförsäkring för dom timmarna det handlar om som påställd i din ägo.
Annars kommer trafikförsäkringsföreningen in med krav.  Minns inte kostnaden/dag, men det är inte billigt.

Senast redigerat av Mossan1 (21 november 2022)

uhlin
21 november 2022 · 2 834 Inlägg

Meaning_of_life1337 skrev:
Okej fattar, kom på nu att jag ställde på bilen samma dag tidigare for att ta en provkörning ifall farbror blå skulle stoppa mig, dock Stog de att det officiellt skulle träda i kraft efter 00.00, och bilen såldes o bytte ägare innan dess med appen, kommer nya ägaren ändå få skatte lappen?

Jadu, det förändrar saken avsevärt. Då är det du som ska betala skatten och är skyldig till det. Såvida inte köparen och du kommit/kommer överens om att den betalar skatten.

Men enligt lagen är du skattskyldig.

Oreggad Ruter Knekt
21 november 2022 · 652 Inlägg

Meaning_of_life1337 skrev:
Hej har har nyss sålt en bil till privatperson idag och innan bytet var bilen avställd sen oktober o , skatte månaden är november.  Vid gjorde ägare bytet via transportstyrelse appen. Valde då ”ägarbyte”, ej MED påställning direkt.

Vem kommer få skatten notan ? Jag eller den nya ägaren. Och om jag , går det ”överklaga” till Skatteverket?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … kyldighet/

Behöver inte ens överklaga utan säga att den kommit fel då den såldes samma dag. Så makukeras den och de skickar en ny.

Är transportstyrelsen, inte skatteverket.

Meaning_of_life1337 skrev:
Okej fattar, kom på nu att jag ställde på bilen samma dag tidigare for att ta en provkörning ifall farbror blå skulle stoppa mig, dock Stog de att det officiellt skulle träda i kraft efter 00.00, och bilen såldes o bytte ägare innan dess med appen, kommer nya ägaren ändå få skatte lappen?

Varit med om samma grej (sålde bilen över telefon & ägaren ville köra därifrån med den påställd), han försökte ducka skatten genom att inte betala mig dem pengarna när notan kom. Var inga problem att korrigera med transportstyrelsen. Då bilen såldes samma dag.

Köparen blev arg och sa att han ville ha det som rabatt. Han hann betala mig skatten då jag hotade med stämning, var en rolig process när det framkom att snorvalpen inte ens kunde kolla vad han hade för kontonummer. Men han fick sin slant tillbaks.
Men rolig attitydförändring när han insåg han var tvingad och inte satt på trumf, han sålde bilen vidare för mer än han köpt den för sedan, typisk stockholmare.

Senast redigerat av oreggad (21 november 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang