Köpråd V70 -12

GUPE94
10 december 2022 · 97 Inlägg

Tjena alla ! Skall börja nytt jobb och skall köra ca 4mil om dagen, ca 95 % 70-80km väg.  Är sugen på en nyare V70 från -12 och framåt. Kollat en del på D3/D4 då dem verkar vettiga. Hur är förbrukning på en sådan ? Även kollat lite på bensinare T4F. Är det ett alternativ? Vill ha lite HK under huven då jag vill kunna dra båten också. Kom gärna med erfarenhet gällande förbrukning och ägnade gällande dessa modeller !

Hade gott !

Senast redigerat av GUPE94 (10 december 2022)

Brådhis * Voff voff *
11 december 2022 · 10 291 Inlägg

Hade en D3 -11 (2,0 163 hk) från 2015-2018 och körde knappt 15000 problemfria mil med den (19800-34600).

0,74 i snitt totalt över ägandet med 0,63 som lägst och 1,44 som högst.

Bakvagnsbussningarna byttes vid 28000 mil, chipades vid 24500 mil, multiremmen gick av en gång, bytte en låskista och ett bromsok. Helt ok för en bil som användes både till att dra tunga släp och att mata mil på autobahn och ett antal varv på Nürburgring.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GUPE94
11 december 2022 · 97 Inlägg

Okey, hur var den att kör ? Bekväm att åka i ? Tycker det är rätt intressant vad en bil drar egentligen. Känns som man inte kan lita ett dugg på vad det står på transportstyrelsen.. Hur gick det att dra släp ? Min båt+trailer väger ca 800kg smile

Mossan1
11 december 2022 · 2 848 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okey, hur var den att kör ? Bekväm att åka i ? Tycker det är rätt intressant vad en bil drar egentligen. Känns som man inte kan lita ett dugg på vad det står på transportstyrelsen.. Hur gick det att dra släp ? Min båt+trailer väger ca 800kg smile

Det ska vara ett oerhört skräp till bil som inte skulle klara att dra ynka 800kg när den är godkänd för betydligt mer även med B-kort.

Du får börja med att definiera vad du menar med "klarar".

Allt för många anser "klarar" vara att kunna göra snabba omkörningar med husvagn tillkopplad, eller att ligga på 100km/h med samma husvagn även i uppförslut....

Senast redigerat av Mossan1 (11 december 2022)

GUPE94
11 december 2022 · 97 Inlägg

Min Subaru legacy automat som jag har idag beter sig lite konstigt när man drar båten. Den växlar ner vid minsta backe vilket är störande, tycker jag. Sen får man gasa på rejält för att kunna köra om eller upp i hastighet. Det känns knappt som den ”klarar” av att dra båten

GUPE94
11 december 2022 · 97 Inlägg

Vill tillägga att det är inte det viktigaste i frågan utan bara en parantes med att dra båten. Vill veta mer om förbrukning och ägande gällande dessa modeller smile

Brådhis * Voff voff *
11 december 2022 · 10 291 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okey, hur var den att kör ? Bekväm att åka i ? Tycker det är rätt intressant vad en bil drar egentligen. Känns som man inte kan lita ett dugg på vad det står på transportstyrelsen.. Hur gick det att dra släp ? Min båt+trailer väger ca 800kg smile

Trivdes otroligt bra med den. Pendlade mycket Sthlm-Kalmar med den, därav milen. Bekväm och bra långfärdsbil.

800 kg är inga problem alls. Drog kring 1600 kg bakom den utan problem och många gånger fick den dra båten som vägde c:a 1300 kg med kärra.

Drog även upp en annan båt jag hade ur vattnet (trailerramp). Den vägde runt 2 ton med kärra och det gick också bra. tongue

Senast redigerat av Brådhis (11 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GUPE94
12 december 2022 · 97 Inlägg

Det låter verkligen som en gedigen bil alltså. Va och provsatt en BMW 318 -12 igår och fick knappt i sätet.. Känns som Volvon är mer robust och till för rediga grabbar jämfört med BMW. Hittar många D3 som gått runt 30.000mil. Något man ska vara rädd för ? Att den gått långt ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang