P böter för att det fanns två synliga P skivor ???

KenthIJ
12 december 2022 · 1 429 Inlägg

I den lilla stad där vi bor är det så förmånligt att man får parkera "gratis" om man ställer in tid för parkering på P skiva och flyttar sig innan angiven tid har gått ut.

Väldigt bra men...

Frun fick P böter häromdagen för att det fanns två synliga P skivor i bilen.

Jag har satt in en digital "P skiva" för att slippa ställa den manuella så fort man parkerar, vilket jag missat några gånger med P bot som följd och det är ju helt OK men den här boten gör mig väldigt upprörd.

Har aldrig hört talas om att man inte får ha två skivor synliga.

Frun hade inte koll på att jag satt in den digitala så hon ställde den manuella på 13.04 (vilket var den tid hon parkerade)
Den digitala mätaren ställde sig automatiskt på 13.30 eftersom man får räkna parkering från närmast följande hela halvtimma.

Frun gick och handlade och kom tillbaka och lämnade kassar i bilen efter ca 30 min och då såg hon att det stod en parkeringsvakt två bilar bort, och antecknade. Frun skulle till några affärer till och eftersom den tillåtna p tiden var två timmar så reflekterade hon inte vidare över parkeringsvakten.

När hon kom tillbaka efter ytterligare en halvtimma hade hon fått P bot med motiveringen att det fann två synliga p skivor med olika tidsangivelser.
Jag menar dock att tidsangivelserna är samma eftersom den manuellt ställda tiden på 13.04 ju gäller från 13.30 enligt regeln om närmast följande hela halvtimma.

Känns väldigt surt

it_mutt Avstängd
12 december 2022 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:
I den lilla stad där vi bor är det så förmånligt att man får parkera "gratis" om man ställer in tid för parkering på P skiva och flyttar sig innan angiven tid har gått ut.

Väldigt bra men...

Frun fick P böter häromdagen för att det fanns två synliga P skivor i bilen.

Jag har satt in en digital "P skiva" för att slippa ställa den manuella så fort man parkerar, vilket jag missat några gånger med P bot som följd och det är ju helt OK men den här boten gör mig väldigt upprörd.

Har aldrig hört talas om att man inte får ha två skivor synliga.

Frun hade inte koll på att jag satt in den digitala så hon ställde den manuella på 13.04 (vilket var den tid hon parkerade)
Den digitala mätaren ställde sig automatiskt på 13.30 eftersom man får räkna parkering från närmast följande hela halvtimma.

Frun gick och handlade och kom tillbaka och lämnade kassar i bilen efter ca 30 min och då såg hon att det stod en parkeringsvakt två bilar bort, och antecknade. Frun skulle till några affärer till och eftersom den tillåtna p tiden var två timmar så reflekterade hon inte vidare över parkeringsvakten.

När hon kom tillbaka efter ytterligare en halvtimma hade hon fått P bot med motiveringen att det fann två synliga p skivor med olika tidsangivelser.
Jag menar dock att tidsangivelserna är samma eftersom den manuellt ställda tiden på 13.04 ju gäller från 13.30 enligt regeln om närmast följande hela halvtimma.

Känns väldigt surt

Förstår det. Men, det är så enkelt att om man har två p-skivor, så gäller ingen. Eller ja, ingen ses som giltig.

Bl.a. har Huddinge Tingsrätt avgjort att det -inte- är oskäligt att ge böter i denna situation och säger just att två synliga parkeringsskivor inte är oskäligt underlag för att tilldela en parkeringsbot.

Trist, men det är helt enkelt så det är.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
12 december 2022 · 1 429 Inlägg

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:
I den lilla stad där vi bor är det så förmånligt att man får parkera "gratis" om man ställer in tid för parkering på P skiva och flyttar sig innan angiven tid har gått ut.

Väldigt bra men...

Frun fick P böter häromdagen för att det fanns två synliga P skivor i bilen.

Jag har satt in en digital "P skiva" för att slippa ställa den manuella så fort man parkerar, vilket jag missat några gånger med P bot som följd och det är ju helt OK men den här boten gör mig väldigt upprörd.

Har aldrig hört talas om att man inte får ha två skivor synliga.

Frun hade inte koll på att jag satt in den digitala så hon ställde den manuella på 13.04 (vilket var den tid hon parkerade)
Den digitala mätaren ställde sig automatiskt på 13.30 eftersom man får räkna parkering från närmast följande hela halvtimma.

Frun gick och handlade och kom tillbaka och lämnade kassar i bilen efter ca 30 min och då såg hon att det stod en parkeringsvakt två bilar bort, och antecknade. Frun skulle till några affärer till och eftersom den tillåtna p tiden var två timmar så reflekterade hon inte vidare över parkeringsvakten.

När hon kom tillbaka efter ytterligare en halvtimma hade hon fått P bot med motiveringen att det fann två synliga p skivor med olika tidsangivelser.
Jag menar dock att tidsangivelserna är samma eftersom den manuellt ställda tiden på 13.04 ju gäller från 13.30 enligt regeln om närmast följande hela halvtimma.

Känns väldigt surt

Förstår det. Men, det är så enkelt att om man har två p-skivor, så gäller ingen. Eller ja, ingen ses som giltig.

Bl.a. har Huddinge Tingsrätt avgjort att det -inte- är oskäligt att ge böter i denna situation och säger just att två synliga parkeringsskivor inte är oskäligt underlag för att tilldela en parkeringsbot.

Trist, men det är helt enkelt så det är.

Tackar för svar.

Ja verkligen trist.

Ringde dem ( Hojab parkeringsservice) i dag och pratade med en handläggare och hon sa ung. bara att "det är vad som gäller" .

Jag påtalade oxå det väldigt tråkiga i att parkeringsvakten ju såg att frun kom men inte sa något men handläggaren sa bara att  p vakterna inte har nån skyldighet att informera.

Jag sa att jag ville prata med aen ansvarig chef men han hade gått hem kl 14.15 trots att tel tiden är annonserad 08-17 så jag skulle ringa honom kl 09 i morgon.

Kanske inte så stor ide att läcka jobbig energi på det då

Senast redigerat av KenthIJ (12 december 2022)

it_mutt Avstängd
12 december 2022 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:
I den lilla stad där vi bor är det så förmånligt att man får parkera "gratis" om man ställer in tid för parkering på P skiva och flyttar sig innan angiven tid har gått ut.

Väldigt bra men...

Frun fick P böter häromdagen för att det fanns två synliga P skivor i bilen.

Jag har satt in en digital "P skiva" för att slippa ställa den manuella så fort man parkerar, vilket jag missat några gånger med P bot som följd och det är ju helt OK men den här boten gör mig väldigt upprörd.

Har aldrig hört talas om att man inte får ha två skivor synliga.

Frun hade inte koll på att jag satt in den digitala så hon ställde den manuella på 13.04 (vilket var den tid hon parkerade)
Den digitala mätaren ställde sig automatiskt på 13.30 eftersom man får räkna parkering från närmast följande hela halvtimma.

Frun gick och handlade och kom tillbaka och lämnade kassar i bilen efter ca 30 min och då såg hon att det stod en parkeringsvakt två bilar bort, och antecknade. Frun skulle till några affärer till och eftersom den tillåtna p tiden var två timmar så reflekterade hon inte vidare över parkeringsvakten.

När hon kom tillbaka efter ytterligare en halvtimma hade hon fått P bot med motiveringen att det fann två synliga p skivor med olika tidsangivelser.
Jag menar dock att tidsangivelserna är samma eftersom den manuellt ställda tiden på 13.04 ju gäller från 13.30 enligt regeln om närmast följande hela halvtimma.

Känns väldigt surt

Förstår det. Men, det är så enkelt att om man har två p-skivor, så gäller ingen. Eller ja, ingen ses som giltig.

Bl.a. har Huddinge Tingsrätt avgjort att det -inte- är oskäligt att ge böter i denna situation och säger just att två synliga parkeringsskivor inte är oskäligt underlag för att tilldela en parkeringsbot.

Trist, men det är helt enkelt så det är.

Tackar för svar.

Ja verkligen trist.

Ringde dem ( Hojab parkeringsservice) i dag och pratade med en handläggare och hon sa ung. bara att "det är vad som gäller" .

Jag påtalade oxå det väldigt tråkiga i att parkeringsvakten ju såg att frun kom men inte sa något men handläggaren sa bara att  p vakterna inte har nån skyldighet att informera.

Jag sa att jag ville prata med aen ansvarig chef men han hade gått hem kl 14.15 trots att tel tiden är annonserad 08-17 så jag skulle ringa honom kl 09 i morgon.

Kanske inte så stor ide att läcka jobbig energi på det då

Det man lutar sig tillbaka på är det faktum att när p-skiva anges, så anges det just som "p-skiva", "den" osv, dvs singular. Det i sin tur är en förlängning för att inte "kladda till" jobbet för p-vakterna; om två skivor finns, men de anger olika tid, vilken gäller?  Den ska helt enkelt vara snabb och lätt att läsa av, med flera, well, då KAN det åtminstone bli rörigt.

Nej, pvakter är sällan vidare medgörliga. Tyvärr. Å andra sidan är det säkert en yrkesskada, för jag kan tänka mig att det är mycket skit dagar in och ut, och så säkert även för kundtjänst. Men, jag tycker trots allt att man som drabbad ska kunna prata med någon som inte beter sig som ett praktäschle.

Hojab ägs väl av något inkassobolag har jag för mig.

Värt dock är att inflika att Svea hovrätt i något fall gjorde en annan bedömning av ett annat fall.
Personligen skulle jag inte orka det i sammanhanget. Dels den faktiska energin som går åt och sen givetvis även tiden och då att utfallet, sett till hur det dömts tidigare, inte är helt säkert till din/er fördel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
12 december 2022 · 1 429 Inlägg

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:

it_mutt skrev:

Förstår det. Men, det är så enkelt att om man har två p-skivor, så gäller ingen. Eller ja, ingen ses som giltig.

Bl.a. har Huddinge Tingsrätt avgjort att det -inte- är oskäligt att ge böter i denna situation och säger just att två synliga parkeringsskivor inte är oskäligt underlag för att tilldela en parkeringsbot.

Trist, men det är helt enkelt så det är.

Tackar för svar.

Ja verkligen trist.

Ringde dem ( Hojab parkeringsservice) i dag och pratade med en handläggare och hon sa ung. bara att "det är vad som gäller" .

Jag påtalade oxå det väldigt tråkiga i att parkeringsvakten ju såg att frun kom men inte sa något men handläggaren sa bara att  p vakterna inte har nån skyldighet att informera.

Jag sa att jag ville prata med aen ansvarig chef men han hade gått hem kl 14.15 trots att tel tiden är annonserad 08-17 så jag skulle ringa honom kl 09 i morgon.

Kanske inte så stor ide att läcka jobbig energi på det då

Det man lutar sig tillbaka på är det faktum att när p-skiva anges, så anges det just som "p-skiva", "den" osv, dvs singular. Det i sin tur är en förlängning för att inte "kladda till" jobbet för p-vakterna; om två skivor finns, men de anger olika tid, vilken gäller?  Den ska helt enkelt vara snabb och lätt att läsa av, med flera, well, då KAN det åtminstone bli rörigt.

Nej, pvakter är sällan vidare medgörliga. Tyvärr. Å andra sidan är det säkert en yrkesskada, för jag kan tänka mig att det är mycket skit dagar in och ut, och så säkert även för kundtjänst. Men, jag tycker trots allt att man som drabbad ska kunna prata med någon som inte beter sig som ett praktäschle.

Hojab ägs väl av något inkassobolag har jag för mig.

Värt dock är att inflika att Svea hovrätt i något fall gjorde en annan bedömning av ett annat fall.
Personligen skulle jag inte orka det i sammanhanget. Dels den faktiska energin som går åt och sen givetvis även tiden och då att utfallet, sett till hur det dömts tidigare, inte är helt säkert till din/er fördel.

Nej det är ju jobbigt att lägga energi på och det är eg inte i huvudsak för pengarna ( och jag har ju betalt de böterna jag fått när jag glömt p skiva, utan att knota) utan för att jag ändå hävdar att båda p skivorna angav samma tid eftersom man räknar från närmast kommande hel halvtimma och att man borde informara mer om att man inte får ha två p skivor.
Tror det är väldigt få som hört talas om det.

Håller annars helt med om att det säkerligen är tufft och påfrestande att arbeta som parkeringsvakt och att svara i kundtjänst

Brådhis * Voff voff *
12 december 2022 · 10 244 Inlägg

Fast sådär värst märkligt är det väl inte att man inte får ha två p-skivor?

Om vi säger att man ska parkera där det är två timmar fri parkering så skulle det ju innebära fyra timmar fri parkering för den som använder två (eftersom p-vakten omöjligt kan veta vilken som är rätt), så den biten känns ju rätt glasklar kan jag tycka.

Så argumentet att få känner till att man bara får ha en (åt gången!) är rätt vagt ändå...

Senast redigerat av Brådhis (12 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Noobnisse
13 december 2022 · 181 Inlägg

Brådhis skrev:
Fast sådär värst märkligt är det väl inte att man inte får ha två p-skivor?

Om vi säger att man ska parkera där det är två timmar fri parkering så skulle det ju innebära fyra timmar fri parkering för den som använder två (eftersom p-vakten omöjligt kan veta vilken som är rätt), så den biten känns ju rätt glasklar kan jag tycka.

Så argumentet att få känner till att man bara får ha en (åt gången!) är rätt vagt ändå...

Jag tror inte att TS eller någon annan här motsätter sig att det som du beskriver borde generera en bot men i TS fall så är ju båda P-skivorna inställda på mer eller mindre samma tid och båda skivorna var "giltiga" när boten skrevs.

KenthIJ
13 december 2022 · 1 429 Inlägg

Noobnisse skrev:

Brådhis skrev:
Fast sådär värst märkligt är det väl inte att man inte får ha två p-skivor?

Om vi säger att man ska parkera där det är två timmar fri parkering så skulle det ju innebära fyra timmar fri parkering för den som använder två (eftersom p-vakten omöjligt kan veta vilken som är rätt), så den biten känns ju rätt glasklar kan jag tycka.

Så argumentet att få känner till att man bara får ha en (åt gången!) är rätt vagt ändå...

Jag tror inte att TS eller någon annan här motsätter sig att det som du beskriver borde generera en bot men i TS fall så är ju båda P-skivorna inställda på mer eller mindre samma tid och båda skivorna var "giltiga" när boten skrevs.



Det är min poäng.

Pratade med en chef på parkeringsväktarföretaget i dag och han skall skicka mig bilderna på vår manuella och digitala p skiva (som väktaren tagit), så får jag bestrida p boten per mail, med hjälp av dem/bilderna.
Betalningsanmodan är tillsvidare pausad

MammDiin
14 december 2022 · 2 016 Inlägg

Verkar vara lite speciellt det här med p-skivor.

Har man två skivor så är det väl självklart (tycker jag) att den som har ett tidigare klockslag är den som gäller. I detta fall så gäller då den manuellt inställda som var inställd på 13:04 jämfört med den digitala som visade 13:30 (även om de egentligen har samma tid med tanke på att det är en halvtimmes ''noggrannhet'')

Men de har väl regeln med en skiva mest för att det ska underlätta och göra det lättare för parkeringsvakterna som inte behöver kolla flera skivor på ett fordon och även för den som parkerar för att undvika att man redan råkar ha en skiva som man inte lagt märke till som råkar vara inställd exempelvis (dagen innan) en timmer före man parkerat.

Hur skulle man kunna fuska för att man har två skivor?

Low
14 december 2022 · 3 296 Inlägg

Tycker det låter korrekt av parkerings bolaget. Även om det var ett misstag så är det en dyr onödigt kostnad, men man tänker två gånger varje gång man parkerar😁

Brådhis * Voff voff *
14 december 2022 · 10 244 Inlägg

KenthIJ skrev:
...och att man borde informara mer om att man inte får ha två p skivor.
Tror det är väldigt få som hört talas om det.

Brådhis skrev:
Fast sådär värst märkligt är det väl inte att man inte får ha två p-skivor?

Om vi säger att man ska parkera där det är två timmar fri parkering så skulle det ju innebära fyra timmar fri parkering för den som använder två (eftersom p-vakten omöjligt kan veta vilken som är rätt), så den biten känns ju rätt glasklar kan jag tycka.

Så argumentet att få känner till att man bara får ha en (åt gången!) är rätt vagt ändå...

Noobnisse skrev:

Brådhis skrev:
Fast sådär värst märkligt är det väl inte att man inte får ha två p-skivor?

Om vi säger att man ska parkera där det är två timmar fri parkering så skulle det ju innebära fyra timmar fri parkering för den som använder två (eftersom p-vakten omöjligt kan veta vilken som är rätt), så den biten känns ju rätt glasklar kan jag tycka.

Så argumentet att få känner till att man bara får ha en (åt gången!) är rätt vagt ändå...

Jag tror inte att TS eller någon annan här motsätter sig att det som du beskriver borde generera en bot men i TS fall så är ju båda P-skivorna inställda på mer eller mindre samma tid och båda skivorna var "giltiga" när boten skrevs.

Mitt inlägg var ett direkt svar på att TS skriver att det skulle vara få som vet om att man inte får ha mer än en p-skiva och att det borde informeras om det. Där håller jag inte alls med. Jag skulle nog tro att dom allra flesta snarare vet eller utgår från att det inte är tillåtet. Varför skulle det ens vara det egentligen?

Troligen är praxis att två p-skivor är att likställa med ingen, just för att inte det ska bli diskussion om vilken som gällde. I det här fallet var dom ju inställda på "samma tid" (26 minuters skillnad), så även om p-vakten agerat fyrkantigt (vilket med lite tur kan ge att boten avskrivs) så har han sannolikt inte agerat felaktigt.

Senast redigerat av Brådhis (14 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
19 december 2022 · 10 388 Inlägg

MammDiin skrev:
Verkar vara lite speciellt det här med p-skivor.

Har man två skivor så är det väl självklart (tycker jag) att den som har ett tidigare klockslag är den som gäller. I detta fall så gäller då den manuellt inställda som var inställd på 13:04 jämfört med den digitala som visade 13:30 (även om de egentligen har samma tid med tanke på att det är en halvtimmes ''noggrannhet'')

Men de har väl regeln med en skiva mest för att det ska underlätta och göra det lättare för parkeringsvakterna som inte behöver kolla flera skivor på ett fordon och även för den som parkerar för att undvika att man redan råkar ha en skiva som man inte lagt märke till som råkar vara inställd exempelvis (dagen innan) en timmer före man parkerat.

Hur skulle man kunna fuska för att man har två skivor?

Det är som det är för att det inte ska finnas något tvivel om vilken skiva som gäller om de visar olika tider. Istället för att då godta två skivor i "vissa fall" och i andra inte, har man vält att köra på att två skivor = ingen skiva....ish.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang